2007-05-16, 13:17
Bannlyst
Nån som kan beskriva dom olika anpassningar hos växter och djur att de klarar av vintern?
Citera
2007-05-16, 13:38
Medlem
wellermans avatar
Du igen? Nu tycker jag nästan du borde börja läsa lite i biologiboken själv.
Det är inte direkt svåra frågor du ställer.
Citera
2007-05-16, 14:04
Bannlyst
nån som kan svara?
Citera
2007-05-16, 14:30
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hojl
nån som kan svara?
http://www.flashback.org/showpost.p...78&postcount=2

Citera
2007-05-16, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
http://www.flashback.org/showpost.p...78&postcount=2

Om du inte vill svara på frågan så behöver du inte förstöra denna tråd..
Citera
2007-05-16, 21:21
Bannlyst
ingen som vill svara på frågan?
Citera
2007-05-16, 21:26
Medlem
Meloniums avatar
Finns nog rätt många olika lösningar på det där med vintern. Jämnvarma djur som oss själva har ingen speciell lösning förutom att äta och hålla värmen på så sätt. Vissa jämnvarma smådjur gräver ner sig under snön i gångar där det är varmare temperatur. Björnar går i ide för att inte förbruka någon energi i onödan annat än för att överleva. Många fåglar flyttar söderut under vintern.

Vet inte riktigt om du menade alla djur som finns eller bara nån speciell grupp. Insekter som myggan spenderar ju sin vinter i äggform i sjöar. Fiskar simmar ner till djupare vatten. Växelvarma djur "fryser" och blir stela då de antar omgivningens temperatur för att sedan bli aktiva igen under sommaren.

Växter vet jag väl inte riktigt men jag antar att det är rätt stor variation där också.
Citera
2007-05-16, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melonium
Finns nog rätt många olika lösningar på det där med vintern. Jämnvarma djur som oss själva har ingen speciell lösning förutom att äta och hålla värmen på så sätt. Vissa jämnvarma smådjur gräver ner sig under snön i gångar där det är varmare temperatur. Björnar går i ide för att inte förbruka någon energi i onödan annat än för att överleva. Många fåglar flyttar söderut under vintern.

Vet inte riktigt om du menade alla djur som finns eller bara nån speciell grupp. Insekter som myggan spenderar ju sin vinter i äggform i sjöar. Fiskar simmar ner till djupare vatten. Växelvarma djur "fryser" och blir stela då de antar omgivningens temperatur för att sedan bli aktiva igen under sommaren.

Växter vet jag väl inte riktigt men jag antar att det är rätt stor variation där också.

tack för det!
Citera
2007-05-16, 22:56
Bannlyst
vad är det som påverkar färgen på löven på hösten då? Kyla måste ju sätta fart på färgskiftningen och även brist på solljus. Olika träd får olika nyanser, men kan även varje arts olika nyans påverkas?..ifall det är en väldigt solfattig september blir ex. asplöven mer gula än röda då?

jag märkte faktiskt nu i höstas när det var så milt att träden närmast utanför mitt hus var fulla av oranga löv den 25 oktober, medan dom samma datum året innan, 2005, hade fallit av dom flesta

borde läsa mer om såna här vettiga ämnen och inte bara rasbiologi
Citera
2007-05-16, 23:14
Medlem
Något jag inte fattar,,,,,,,.
Såg på tv ,, en groda som låg frusen i ett isblock ett halvår i bergen,, vart det nu va,,? men när våren kom så tinade den upp och,, tamefanken det ryckte i den,,, och efter ett tag så hoppade den rackaren run som om inget hade hänt.

Tänker mäst på vävnad och sånt. ????????
Citera
2007-05-17, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonesomecrow
Något jag inte fattar,,,,,,,.
Såg på tv ,, en groda som låg frusen i ett isblock ett halvår i bergen,, vart det nu va,,? men när våren kom så tinade den upp och,, tamefanken det ryckte i den,,, och efter ett tag så hoppade den rackaren run som om inget hade hänt.

Tänker mäst på vävnad och sånt. ????????

hm..märkligt...kanske kan isolera sig på nåt sätt, skapa egen värme

det finns ju insekter i öknen som kan överleva torkan genom att dom producerar sitt eget vatten som sen ger dom näring...lite eget kretslopp
Citera
2007-05-17, 00:19
Bannlyst
Växter, hur överlever dom vintern då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här