2007-05-16, 08:41
Medlem
Har en Bärbar dator som jag kör Backtrack 2.0 på.
Nu är det så att jag har beställt ett nytt trådlöst nätverkskort eftersom det som är integrerat på moderkortet inte stödjer packet injection.

Kortet som jag har beställt är ett D-link DWL-G630 som sätts i card bus slotten på datorn. Antar att det inte följer med linux drivers i paketet men det går ju att söka upp själv.

Nu till min fråga, hur installerar jag drivrutiner i linux? och går det att köra på någon standard variant som redan är installerad?
Citera
2007-05-16, 08:57
Medlem
Zleepings avatar
Nu har jag inte den största av Linuxerfarenheter men jag har använt diverse distar till och från.

Oftast så brukar du hitta drivisar med några minuters googlande. Så får du väll ner en fil som heter DWL-G630.Driver.Linux-x86.tar.gz eller något. Det är bara att du packar upp filen med ark. Sen öppnar du en terminal.

1: Bläddra till mappen där du packade upp drivrutiernerna
2: Gör dig själv till root
3: skriv cat README (eller vad redme filen nu heter)
4: Står det inga tydliga instruktioner så kolla om det finns någon skriptfil i mappen. Använd komandot "ls" för att kolla inehållet i mappen. Ett typiskt skriptnamn kan vara "install.sh"
5: Kör skriptet med "./install.sh" så borde den starta installationen. Eventuellt så får du vissa parametrar att fylla i.
6: Eventuellt så måste du starta om datorn.

Det borde fungera.

//Zleep
Citera
2007-05-16, 09:26
Medlem
Tack för snabbt svar!
Får hoppas att allt går som det ska
Citera
2007-05-16, 09:29
Moderator
Falukropps avatar
Madwifi-drivern är det som gäller.

http://madwifi.org/
Citera
2007-05-16, 18:23
Medlem
skidstugans avatar
Liveskivan kommer automatiskt installera ditt atheroskort. Bara att köra programmet direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in