2007-05-15, 23:39
Medlem
Processor: Intel Celeron 2,8ghz
Minne: 1,5gb
Operativsystem: Windows Vista Ultimate

Mitt problem är att av de tre webbläsare jag har testat (IE7, FireFox och Opera) så har ALLA dragit mer än 20% cpu-kraft av att bara låta sidan www.msn.se stå på i bakgrunden. Detta är OACCEPTABELT. Mängden CPU-kraft som webbläsarna snittar på i % med www.msn.se på i bakgrunden:

IE7 - 20-30%
FireFox - 30-40%
Opera - 10-25%

Jag behöver en webbläsare som knappt drar någon cpu-kraft då hela processen att surfa på internet är otroligt irriterande, som nu t.ex när jag skriver det här inlägget så kommer bokstäverna några millisekunder efter att jag tryckt ner tangenten, precis så många millisekunder som krävs för att man ska märka det och bli irriterad. Så, har ni några tips, eller ska jag rentav byta operativsystem då det är efter bytet (2 dagar sen) som de största problemen har uppstått?

Ska jag bara byta till Vista Home Basic, ska tydligen kräva mindre av datorn men är det lika snyggt och vilka funktioner går man miste om?
Citera
2007-05-15, 23:44
Medlem
tjaboooos avatar
firefox med adblock och flashblock är det som funkar bäst för mej, det är inte läsaren som drar kraft utan all skit som finns på sidorna och ad/flash-block stoppar skiten från att laddas och därigenom inte dra en massa kraft.
Citera
2007-05-16, 00:01
Medlem
Jag gjorde som du sa och något förvånande så funkar det faktiskt ganska bra, även om inte adblocker tog bort några annonser härifrån flashback

Lite OT kanske men finns det några fler tillägg som "trimmar" firefox?
Citera
2007-05-16, 00:04
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Webbläsare som inte drar all CPU-kraft.

Enigma Browser.

http://www.suttondesigns.com/
Citera
2007-05-16, 00:24
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pifer
Jag gjorde som du sa och något förvånande så funkar det faktiskt ganska bra, även om inte adblocker tog bort några annonser härifrån flashback

CustomizeGoogle använder jag för att få bort annonser och skit från googlerelaterade tjänster samt för att få sökförslag medans jag skriver in nåt i Google.
Adblock Plus tillsammans med Adblock filterset.G Updater gör att i stortsett all reklam och förbannelse försvinner från webplatserna.
Fasterfox: https://addons.mozilla.org/en-US/fir...x-2.0.0-fx.xpi
Citera
2007-05-16, 00:37
Medlem
On fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pifer

Anvädn RIP så kan du ta bort all reklam som ligger på högerkanten och den som ligger i oavnkanten också.
Citera
2007-05-16, 00:42
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av On fire
Anvädn RIP så kan du ta bort all reklam...
och diverse inlägg efter vad jag läst.

pifer, glöm inte heller att du kan högerklicka på bilder och välja adblock image, där kan du även välja att blockera alla bilder från en viss adress.
Citera
2007-05-16, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
och diverse inlägg efter vad jag läst.

pifer, glöm inte heller att du kan högerklicka på bilder och välja adblock image, där kan du även välja att blockera alla bilder från en viss adress.

Haha det funkade ju skitbra! Har nu tagit bort alla ifrån flashback .. Ska försöka fixa firefox så det flyter på ännu bättre nu. Tack för alla tips

Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Enigma Browser.

http://www.suttondesigns.com/

Jag prövade på Enigma Browser som hastigast igår men det kändes otroligt mycket Mac OS 9 på något sätt, som någon gammal version av Internet Explorer eller Netscape så jag gillade den inte riktigt.
Citera
2007-05-16, 18:44
Medlem
Min personliga erfarenhet är att det inte är browsern i sig som tar massa cpu-kraft, utan att det är vissa sidor som man besöker.

Började med att cpu-fläkten gick på högvarv och att Opera tog crika 50& enligt aktivitetshanteraren, så jag började stänga ned sidor som jag misstänkte, ofta är det sidor med mycket animeringar, reklam och annat animerat otyg som drar upp cpu-belstningen.
Citera
2007-05-16, 22:25
Medlem
antonftws avatar
RIP tar bort inlägg från sidan tråkigt nog..
Citera
2007-05-17, 04:37
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
celeron processorer väldigt effektstrypta (brukar ha 1/8 så mycket cacheminne som riktiga processorer). kör du dessutom vista ultimate på en sådan processor så är det ju inte så konstigt att det blir ansträngande. Om du å andra sidan tog kål på allt vad flash heter så skulle det bli lite smidigare. det är ju trots allt bara reklam du blir av med. köper du å andra sidan en riktig processor så kommer det inte alls bli lika ansträngande för datorn, för ramminne verkar du haft vett nog att skaffa.
Citera
2007-05-17, 04:49
Bannlyst
Har du provat äldre versioner av Opera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här