2007-05-15, 22:14
Medlem
God kväll Damer och Herrar!
Står förtillfället inför ett litet problem, följande scenario har inträffat:

Kopplat ihop Comhem modemet med en Dlink DSL-604T router.
Så långt allt väl. Problemet är att i min ena dator har ja kabel till routern, där funkar allt som de ska, perfekt.
I min andra dator där jag önskar surfa trådlöst funkar det mindre bra, lyckas ansluta till routerns trådlösa nätverk utan bekymmer,men kommer inte ut på internet.
Nån som har nån plan?
Jag har min lilla egna teori: Comhems modem i detta fallet är av tv-antenn sladd modell, då de inte finns nåt sånt uttagpå routern, har ja kopplat in nätverks sladden från modemet till 1:a porten i routern, istället för som de bör va, i LAN porten direkt från jacket. vilket är den enda lösningen ja kan komma på öht för att få internet i routern pga av antenn-sladds grejjen.....
Får snart krupp av detta, så hade vatt fint med ett snabbt o utförligt svar,om nån vet hur ja ska bete mej....? Tack o adjö!

//Sheriffen
Citera
2007-05-15, 23:28
Medlem
junks avatar
Hajar inte helt hur du har kopplat ihop dig men.

Har haft några chello/comhem modem genomåren, ty dom håller ju inte så himla länge.

Vad jag vill minnas så är det bara köra in tv coax cabeln mellan väggen och modemet, sedan RJ45an mellan modemet förmodligen port #1 och din routers WAN port.
Citera
2007-05-15, 23:39
Medlem
Shalas avatar
Vägguttag (mittenhål, tredjehålet) -> Modemets koaxialkabeluttag = Antennkabel/Koaxialkabel

RJ45/Ethernetuttag i modemet -> WAN (är osäker, men det bör stå så på din router) = Nätverkskabel

Första connection i router -> Dator = Nätverkskabel

Hittar du den trådlösa anslutningen i din dator? Är ditt trådlösa kort installerat korrekt etc?
Citera
2007-05-20, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shala
Vägguttag (mittenhål, tredjehålet) -> Modemets koaxialkabeluttag = Antennkabel/Koaxialkabel

RJ45/Ethernetuttag i modemet -> WAN (är osäker, men det bör stå så på din router) = Nätverkskabel

Första connection i router -> Dator = Nätverkskabel

Hittar du den trådlösa anslutningen i din dator? Är ditt trådlösa kort installerat korrekt etc?
haru fortfarande problem föreslår jag att du kopplar ut koaxialkabeln för att se om routern får en 192.168.100.10 adress så vet du att du är uppkopplad mot modemet, därefter så koppla in koaxen igen så ska du nog få en 83.x.x.x adress.
Citera
2007-05-29, 03:46
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skånsk_Sheriff
Jag har min lilla egna teori: Comhems modem i detta fallet är av tv-antenn sladd modell, då de inte finns nåt sånt uttagpå routern, har ja kopplat in nätverks sladden från modemet till 1:a porten i routern, istället för som de bör va, i LAN porten direkt från jacket. vilket är den enda lösningen ja kan komma på öht för att få internet i routern pga av antenn-sladds grejjen..

Självklart fungerar det inte så. Den routern förväntar sig att internet finns på WAN-interfacet vilket är DSL-anslutningen. Endast då fungerar NAT, routing, brandvägg, osv.

Du behöver en router som har vanlig Ethernet som WAN-interface, som du kan plugga i kabelmodemet.

/capmac
Citera
2007-05-29, 09:11
Medlem
kklasens avatar
Ja, alltså...

Det kabeln nu normalt sätter rakt in i PC:n sätter du nu istället i Internet-porten alt. WAN-porten. Står lite anorlunda på olika routrar. Hur som hälst, så sitter det 4 portar ihop och sedan en port för sig själv. Den som sitter för sig själv är WAN-porten.

Detta borde stå så pass tydligt att en vanlig användare ska kunna koppla in. Det är inget konstigt med det... O andra sidan så följer det ju faktiskt med en manual.

Glöm inte att starta om routern och modemet (dra ut el-kabeln och sätt i den igen)

D.v.s. om det är ett mänskligt fel här... Om du har kopplat rätt, så kanske det är så att routern är defekt. Men det är högst otroligt! Eller att drivrutiner till nätverkskort inte är installerat, o.s.v.
Citera
2007-05-29, 11:32
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kklasen
Det kabeln nu normalt sätter rakt in i PC:n sätter du nu istället i Internet-porten alt. WAN-porten. Står lite anorlunda på olika routrar.

Om du hade läst ordentligt så ser du att den porten är en DSL-port, dvs där ansluter man telefonlinjen på den hä routern som har inbyggt DSL-modem.

Det är problemet här, det går inte att koppla ihop denna med ett ComHem-modem.

/capmac
Citera
2007-05-29, 19:14
Medlem
DennisOlofs avatar
Precis personen i fråga har en router/brandvägg/adsl modem.

En "allt-i-ett" produkt.

Köp en router med vanlig 10/100Mbits WAN länk, koppla den sedan till Comhem modemet så kommer det fungera.
Citera
2007-05-29, 19:15
Medlem
OrgaZms avatar
Men om man kopplar från modemet till en av routerns LAN-portar istället borde den väl fungera som en switch...då lönar det sig att stänga av DHCP-servern i routern, annars blir det problem! Sen vet jag inget om hur många ip-adresser man får från comhem...måste ju ha en per dator om man inte har NAT.
Citera
2007-06-06, 23:36
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrgaZm
Sen vet jag inget om hur många ip-adresser man får från comhem...måste ju ha en per dator om man inte har NAT.

En, och CH låser IP mot MAC-adress en viss tid. I vilket fall var det så när jag pillade med min CH-uppkoppling. Därför fungerar inte det du föreslår. Man behöver NATen och alltså en router som NATar mellan 2 ETH-interface.

/capmac
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in