Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-05-15, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Kör med kryptering.
Kan du inte ge en lite mer utförlig förklaring? Har faktiskt ingen aning om hur man använder kryptering.
Citera
2007-05-15, 23:34
Medlem
DennisOlofs avatar
Mulvan ok jag förstår.

Det jag tänker på är att man skapar en tunnel (räcker med lätt kryptering). Du kör då ett program på din dator som skickar trafiken från datorn i en "tunnel", genom brandväggen och till en dator utanför bradväggen, som i sin tur skickar trafiken vidare dit den ska.

Det blir alltså som att du surfar, tankar osv från datorn utanför brandväggen men att den sköter trafiken mellan din datorn, genom bradväggen och till datorn utanför brandväggen.

Då kan du köra allt du vill i skolan, ett problem här är att man då behöver ha tillgång till någon dator, kanske shell eller liknande som tillåter dig att göra detta. Plus att skolan behöver en bra lina samt datorn utanför brandväggen annars är det ganska meningslöst tycker jag.

Det fina är att du då kan sätta upp tunneln och köra enbart på t.ex. port 80 för att dölja trafiken (blir svårare att se att det inte är webtrafike )

http://en.wikipedia.org/wiki/Tunneling_protocol

Under rubriken "Tunneling to bypass firewalls"

Anledningen till att sådant här har blivit popis är ju just att man dragit på så mycket säkerhet i brandväggar numera. Jag körde själv ett fint lite program som enbart tog hand om själva kommandon etc för att köra en FTP server bakom en stängd brandvägg.

Det funkade faktiskt man kunde logga in precis som vanligt mot ftp servern, perfekt och när själva filöverföringen körde så gick allt direkt från server till min burk och inte via "shellet" där jag körde det lilla programet.
Citera
2007-05-16, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Mulvan ok jag förstår.

Det jag tänker på är att man skapar en tunnel (räcker med lätt kryptering). Du kör då ett program på din dator som skickar trafiken från datorn i en "tunnel", genom brandväggen och till en dator utanför bradväggen, som i sin tur skickar trafiken vidare dit den ska.

Det blir alltså som att du surfar, tankar osv från datorn utanför brandväggen men att den sköter trafiken mellan din datorn, genom bradväggen och till datorn utanför brandväggen.

Då kan du köra allt du vill i skolan, ett problem här är att man då behöver ha tillgång till någon dator, kanske shell eller liknande som tillåter dig att göra detta. Plus att skolan behöver en bra lina samt datorn utanför brandväggen annars är det ganska meningslöst tycker jag.

Det fina är att du då kan sätta upp tunneln och köra enbart på t.ex. port 80 för att dölja trafiken (blir svårare att se att det inte är webtrafike )

http://en.wikipedia.org/wiki/Tunneling_protocol

Under rubriken "Tunneling to bypass firewalls"

Anledningen till att sådant här har blivit popis är ju just att man dragit på så mycket säkerhet i brandväggar numera. Jag körde själv ett fint lite program som enbart tog hand om själva kommandon etc för att köra en FTP server bakom en stängd brandvägg.

Det funkade faktiskt man kunde logga in precis som vanligt mot ftp servern, perfekt och när själva filöverföringen körde så gick allt direkt från server till min burk och inte via "shellet" där jag körde det lilla programet.
Tack för hjälpen, ja får väl läsa lite och försöka lite själv. Problemet blir ju bara att försöka hitta en dator med bra lina utanför brandväggen.
Citera
2007-05-16, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulvan
Kan du inte ge en lite mer utförlig förklaring? Har faktiskt ingen aning om hur man använder kryptering.

µTorrent har en inbyggd sådan..
Citera
2007-05-18, 07:44
Medlem
zixls avatar
Här är en lösning som jag använder, den är inte snabb om man inte betalar.

http://www.your-freedom.net/
Citera
2007-05-18, 15:27
Medlem
DennisOlofs avatar
zixl den där gick inte av för hackor.

Jösses det var ju grymt bra även om man måste betala, kan man verkligen sätta brandväggen ur funktion
Citera
2007-05-19, 09:02
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
zixl den där gick inte av för hackor.

Jösses det var ju grymt bra även om man måste betala, kan man verkligen sätta brandväggen ur funktion

nja man sätter ju inte själva brandväggen ur funktion, den fungerar nog som vanligt, man initierar trafiken på ett annat sätt och använder sig av andra datorer på internet att tunnla igenom. det finns nog en bra förklaring på deras sida.
Citera
2007-05-19, 12:10
Medlem
DennisOlofs avatar
zixl jo precis var lite så jag tänkte, grymt bra i alla fall.

Kanske inte för att tanka stora mängder data men det gör ju att man i alla fall kan köra flertalet program som arbetsplatsen INTE vill att man ska köra.

Bra tycker jag dessutom har dom löjliga policys på många ställen, och stryper åt brandväggen något enormt, ungefär som att det skulle förhindra att man blir hackad osv.

Suck. Typisk, bara man har brandvägg är man säker, de är den klassiska inställningen.
Citera
2007-05-19, 12:23
Medlem
2biass avatar
Någon som vet om man kan hitta det någonstans gratis??? någon tracker lr så??
Kan man inte bara installera ett program som scannar vilka portar som är öppna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in