Mulvan ok jag förstår.
Det jag tänker på är att man skapar en tunnel (räcker med lätt kryptering). Du kör då ett program på din dator som skickar trafiken från datorn i en "tunnel", genom brandväggen och till en dator utanför bradväggen, som i sin tur skickar trafiken vidare dit den ska.
Det blir alltså som att du surfar, tankar osv från datorn utanför brandväggen men att den sköter trafiken mellan din datorn, genom bradväggen och till datorn utanför brandväggen.
Då kan du köra allt du vill i skolan, ett problem här är att man då behöver ha tillgång till någon dator, kanske shell eller liknande som tillåter dig att göra detta. Plus att skolan behöver en bra lina samt datorn utanför brandväggen annars är det ganska meningslöst tycker jag.
Det fina är att du då kan sätta upp tunneln och köra enbart på t.ex. port 80 för att dölja trafiken (blir svårare att se att det inte är webtrafike

)
http://en.wikipedia.org/wiki/Tunneling_protocol
Under rubriken "Tunneling to bypass firewalls"
Anledningen till att sådant här har blivit popis är ju just att man dragit på så mycket säkerhet i brandväggar numera. Jag körde själv ett fint lite program som enbart tog hand om själva kommandon etc för att köra en FTP server bakom en stängd brandvägg.
Det funkade faktiskt man kunde logga in precis som vanligt mot ftp servern, perfekt och när själva filöverföringen körde så gick allt direkt från server till min burk och inte via "shellet" där jag körde det lilla programet.