2007-05-18, 14:00
Medlem
MsMoulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cnash
ja. Människor bör egentligen inte förtära komjölk/laktosprotein
OT, men vad menar du med laktosprotein? Laktos är socker och protein är protein. Någon slags hybrid?

Jag tycker också att du bör ha en källa till ditt påstående ovan.
Man bör inte dricka mjölk om man är mjölksproteinallergiker, om man är laktosintolerant kan man däremot dricka laktosreducerad/-fri mjölk.
Citera
2007-05-19, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fittspark
För mig spelar det ingen som helst roll hur gott vindaloo är.
Dagen efter på muggen, är ju rena blåslampan!
Khaans vid queen street station i London hade en jal frezi som var alldeles grön av chili, dagen efter den så grät jag och lovade gud att aldrig mera göra omdet. Gick till Handi's på brompton road 2 dagar senare och åt en jal frezi som var ändå värre tror jag gjorde slut på en flaska kylbalsam dan efter den.
Har hört att man lättare får hemmos av stark mat men vet ej om det är sant, har inte fått några själv..
Citera
2007-05-19, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av calle-gusaf
Khaans vid queen street station i London hade en jal frezi som var alldeles grön av chili, dagen efter den så grät jag och lovade gud att aldrig mera göra omdet. Gick till Handi's på brompton road 2 dagar senare och åt en jal frezi som var ändå värre tror jag gjorde slut på en flaska kylbalsam dan efter den.
Har hört att man lättare får hemmos av stark mat men vet ej om det är sant, har inte fått några själv..

det tror jag verkligen inte. Det beror på skitens storlek, inte på hur starka kryddor den innehåller

är indiska maten i England av hårdare virke än här? Det har inte jag märkt nåt av
Citera
2007-05-19, 21:10
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cnash
är indiska maten i England av hårdare virke än här? Det har inte jag märkt nåt av
Det är min erfarenhet iaf... och mycke godare. Helt andra rätter och inte bara tre, fyra såser med olika typer av kött. (Oki lite överdrivet men svensk/indisk mat är många gånger ganska fantasilös även om den är god)
Citera
2007-05-20, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Det är min erfarenhet iaf... och mycke godare. Helt andra rätter och inte bara tre, fyra såser med olika typer av kött. (Oki lite överdrivet men svensk/indisk mat är många gånger ganska fantasilös även om den är god)
Håller med, dessutom så får man i England en ställning med fyra sorters tillbehör såsom mango-chutney, pickles, mintsås & grönsallad som man aldrig får här hemma inte får man gratis pompodoms eller naan heller. + att de mesta Indiska krogar i Sverige drivs av Pakis eller Bengaler
Citera
2007-05-20, 18:59
Medlem
Carl Serungs avatar
En gammal seglivad myt att stark mat skulle förstöra magen.. Magsyra har ett ph på 1-2, vilket betyder att det mesta bryts ner och neutraliseres snabbt. Indiskt är inga problem för mig. Äter jag däremot en jävla massa jalapenos är det som att skita sulfa dagen efter.
Citera
2007-05-20, 19:00
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle-gusaf
Håller med, dessutom så får man i England en ställning med fyra sorters tillbehör såsom mango-chutney, pickles, mintsås & grönsallad som man aldrig får här hemma inte får man gratis pompodoms eller naan heller. + att de mesta Indiska krogar i Sverige drivs av Pakis eller Bengaler

Jodå, här i Nya Huvudstaden (Malmö) serveras det precis som du skriver..Men så är vi ju alltid lite steget före här nere..
Citera
2007-05-20, 19:07
Medlem
fraess avatar
Ja herregud så mycket godare indiskt är i england! Framförallt så tror jag att dom använder mycket färska örter, men här hemma är det så klart degenererat till en sorts pizzeriaversion av indiskt.

Det går inte att jämföra knappt..

OT, jag? Nej då. Jag tror inte stark mat är farligt.
Citera
2007-05-20, 19:13
Medlem
Stark mat är som sagt inte farligt snarare att det är bra för kroppen. Finns nog inget värre än mat som är dåligt kryddat (storkök osv).
Citera
2007-05-20, 23:40
Medlem
Mjaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren
Stark mat är som sagt inte farligt snarare att det är bra för kroppen. Finns nog inget värre än mat som är dåligt kryddat (storkök osv).
Du har helt rätt. Både chili och vitlök är väldigt bra för kroppen.

Citat:
Vilken typ av färsk chili använder du allra mest i din matlagning?

Chili som medicin
Chili används traditionellt i maträtter, men också mot många sjukdomar. Det beror speciellt på att dessa frukter innehåller capsaicin, som dels ger den eftertraktade skarpa smaken, och också har flera medicinska kvaliteter. Speciellt är ämnet känt för att kunna främja kroppens egen produktion av endorfiner, som är ett morfinliknande ämne upp mot 30 gånger starkare än morfin.

Stimulerar sekretionen av matsmältningsensymer, verkar värmande och är verksam mot inflammerade sår, feber och vissa typer av diarré.
Bra för lungor, njurar, mjälte, hjärta, mage och bukspottkörtel. Kan dessutom användas vid illamående och olika former för gikt.
Chili är använt tillsammans med Lobelia verksam mot nervositet.

En påtaglig effekt av chilepeppar är den så kallade Gustatoriska Svettningen, dvs svettning, tårflöde rinnande näsa och rödfärgning av hals och ansikte. Alla dessa symptom beror på en ökad genomblödning i huden, en vidgning av de små ytliga blodkärlen. Effekten kan sitta i upp till en timme efter en måltid.

Förr använde man liniment gjorda på chili som smärtstillande medel. I dag används det skarpa och hudretande kryddämnet capsaicin (som finns i de skarpa Capsicum-frukterna) som läkemedel i en kräm vid nervsmärtor (Capsina).
http://www.chilihead.se/index.php?op...d=19&Itemid=35

Citat:
Nutritional value
Red chilis are very rich in vitamin C and provitamin A. Yellow and especially green chilis (which are essentially unripe fruit) contain a considerably lower amount of both substances. In addition, peppers are a good source of most B vitamins, and vitamin B6 in particular. They are very high in potassium and high in magnesium and iron. Their high vitamin C content can also substantially increase the uptake of non-heme iron from other ingredients in a meal, such as beans and grains.

All chili peppers contain phytochemicals known collectively as capsaicinoids. These are a proven treatment for skin pain. They are the primary active ingredient in over-the-counter topical ointments and may alleviate a wide range of joint and muscle pain, including pain from arthritis.[8]

Current research shows positive results in a wide range of benefits from internal ingestion of capsaicinoids. They have been shown, in laboratory settings, to shrink cancerous tumors with minimal side-effects. [9] They are known to control or even eliminate certain parasites in the gastro-intestinal tract; for this reason, they are a useful dietary component in tropical regions.[10] Chili peppers might have cardiovascular benefits, although proven benefits appear to be limited to increased myocardial perfusion in men. [11]Some sources also claim weight loss properties (by inducing thermogenesis) but there is substantial negative evidence from reputable research (see note above). Hot peppers can provide symptomatic relief from rhinitis and possibly bronchitis by thinning and clearing mucus from stuffed noses or congested lungs.[12] One very promising avenue of research lies in the prevention and control of hyperglycemia and diabetes; according to a study by the American Journal of Clinical Nutrition, the amount of insulin required to lower blood sugar after a meal is reduced if the meal contains chili pepper.[12] Canadian researchers believe that chilies might play a vital role in treating diabetes.[13] Chili pepper as a component in weight loss diets has been the subject of a book titled "The Chili Pepper Diet"[14].
http://en.wikipedia.org/wiki/Chili_pepper
Citera
2007-05-20, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjau
Du har helt rätt. Både chili och vitlök är väldigt bra för kroppen.
Nu gäller det bara att få ut budskapet till pöbeln som tror tvärtom.
Citera
2007-05-21, 00:05
Medlem
Jag och morsan är från Indonesien, och självklart är det mesta där har någonting med chili, och morsan lägger i chili i maten nästan varje dag. Och jag älskar det. Jag äter det för att jag tror att det är bra, jag är sällan sjuk. Jag tror faktisk att nervgiftet i chilin tar kål på "dåliga" bakterierna...

Fast...det är väl säkert min placebo effekt. Eller så är det vi som är "immun" mot chilins starka effekter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in