• 3
  • 4
2008-08-23, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyuu
Gammal myt att det "går fel". Kör tvätt, torktumlare, diskmaskin osv när jag är ute eller sover...

Jag som bor i en bostadsrättslägenhet blir nog inte populär om jag drar igång det gänget mitt i natten.
Citera
2008-09-01, 18:45
Medlem
Siktirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktir
Nej, de blinkande dioderna visar förbrukningen med 1000 imp/Kwh. Om mätaren har kontakt med elbolaget syns på den lilla indikatorn uppe i högra hörnet på displayen. Denna visar dock full signal första 24 timmarna efter monteringen oberoende om den har kontakt eller inte. Indikatorn är av samma utseende som i en mobiltelefon. Dioderna i den lilla cirkeln under displayen är optisk ingång.

Varenda mätare i landet kommer bli av samma typ mig veterligen, alla skickar mätvärdet via elledningen till kollektorn som sedan skickar den via GPRS. Jag har sett mätarna Vattenfall och E-on sätter upp, är osäker på andra bolag.

Att avleda ström innan mätaren är möjligt, men det krävs att du bryter plomben på inkommande plint och det åker du dit för så fort nästa elbolagsgubbe kommer på besök.

Jag rättar mig själv, olika elbolag kör med olika mätare.
Citera
2008-09-02, 00:04
Medlem
DjAlberts avatar
turbo75: Vilket elbolag har du??
Jag har iaf inte fått nån info om att se min förbrukning på nätet så där..
Citera
2008-09-02, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjAlbert
turbo75: Vilket elbolag har du??
Jag har iaf inte fått nån info om att se min förbrukning på nätet så där..

http://www.homesolutions.se/modules/...index.php?id=1

Vår förening har köpt den där lösningen. Kostade 200.000 som föreningen pröjsade. Dvs finansierades inte genom en hyreshöjning.

Sen betalar vi numera ENBART för elen vi förbrukar och det gör vi till föreningen. Föreningen står för abonnemanget och köper upp elen. Då dom numera är storkund (köper ju el till 220 hushåll) så får dom bättre kWh-pris.

Så föreningen har satt ett kWh-pris som gör att dom går plus (dom där 200.000 ska ju tjänas in först) och som dessutom gör det billigare för oss.
Citera
2008-09-02, 10:15
Medlem
Jag tror att dom här nya mätarna kommer i framtiden leda till att vi kommer betala pris per timma eller så. Dvs när det är kallt och nätet är ansträngt så kommer man få betala mer för elen.
Att få ner effekt topparna borde vara viktigt för dom som har nätet
Citera
2008-09-02, 14:22
Medlem
DjAlberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
http://www.homesolutions.se/modules/...index.php?id=1

Vår förening har köpt den där lösningen. Kostade 200.000 som föreningen pröjsade. Dvs finansierades inte genom en hyreshöjning.

Sen betalar vi numera ENBART för elen vi förbrukar och det gör vi till föreningen. Föreningen står för abonnemanget och köper upp elen. Då dom numera är storkund (köper ju el till 220 hushåll) så får dom bättre kWh-pris.

Så föreningen har satt ett kWh-pris som gör att dom går plus (dom där 200.000 ska ju tjänas in först) och som dessutom gör det billigare för oss.

Aha, på det viset.
Har dock för mig att Fortum när dom började babbla om fjärravläsning sa nått om att man skulle kunna via deras hemsida logga in o se sin förbrukning, men ja vette fan om det blev nått av det.
Gött iaf o ha en sådan funktion, om inget annat kanske man kan se ifall nån har bröte sig in o lagar mat o glor på ens tv medans man är på hotellet 245 mil bort, vad vet jag
Citera
2008-09-12, 13:34
Medlem
7331s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGårman
En annan fördel med de nya mätarna är att man kan införa "nattaxa". Vi förbrukar mest el på dagtid (industri/handel/kontor), detta snedbelastar nätet. Genom att sänka priset under natten kan man få folk att köra disk och tvätt då.

Idiot det har man kunnat göra i 20 år. Dubbeltariff även kallat.

Sen finns det olika lösningar för olika bolag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Automat...avl%C3%A4sning
Citera
2008-09-12, 15:06
Medlem
DennisOlofs avatar
HHarry.

Det förstår jag också att man kan se skillnader i förbrukningar i närområdet men det är ju omöjligt att avgöra om någon norpar el som inte går utanför felmarginalen eller om man förbrukar mycket lite ström.

T.ex. ett uttag för motorvärmare på timer. Man kan ju inte köra hela huset på gratisel som man själ hehe. Men å andra sidan tjänar man något på att fuska på det viset, förmodligen inte.

Jag upplever att dem som gnäller mest är de som plötsligt får mycket högre elräkning bara för att dom kommit undan billigt förut pga omständigheter. Bara betala och vara glad anser jag. Jag ser bara fördelar med att betala för det man förbrukar plus att man får ett skydd emot att man slipper felaktiga räkningar eller om något galet händer så betalar man inte för det.

Precis som om det blir en stor fet vattenläcka på någon plats i området så betalar man ju inte för vattnet som läckte ut eller för reparationer osv.
Citera
2008-09-15, 18:10
Medlem
collimans avatar
Hålla koll

Jag har en vän som påstår att det går att mäta olika "laster" som förbrukaren använder.

Så att man kan spåra vad som används på elnätet av förbrukarna.
Detta så att ingen använder hembrännare till att göra egen E85 för bilen. eller får för sig att odla egna grönsaker hemma. Eller använder TV utan att betala den förbjudna agiften för motagaren

Tex. en grow lampa (HMI) ger en störning som ett fingeravtryck vid starten vilken går att mäta, detta måste gälla för andra källor också.

Då e frågan kan dessa nya mätare klara av detta?
Kan man fjärrläsa en frekvenskurva?
Vad mer kan man tänka sig att dom kan innehålla?
Tempmätare, mikrofon, Blåtand, mottagare för trådlöst?

Undrade just vad dom skulle hittat på medans alla blickar är på FRA.

1984 knacka på dörren på många sätt.

C-man
Citera
2008-09-15, 19:21
Moderator
Tystnads avatar
Hittat lite mer info om dem nya möjligheterna med dem nya fjärravlästa mätarna.

*möjligheter för överföring av alarm från koncentratorn i transformatorstationen.(kortslutningsidiktator)
*Möjlighet för betjäntning av kopplingsutrustning i transformatorstationen
*Registrering av belastning på transformatorstationen

*Mätning av belastningen på timnivå(hos abonnent)
*Dokumentera leveransäkerheten.(hos abonnent)
*Registrering av spänningsnivån.(hos abonnent)
*Registrering av fasfel.(hos abonnent)
*Fjärrfrånkoppling av abonnent.(tex ej betalt räkningen)

Finns förmodligen massor mera grejor som kommer över tiden.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in