2007-05-14, 10:57
Medlem
Masse112s avatar
Hej!
Har stött på ett litet problem med en kompis dator. När man startar datorn så just efter att windows xp-bilden dyker upp och den börjar ladda windows så kommer det en ruta där det står "no signal detected" och så startar den om igen. Detta kan ibland pågå 7-8 gånger och ibland flera timmar innan man slipper in i datorn. Detta började efter att han installerade f-secure men det kan ju vara ett sammanträffande bara. Men det som är konstigt är jag inte kan starta upp den i felsäkert läge heller. Och när jag bläddrade runt i biosen så märkte jag bland annat att ingen cd-station fanns tillgänglig. Alltså det gick inte att välja att man bootar från cd.

Vad skall man göra? Fundera om man skulle uppdatera grafikkortets drivrutiner men man borde ju ändå slippa in i felsäkert läge fast drivrutiner krånglar. Det konstiga är ju att man nog slipper in i datorn bara man orkar vänta en timme.

Nån som stött på samma problem??
Citera
2007-05-14, 11:13
Medlem
Über_NeophytEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masse112
Hej!
Har stött på ett litet problem med en kompis dator. När man startar datorn så just efter att windows xp-bilden dyker upp och den börjar ladda windows så kommer det en ruta där det står "no signal detected" och så startar den om igen. Detta kan ibland pågå 7-8 gånger och ibland flera timmar innan man slipper in i datorn. Detta började efter att han installerade f-secure men det kan ju vara ett sammanträffande bara. Men det som är konstigt är jag inte kan starta upp den i felsäkert läge heller. Och när jag bläddrade runt i biosen så märkte jag bland annat att ingen cd-station fanns tillgänglig. Alltså det gick inte att välja att man bootar från cd.

Vad skall man göra? Fundera om man skulle uppdatera grafikkortets drivrutiner men man borde ju ändå slippa in i felsäkert läge fast drivrutiner krånglar. Det konstiga är ju att man nog slipper in i datorn bara man orkar vänta en timme.

Nån som stött på samma problem??

Det låter onekligen som att något i datorn fysiskt glappar. Typ hårdddisk, cd, etc. Jag är inte kung på området men kolla i datorn och se till så att alla kablar sitter där dom ska och inte sitter löst etc. hade ett problem på en gammal dator där HD kabeln glappade, sabbade asmycket i windows booten samt minnet på HD:n.

När jag tänker efter så är det samma sak som står på min skärm när datorn dör/stängs av. Men det är nog inte så viktigt med tanke på att det dyker ju upp om datorn startas om. Ja ni fattar, jag bara spånar.

hoppas det hjälpte.
Citera
2007-05-14, 13:59
Medlem
brianmolkos avatar
Det står så när jag startar min skärm, men jag brukar göra det innan jag startar själva datorn.
Kanske fel på grafikkortet ? kolla så det inte är löst. öppna datorn
Citera
2007-05-14, 17:01
Medlem
Masse112s avatar
forts.

Han förde datorn till butiken varifrån han köpte datorn och där konstaterade dom att hårddisken var sönder. På vilket sätt som den var sönder vet jag inte.

Så nu blir d att försöka plocka fram allt viktigt som fanns på disken. Jag har tillgång till ontrack easy recovery professional så beronde på vad som är felet så kanske jag lyckas med att plocka fram data.
Finns d nån här som är expert på detta så tar jag gärna emot tips
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in