Citat:
Ursprungligen postat av maximumninja
Fan.
Jag minns inte riktigt när jag kom in på dubstep exakt men det kan ha varit för ungefär ett år sedan.
Lite finurligt försökte jag locka in mina bekanta i extasen av galen bas, men ingen fattade samma tycke för musiken som mig. Efter några månader gav jag följaktligen upp att försöka få in mina vänner på dubstep-spåret som håller sig till sin electro, vilket gjorde att jag fick sitta ensam på min vind och drömma om smutsiga klubbar i London.
Loggade in på fejjan nyligen. Nån hade rekommenderat en sida till mig. Jag upptäcker att nån helt random grabb från samma stad har startat en dancehall/dubstep-grupp som vill starta en klubb här i stan, och har tamejfan samlat ihop ~150 lokala snusare som är intresserade. "Vad i helvete", tänker jag, följt av "lyssnar folk på dubstep här i stan?" och "vad fan är dancehall?".
Checkar ifall det finns nåt om dubstep på FB också. Tro fasen det! Denna tråd vart överst, började läsa. 6-7 månaders konstant aktivitet i princip! Wicked! Man blir ju alldeles varm.
Hur ser ni på den svenska dubstep-scenen? Händer det nåt på erat håll i landet?
Det måste väl ha spridits utanför All Out Dubstep-klubbarna numera?
Själv började allt med att jag bara slöbrowsade internet för ca 2 år sedan. Läste om olika sorters klubb-musik. Vid något tillfälle stötte jag på uttrycket "dubstep". Hade aldrig hört det förut men sa det för mig själv några gånger... "Dubstep, duuuubstepp! dubedidubedidubediduuubstep!" osv. Så jag sökte dubstep på google och ganska långt upp låg det en flashback-tråd om musik med tung bas. Nyfiket klickade jag in på tråden och läste runt. Någon skön lirare postade en länk till ett klipp på youtube. Klippet var av låten "Kalawanji" av Kromestar (
http://www.youtube.com/watch?v=FZOisibC4Bw). Tyckte det var lite väl flummigt för min smak men hittade ett annat klipp i samma tråd.
Killen hade citerat Kromestar klippet och skrev något i stil med "Kromestar kan man torka sig i arselt med om man jämför med denna" och la upp en länk till "Heads up" av Bassnectar (
http://www.youtube.com/watch?v=bii91B3nbaY). Med tanke på den den typen av musik jag lyssnade på då är jag ganska förvånad över att jag diggade det så mycket. Satt och gungade huvudet fram och tillbaka och viftade med armarna. Satt hela natten och bara hittade fler och fler låtar.
Dagen efter i datorsalen spelade jag Bassnectar för att se reaktionerna från mina klasskompisar. Några tittade upp från sina skärmar och sa "Jävlar, K*******. Vad har du nu hittat för skit?" några andra sa "Lyssnar du på dubtsep? Coooool". Jag svarade samma sak på båda frågorna:
"Dubstep äger"