Citat:
Ursprungligen postat av clude
Fast det är ju uppenbart att ordet 'brostep' har en pejorativ, nedlåtande klang. Det anspelar inte direkt på att vara en självklar subgenre till dubstep, utan fungerar snarare som ett incitament för självutnämnda experter att dissa musikens ursinniga utveckling. Och varför ska det ens etiketteras som en annan genre? Jag menar, lyssna på Goldie (en av pionjärerna till drum and bass) och jämför honom med Camo & Krooked. Genrer utvecklas.
"Brostep" känns som en ny etikett för pretentiösa, självutnämnda oldskoolers som inte klarar av att så många andra lyssnar på dubstep bara sedan några månader tillbaka. "Jag var här först", typ. Och jag menar inte att du gör det. Jag vet inte ens om du gör det. Mitt problem är hur det används. Därför frågade jag hur det definieras.
Anledningen till att brostep började användas var att den beskriver en typ av musik som är gjord för att killkompisar, "bros", ska kunna ta av sig tröjan och svetta ner sig samtidigt som man slamdansar till "crazy" beats. Och från vad jag har läst från All Out Dubstep i Sthlm är just vad som hände. Folk blev galna, tog av sig tröjorna och dansade med sina killkompisar. Det är väl inte så farligt? Jag personligen tycker det inte är så roligt för jag vill hellre lyssna på fräsig musik och dansa med tjejer istället för att bli dyngrak och dansa halvnakna med mina killkompisar men det är väl bara jag.
Ordet har lite dålig klang för att det var mening att de skulle ha lite förolämpande egenskaper. De som har lyssnat på dubstep sedan tio år tillbaka började med det förmodligen för att de ville komma ifrån det överdrivna elementen i både DnB och UK garage som fanns på den tiden. Allt var smörigt eller "philty" bara för att det skulle vara filthy. Då kom dubstepsoundet och tog bort de elementen medan den behöll en atmosfär och minimalism som tidigare kanske fanns i de tidigare genrerna.
För min skull handlar det verkligen inte om att "vara här först" eller att jag är en musiksnobb som vill trampa på andra. Jag vill att folk ska lyssna på dubstep för då kan jag spela dubstep när jag lirar på klubbar istället för att spela top40 house mixar från David Guetta eller SHM. Jag skulle alltså vinna på det. Anledningen till att jag inte gillar det är för att jag anser att den typen av musik saknar en själ, känsla eller melodi som jag tycker är något att ha. Dessutom tycker jag att de flesta trummor i brosteplåtar är så regeltrogna. Kicken på första takten och sedan snare på tredje med halvtakttempo. Lyssna på Sweet Shop så börjar den med ett coolt intro men när sedan första refrängen kommer så blir trummorna riktigt riktigt riktigt tråkiga med den formulan som jag beskrev innan.
Sen tycker jag inte att det är rätt att sätta en etikett på folk som lyssnar på dubstep för att vara rädda för förändring inom genren. Tror att många i denna tråden som lyssnar på dubstep och har en tendens att tracka ner på brosteppen avsiktligt eller oavsiktligt också lyssnar på Night Slugs, Swamp81, Boddika, Joy O, Instra:Mental, FaltyDL och en massa andra som verkligen tar dubstep till nya platser. Anledningen till att de hellre lyssnar på detta vet jag inte riktigt men för mig är det att denna typen av musik för vidare arvet, själen, känslan av tung, tung bas. Attityden är också lite annorlunda, lite mer "gör det själv" anda som den tidiga dubstepen har. Betala ur egen ficka för att trycka upp dubplates samt att släppa 90%+ först på vinyl istället för att trycka ut MP3or på random sidor. De gör det för kärleken till genren och för att de vill förvalta det arv som finns.
Hur som helst så ska vem som helst få lyssna på vad som helst med undantag för dansbandsmusik och top40 musik. Om det kallas för brostep, electro, whateverstep gör det inget. Att du sedan är så arg eller jag vet inte, för att ditt musikval blir kallad för brostep är ju inte bra. Ta inte illa upp om en anonym person skriver skit om din musik på ett forum. Internet is serious business!