2007-05-13, 11:51
Medlem
Zeces avatar
Hej,

Har autologin aktiverat, men vid uppstart, innan login prompten, kommer en popup-ruta upp som säger "Authentication failed". Klickar jag på ok kommer jag till loginrutan, men popupen fortsätter poppa upp efter fem sekunder ungefär.

Jag kan logga in via ftp, så det verkar som att användarna är som de ska iaf.

Jag kan också reboota in mig i safe console-läge och agera som root. Finns det nåt sätt jag kan disabla autologin där, eller finns det nån annan känd lösning?
Citera
2007-05-13, 12:24
Medlem
blueCommands avatar
Låter som PAM problem. Testa sudo dpkg-reconfigure gdm och om det inte fungerar, avinstallera GDM och ta bort /etc/gdm/ och installera igen.
Citera
2007-05-13, 13:06
Medlem
Zeces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Låter som PAM problem. Testa sudo dpkg-reconfigure gdm och om det inte fungerar, avinstallera GDM och ta bort /etc/gdm/ och installera igen.

Testade dpkg-reconfigure, men det funkade inte, så jag avinstallerade GDM (vilket för övrigt gärna klarar mig utan, det är en server jag kör Ubuntu på).

Lyckas dock inte logga in från kommando-prompten... Efter att jag skriver mitt användarnamn får jag genast upp "Login incorrect" fyra gånger, och sedan "Maximum number of tries exceeded (5)". Dock lyckas jag fortfarande logga in via ftp.

Några andra förslag? Jag klarar mig som sagt gärna utan grafiskt gränssnitt.

Edit: Det är f.ö. inte Feisty Fawn, som jag skrev i rubriken, utan 6.10 Edgy Eft..
Citera
2007-05-13, 15:34
Medlem
blueCommands avatar
Tjaa.. Skit i allt vad X heter då? apt-get remove xorg.

Ctrl+Alt+F1 tar dig till en vanlig tty
Citera
2007-05-13, 16:24
Medlem
Zeces avatar
Verkar tyvärr inte spela nån roll. Lyckas inte logga in som någon på någon tty.

"Login incorrect", direkt efter jag skrivit in användarnamnet. Får inte ens ange lösenord.
Citera
2007-05-15, 08:20
Medlem
Zeces avatar
Lyckades inte hitta nån lösning, utan installerade om hela skiten. Med backupade conf-filer och liknande var jag tillbaka på banan inom en timme.

Om nån har en lösning på problemet är jag dock fortfarande nyfiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in