2007-05-12, 23:52
Medlem
Exabytes avatar
Hallå.

Jag skriver ett fördjupningsarbete om hiphopen och skulle vilja veta om det finns någon sajt på internet där hiphopens historia finns nerskriven. Från 1970 någon gång där och framåt. Hyfsat sammanfattad.

Eller om det finns någon film/bok som handlar om just det här som går att ladda ner.

Jag har boken Cant Stop/Wont Stop men vill helst ha fler källor än en.

För att vara mer specifik så ska det helst stå hur hiphopen kom till, vem som skapade den och under vilka förhållanden osv.

Skulle bli väldigt tacksam. Mvh.
Citera
2009-05-14, 20:11
Medlem
Estabans avatar
Förlåt för att man skriver i en så gammal tråd men behöver faktiskt hjälp med exakt samma sak som ts. Så jag kände att jag kan skriva i denna tråden istället för att göra en likadan.
Jag behöver tipps på texter här på nätet där hiphopens historia och framförallt uppkmst finns bra beskriven
Citera
2009-05-14, 20:28
Medlem
Vet inte särskilt detaljerat om hip-hoppens historia men sök på "Grand Wizard Theodore", det är han som kom på det där med scratching.
Citera
2009-05-14, 20:28
Medlem
Exabytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estaban
Förlåt för att man skriver i en så gammal tråd men behöver faktiskt hjälp med exakt samma sak som ts. Så jag kände att jag kan skriva i denna tråden istället för att göra en likadan.
Jag behöver tipps på texter här på nätet där hiphopens historia och framförallt uppkmst finns bra beskriven

När jag gjorde det där arbetet så kunde jag inte hitta trovärdiga källor på internet då olika siter verkade vara olika partiska till vem 2pac blev mördad av (till exempel). Jag fick helt enkelt gå till det lokala biblioteket och fråga efter böcker i ämnet och visst fanns det en del. Kan tyvärr inte minnas vad boken jag lånade hette. Den hade en engelsk titel, var mycket tjock och färgglad.
Citera
2009-05-14, 20:29
Medlem
netkos avatar
Wikipedia, google? Har du ens försökt?
Citera
2009-05-14, 21:06
Medlem
Estabans avatar
jag har självklart läst allt på wikipedia, googlat och varit och kollat på stadsbibloteket i stockholm. dock inte hittat något som beskriver uppkomsten av hiphopen på mer än 3 meningar...
Citera
2009-05-14, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exabyte
Hallå.

Jag skriver ett fördjupningsarbete om hiphopen och skulle vilja veta om det finns någon sajt på internet där hiphopens historia finns nerskriven. Från 1970 någon gång där och framåt. Hyfsat sammanfattad.

Eller om det finns någon film/bok som handlar om just det här som går att ladda ner.

Jag har boken Cant Stop/Wont Stop men vill helst ha fler källor än en.

För att vara mer specifik så ska det helst stå hur hiphopen kom till, vem som skapade den och under vilka förhållanden osv.

Skulle bli väldigt tacksam. Mvh.

Klassiska "The Show" innehåller en hel del diskussioner med många av dom gamla rävarna.
Citera
2009-05-14, 23:46
Medlem
Azzabrazzas avatar
Skulle rekomendera Ronin Ro's Run Dmc biografi. Den kanske inte behandlar specifikt de du frågar efter, men ger en bra inblick i hip-hopens första staplande steg mot världsherravälde.
Citera
2009-05-15, 01:31
Medlem
Vesterbros avatar
Här har du en bok som kanske skulle vara intressant: Can't Stop Won't Stop: Hiphop-generationens historia.

EDIT: Oj vad inaktuellt mitt svar blev upptäckte jag.
Senast redigerad av Vesterbro 2009-05-15 kl. 01:33.
Citera
2009-05-15, 02:24
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Några som var tidiga med "rap" var ju Gil Scott-Heron och The Last Poets i början av 70-talet, alltså kan man kalla dessa föregångare till hiphop, även om alla för hiphopen karaktäristiska element inte fanns där än.

Gil Scott-Heron
http://www.youtube.com/watch?v=p43YYovonS0 (Ignorera videon)

The Last Poets
http://www.youtube.com/watch?v=jVHE-oYRKts
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in