2007-05-12, 20:05
Medlem
Linuzzzzs avatar
Jag ska skriva en liten uppsats om filosofi om dessa omrden:

Verklighetsppfattningar
Livets mening
Kunskapsteori
Etik

Jag vet dock inte precis vad jag ska skriva om, alla dessa omrden r ju s stora. Men p livets mening har jag tnkt ta upp existentialism och Kierkegaard. P kunskapsteorin ska jag ta upp lite om rationalism & empirism. Och p etik ska jag nog skriva om pliktetik & effektetik och lite mer.

Men p verklighetsuppfattningar s vet jag inte riktigt vad jag ska skriva om, dels fr att jag knappt vet vad som hr till verklighetsuppfattningar. Kan det vara mycket om Sokrates och Platon och om Platons idvrld? Eller r jag helt ute och cyklar nu?

Om ngon vnlig sjl skulle kunna klargra fr mig vad som hr till verklighetsuppfattningar s skulle jag vara evigt tacksam.

Om ni har frslag p mer saker jag kan ta upp p vriga punkter, s tas de tacksamt emot.
Citera
2007-05-12, 22:20
Medlem
NickeHorrors avatar
Den lilla uppsatsen kommer skerligen bli ganska stor. Lycka till med begrnsningarna, de lr behvas.

r det definitionen av verklighetsuppfattningar du behvde hjlp med eller bara ett mne i det?
Citera
2007-05-12, 22:50
Medlem
Linuzzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeHorror
r det definitionen av verklighetsuppfattningar du behvde hjlp med eller bara ett mne i det?
Nja, bde och kan man vl sga. Man ska frst presentera vad verklighetsuppfattning r, och sedan ska man skriva lite egna tankar och jmfra med sina tankar med knda filosofers tankar kring verklighetsfilosofi. S en "stor" och knd tanke inom verklighetsuppfattning skulle vara bra.
Citera
2007-05-13, 00:02
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
En stor och knd tanke r vl frgan om "tingens natur", tillvarons innersta vsen, idealism eller materialism och frhllandet dem emellan. Sven-Eric Liedmans tjocka och ganska nya bok Stenarna i sjlen - Form och materia frn antiken till idag kan du kanske vilja titta i.
Citera
2007-05-13, 12:00
Medlem
Linuzzzzs avatar
Tack.

Platon sger ju att den totala verkligheten estr av tv vrldar; den synliga, sinnenas vrld. Och idernas vrld som fullkomlig, stabil och orubblig.

Rknas den tanken som en verklighetsuppfattning?
Citera
2007-05-13, 19:23
Medlem
Linuzzzzs avatar
Urskta fr att jag bumpar trden... Men uppsatsen ska skrivas imorgon p lektionstid, s det skulle vara schysst om ngon kunde svara p min frga om Platons tanke, som jag skrev i ovanstende inlgg, rknas som en verklighetsuppfattning?
Citera
2007-05-13, 19:40
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linuzzzz
Urskta fr att jag bumpar trden... Men uppsatsen ska skrivas imorgon p lektionstid, s det skulle vara schysst om ngon kunde svara p min frga om Platons tanke, som jag skrev i ovanstende inlgg, rknas som en verklighetsuppfattning?

Ja, det mste den vl gra. Den s.k. idlran r ju ett stt att frska frklara hur det kommer sig att den materiella verkligheten oupphrligt tycks vilja anta vissa regelbundna former trots att den i sig r underkastad frndring. Tidigare naturfilosofer hade freslagit verordnade styrande principer som "frnuft", "rttvisa", "krig mellan motsatser" m.m., och av Platon antas sklet ju allts vara att materien tillflligt och ofullkomligt avbildar eviga ider, som ger en hgre grad av verklighet i en vrld frdold fr oss. (ven etiska, politiska och estetiska vrden terfinns i denna hgre verklighet; p dessa omrden har man vl idag mnga gnger vergivit tanken att det skulle finnas verordnade, eviga lagar bakom fenomenen men inom naturvetenskapen lever den ju.) Sedan frnekade ju Aristoteles att dessa eviga ider skulle existera i en separat vrld, och tnkte sig i stllet att de bestod i olika grader av aktualitet i tingen. Detta r ju frgor kring verklighetsuppfattning, kring tingens natur, ordning och egenskaper; "metafysik", det som ansgs ligga till grund fr fysiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in