Citat:
Ursprungligen postat av Linuzzzz
Urskta fr att jag bumpar trden... Men uppsatsen ska skrivas imorgon p lektionstid, s det skulle vara schysst om ngon kunde svara p min frga om Platons tanke, som jag skrev i ovanstende inlgg, rknas som en verklighetsuppfattning?
Ja, det mste den vl gra. Den s.k. idlran r ju ett stt att frska frklara hur det kommer sig att den materiella verkligheten oupphrligt tycks vilja anta vissa regelbundna former trots att den i sig r underkastad frndring. Tidigare naturfilosofer hade freslagit verordnade styrande principer som "frnuft", "rttvisa", "krig mellan motsatser" m.m., och av Platon antas sklet ju allts vara att materien tillflligt och ofullkomligt avbildar eviga ider, som ger en hgre grad av verklighet i en vrld frdold fr oss. (ven etiska, politiska och estetiska vrden terfinns i denna hgre verklighet; p dessa omrden har man vl idag mnga gnger vergivit tanken att det skulle finnas verordnade, eviga lagar bakom fenomenen men inom naturvetenskapen lever den ju.) Sedan frnekade ju Aristoteles att dessa eviga ider skulle existera i en separat vrld, och tnkte sig i stllet att de bestod i olika grader av aktualitet i tingen. Detta r ju frgor kring verklighetsuppfattning, kring tingens natur, ordning och egenskaper; "metafysik", det som ansgs ligga till grund fr fysiken.