2011-11-24, 16:12
Bannlyst
Tror inte intresset r speciellt stort om jag ska vara rlig. r man p semester i Japan kan man ju g och titta p sumobrottning, men hr i Sverige skulle det inte fungera som publiksport
Citera
2011-11-25, 00:26
Medlem
HarligaHanss avatar
Ditt inlgg pminner mig om en uppsats skriven av ngon p lg/mellanstadiet.

OnT: Ja, japansk kultur r fr det mest fascinerande men det kan vara svrt att ta del av just sumo genom TV-rutan (nr det till stor del ,som du sger ,handlar om en livsstil)... Blir vl som att importera wrestling eller dylikt.
Citera
2011-11-25, 02:31
Medlem
Fickludds avatar
En vn bodde i Japan under ngra r och han blev helt betagen av sumo-brottning.
Citera
2011-11-25, 06:17
Medlem
kek123s avatar
Jo visst r det trevligt att titta p tjocka asiater i stora bljor som springer runt och kastar ris innan dom kastar varandra... Men skulle nog inte aktivt ska mig till t.ex. globen fr att se det.
Citera
2011-12-04, 01:09
Medlem
Markmags avatar
Det r trevligt att se dem kasta ris i kalsonger. Underhllning p hgsta niv.
Citera
2011-12-07, 12:45
Medlem
Racooons avatar
Ris? Det r salt. Vilket inte gr sporten intressantare.
Citera
2011-12-07, 17:12
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Jag skulle absolut vilja ser mer sumobrottning i Sverige. Tycker det verkar mycket roligare n exempelvis all bollsport som visas. Sedan frstr jag dock inte riktigt fettets funktion. Visst -> man blir tyngre/svrare att rubba och jag frmodar att man tvlar i olika viktklasser. Men jag skulle fredra att se 100kgs muskelknuttar kra sumobrottning n flskberg
Citera
2011-12-08, 00:04
Medlem
Jaurs avatar
Ur ren och skr skdarsynpunkt vet jag inte varfr man skulle vilja titta p sumobrottning istllet fr ngon icke-sumostil. Kanske r det lite kul att se flsket fladdra.
Citera
2011-12-08, 00:52
Medlem
Markmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racooon
Ris? Det r salt. Vilket inte gr sporten intressantare.

Okej, salt d. Men varfr kastar de d salt? Finns det ngon anledning till denna underhllning inom sumobrottningen?
Citera
2012-03-25, 15:21
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sld.nova
ORKA LSA, TACK!

Jag anser att sporten Sumo r ganska s underskattad, eller rttare sagt s framstlls den p ett stt som inte riktigt stmmer.

Fr det frsta s ska man ha klart fr sig att en Sumobrottare trnar vldigt hrt, det r extremt hrd trning inom den hr sporten. Sedan s r det ven en sport med traditioner som strcker sig lngt tillbaka i tiden, sumo r mer n bara en sport kan man sga, i Japan r det s.
Dessa matcher ni sett p tv r bara en liten del av sumon, sumon r som en livsstil fr brottaren.
Hgt rankade brottare frvntas exempelvis vara fredmen p ett stt som saknar motstycke inom andra idrotter. Som hgt rankat sumo ska du vara som en frebild, du ska vara lugn/vis/trygg och dmjuk.

Det finns nstan 80 olika tekniker, som brottare kan anvnda sig fr att vinna sina kamper. Matcherna r korta, fyllda av spnning helt enkelt. Den hgst rankade sumon kallas Yokozuna.
Man ska ha klart fr sig att en Sumo trnar hrt, det krvs hrd trning fr att bli en bra Sumo.
En Sumo har under fettet stora muskler, de r extremt starka.

Det finns/fanns(har slutat) en sumo frn Mongoliet, hans kallas Asashoryu . Han r av tidernas mest framgngsrika sumobrottare, han var allts rankad som Yokozuna. Som vgde som aktiv mellan 120 - 140 kg, vilket r ganska lite. En vissa matcher lyfta han ur sina motstndare ur ringen, en del vgde ver 200 kg. Tnk er hur enkelt det skulle vara att lyfta en man p ver 200 kg som samtidigt gr allt fr att du inte ska lyckas, det sger ngot om deras styrka. Flera sumobrottare frn Mongoliet har en bakgrund inom mongolisk brottning. Flera mongoliska brottare har exempelvis tagit OS guld osv, det r riktiga atleter med andra ord.

Skulle ni vilja ha mer sumo i tv? Skulle ni kunna tnka er att g och titta p sumo i exempelvis Globen? Vad anser ni om sumo?
Sumo r absolut underskattat och skulle en uppvisningsturnering (de brukar gra en utomlands vartannat r) med de bsta sekitori frn makuuchi ga rum i t.ex. Globen s skulle jag vara den frste att kpa biljett.

Citat:
Ursprungligen postat av Markmag
Okej, salt d. Men varfr kastar de d salt? Finns det ngon anledning till denna underhllning inom sumobrottningen?
Det har ingenting med underhllning att gra. De flesta ritualerna inom sumobrottning kommer frn en japansk religion som kallas shinto. Ritualerna har med renlighet att gra, t.ex. dricker man vatten (chikara-mizu) ur en speciell trskopa och saltet r till fr att gra ringen (dohyō-iri) "ren". Dremot r vissa sumotori knda fr att kasta mycket salt, vilket brukar uppskattas av publiken. F.d. sekiwake Mitoizumi och f.d. komusubi Takamisakari r vl de mest knda.

Innan NHK brjade med liveradiosndningar av sumo ngon gng p 1920-talet s kunde dessa ritualer fortg i upp till en halvtimme innan varje match drog igng. Brottarna startade nr de sjlva var redo. Numera finns en tidsgrns p fyra minuter fr hgsta divisionen.
Senast redigerad av Cousin Cocaine 2012-03-25 kl. 15:24.
Citera
2012-03-25, 16:32
Medlem
Hur lnge sedan r det Eurosport slutade visa denna trevliga sport?
Citera
2012-03-25, 17:05
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fritte_n
Hur lnge sedan r det Eurosport slutade visa denna trevliga sport?
Minns inte p rak arm, men runt 06/07 tror jag. Med det finns driftiga personer som lgger ut matcherna p YouTube efter varje bashodag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in