2007-05-15, 05:27
Medlem
dallassallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Tidigare fanns underforumet Debatt, som tyvärr togs bort, eftersom aktiviteten var för låg.
Jag minns att admin eller kanske nagon davarande moderator skrev att en annan viktig anledning (om inte den viktigaste) var att en del som hette Debatt gav forumet en ide om att en serios debatt aldrig fors utanfor det stallet. Namnet tillsammans med sattet delen annonserades exkluderade resten av forumet fran intellektuell och givande debatt, tycktes det.

Jag tyckte verkligen om iden och hoppas att den infors igen. Debatt man mot man ar nagot av det intressantaste man stoter pa har pa Fb.

edit: Mycket av det som star i Everts langsta inlagg ar valdigt intressant - speciellt det om idiotiska och missvisande svar. Det ar nagot som faktiskt debatterats anda sedan yttrandefrihetens borjan och ar ett valdigt komplext problem. Ska man hindra idioterna? Jag anser inte det.
Citera
2007-05-15, 05:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Varje delforum skulle kunna ha ett underforum för seriösa debattörer där det ställs krav på kvalitet, fakta och källhänvisningar etc. Allt som inte håller måttet raderas och usla debattörer som förstör debatten hindras komma in där efter ett antal tillsägelser och får då ägna sig åt den övriga debatten

Lysande förslag. Skulle gärna vilja se något sådant införas faktiskt - dels för att höja grundkvalitén på forumet rent generellt, men också som sagts tidigare för att locka hit fler debattörer.

Jag kan bara se en enda nackdel med ett sånt här tilltag, och det är att hela forumet på sikt möjligtvis skulle kunna riskera att bli på tok för PK. Detta är något admin & moderatorer - och även oss vanliga dödliga som säger vår mening - måste ta i beaktande. Att en handfull debattörer strikt håller sig till PK ser jag inget som helst problem med (ibland behövs det t.o.m) - men för mycket PK på ett debattforum riskerar att debatterna förlorar sin dynamik, och blir alldeles för enkelspåriga och rentav trista.
Citera
2007-05-15, 05:34
Medlem
dallassallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Jag kan bara se en enda nackdel med ett sånt här tilltag, och det är att hela forumet på sikt möjligtvis skulle kunna riskera att bli på tok för PK. Detta är något admin & moderatorer - och även oss vanliga dödliga som säger vår mening - måste ta i beaktande. Att en handfull debattörer strikt håller sig till PK ser jag inget som helst problem med - men för mycket PK på ett debattforum riskerar att debatterna förlorar sin dynamik, och blir alldeles för enkelspåriga och rentav trista.
Antingen har du eller jag missforstatt nagot a det grovre, men var fan ser du nagot om pk? Det enda Evert efterfragar ar ett filter pa de missvisande och for debatten destruktiva inlaggen. Det har absolut ingenting med vilka asikter man har. Det har att gora med hur de framfors och hur de kan backas upp.
Citera
2007-05-15, 05:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dallassallad
Antingen har du eller jag missforstatt nagot a det grovre, men var fan ser du nagot om pk? Det enda Evert efterfragar ar ett filter pa de missvisande och for debatten destruktiva inlaggen. Det har absolut ingenting med vilka asikter man har. Det har att gora med hur de framfors och hur de kan backas upp.

Självfallet. Och sådana filter ska det vara också. Jag är själv som sagt för ett sådant tilltag.

Men det fria ordet måste ändå få råda. Det är det jag menar. Jag ger bara en (om än kanske lite långsökt) vinkling av vad jag är rädd för KAN hända, och det har jag väl all rätt att göra eller?
Citera
2007-05-15, 05:45
Medlem
dallassallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Självfallet. Och sådana filter ska det vara också. Jag är själv som sagt för ett sådant tilltag.

Men det fria ordet måste ändå få råda. Det är det jag menar. Jag ger bara en (om än kanske lite långsökt) vinkling av vad jag är rädd för KAN hända, och det har jag väl all rätt att göra eller?
Jasa, det ar den vanliga Fb-fobin for politisk censur? Som nar varenda kontroversiell debattor blir bannlyst for uppenbara regelbrott och alla gapar om att det ar p.g.a. dennas politiska agenda.

Jag tror verkligen inte att det kan bli en medveten politisk censur. Daremot kan representorer for mer exterma ideologier/sexualiteter/tycken bli censurerade eftersom dessa manniskor ofta har svart for att framfora sina asikter pa ett rationellt satt.
Citera
2007-05-15, 05:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dallassallad
Jag tror verkligen inte att det kan bli en medveten politisk censur. Daremot kan representorer for mer exterma ideologier/sexualiteter/tycken bli censurerade eftersom dessa manniskor ofta har svart for att framfora sina asikter pa ett rationellt satt.

Nej, som sagt så var det en ganska långsökt vinkling jag gjorde. Men det är nevertheless en rätt intressant sådan. Förhoppningsvis kommer det dock i slutändan bara leda till gott, om det nu (vilket jag hoppas) införs hårdmoderering i vissa subforum.
Citera
2007-05-15, 13:33
Medlem
dIRe_s avatar
Det är ju trådskaparen som sätter topic. Gör man klart debattregler för tråden i förstainlägget så borde inlägg som bryter mot dem räknas som OT och kunnas tas bort relativt smärtfritt med hänvisning till 0.3-regeln.
Citera
2007-05-16, 11:41
Medlem
...and so we play the waiting game.
Citera
2007-05-16, 14:26
Medlem
Jomazis avatar
Startas en tråd i något av mina forum med ett långt och precist inledande inlägg och TS mfl. därefter helt låter bli att svara/kommentera idiotinlägg så anstränger jag mig mer än vanligt för att hålla den ren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in