• 1
  • 2
2007-05-13, 15:26
Medlem
Dexters avatar
Du måste lägga med drivrutinerna för SATA på din Xp-cd. Det gör du med ett program som heter nlite.

Här hittar du programmet nLite som fixar till xp cd:n: http://www.nliteos.com/

Identifiera ditt chipset och leta upp rätt driver för SATA, sen följer du anvisningen här (du kan bortse från Sp2 eftersom du har det integrerat på skivan):

Du måste lägga in sp2 för xp i nLite, sen lägger du till drivrutinerna för SATA (chipset drivern), avsluta med att skapa en startbar iso-fil.

I nLite trycker du på knapparna Integrera ett servicepack, integrera drivrutiner, eventuellt Automatiserad installation och Skapa startbar iso. Programmet låter dig sedan lägga till komponenterna uppifrån och ner i knapparnas ordning.

Avsluta med att bränna ut din nya xp-skiva från .iso filen.
Citera
2007-05-13, 17:01
Medlem
Zkullocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
Du måste lägga med drivrutinerna för SATA på din Xp-cd. Det gör du med ett program som heter nlite.

Här hittar du programmet nLite som fixar till xp cd:n: http://www.nliteos.com/

Identifiera ditt chipset och leta upp rätt driver för SATA, sen följer du anvisningen här (du kan bortse från Sp2 eftersom du har det integrerat på skivan):

Du måste lägga in sp2 för xp i nLite, sen lägger du till drivrutinerna för SATA (chipset drivern), avsluta med att skapa en startbar iso-fil.

I nLite trycker du på knapparna Integrera ett servicepack, integrera drivrutiner, eventuellt Automatiserad installation och Skapa startbar iso. Programmet låter dig sedan lägga till komponenterna uppifrån och ner i knapparnas ordning.

Avsluta med att bränna ut din nya xp-skiva från .iso filen.

Va krångligt det lät, men jag ska ge mig in på det så fort jag får ork, jag tackar så hjärteligt för hjälpen och välskriven förklararing! Hoppas det funkar!
Citera
2007-05-13, 18:25
Medlem
har samma problem med SATA-diskar. dvs, ingen diskettenhet och måste ha drivrutiner vid installationen av windows.
men ska nog testa knepet Dexter skrev. dock är jag osäker på vilka chipsetdrivrutiner jag använder nu. jag har tydligen 2 st sata-controllers på moderkortet, men minns inte vilken diskarna är kopplade till. men det borde väl gå att kolla här i windows på något lätt sätt?

tack.

edit: windows vista kräver inte att man läser in drivrutinerna för vista manuellt va? har för mig att jag läste att det är inbyggt så det bara är att köra på som vanligt. stämmer?
Citera
2007-05-13, 18:48
Medlem
Dexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Köttbulle
edit: windows vista kräver inte att man läser in drivrutinerna för vista manuellt va? har för mig att jag läste att det är inbyggt så det bara är att köra på som vanligt. stämmer?

Stämmer bra!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in