Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-05-12, 10:53
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Varför lyckas jag inte koppla ihop mina två datorer genom routern?

På den ena datorn kan jag komma fram så långt som till att jag ska lägga till den andra datorn, alltså Lokalt nätverk--->MSHOME--->Dator2
Men jag har inte behörighet att komma åt den?

På Dator1 kan jag också se Dator1 i mitt lokala nätverk
På Dator2 kan jag INTE se Dator2 i mitt lokala nätverk

Däremot kan jag alltså de Dator2 från Dator1 när jag ska "lägg till en nätverksplats"

På dator2 får jag också upp en fel-ruta med att jag inte har behörighet trots att jag står som administratör i båda datorerna.

Någon som kan ge mig lite hjälp? Som synes av min förklaring är jag inte helt överkvalificerad för detta dilemma. Men fråga vad ni vill veta mer om, så ska jag svara.
Citera
2007-05-12, 12:10
Medlem
elecans avatar
För att få behörighet för första gången måste du dela ut någoting, så dela ut en mapp och tryck Ja på alla säkerhetsfrågor som kommer upp.

Kolla om du ens har gjort rätt på anslutningarna mellan datorerna, inställningar det vills säga, genom att pinga först router och sedan den andra datorn, gör detta på båda datorerna.
Citera
2007-05-12, 12:23
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elecan
För att få behörighet för första gången måste du dela ut någoting, så dela ut en mapp och tryck Ja på alla säkerhetsfrågor som kommer upp.

Kolla om du ens har gjort rätt på anslutningarna mellan datorerna, inställningar det vills säga, genom att pinga först router och sedan den andra datorn, gör detta på båda datorerna.

Jag loggar in i min router och kollar vad som är anslutet, jag får fram 2st devices.

1) xxx.xxx.x.3
2) xxx.xxx.x.4

Routern heter: xxx.xxx.x.1

Från dator nummer 1 fungerar det att pinga routern och xxx.xxx.x.3 men inte 4.

Från dator nummer 2 kan jag bara pinga routern.

Jag har delat ut mappar från båda datorerna.

Slutligen.. vad är det för device som borde ha xxx.xxx.x.2?
Citera
2007-05-12, 14:00
Medlem
Har troligen något med att du (eller snarare Microsoft) har ställt in på dator 1 att nätverksåtkomst bara ska vara möjlig om man har användarkonto med lösenord när man loggar in över nätverket på den aktuella datorn. Kommer inte ihåg exakt hur man fixar det i XP, men googla lite så hittar du nog.

Det kan också vara en brandvägg på dator 1 som spökar - testa att inaktivera ev. sådan o se om det hjälper sätt dock sedan på den igen och leta i inställningarna i den för att lösa problemet. Viktigt att inte vara utan brandvägg!

En sak är iaf säker - det har inget med din router att göra.
Citera
2007-05-12, 14:09
Medlem
elecans avatar
Anledningen varför du endast kan pinga xxx.xxx.x.3 från dator 1 är troligtvis att dator 1 är xxx.xxx.x.4, du kan inte pinga dig själv du vet
Citera
2007-05-12, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elecan
Anledningen varför du endast kan pinga xxx.xxx.x.3 från dator 1 är troligtvis att dator 1 är xxx.xxx.x.4, du kan inte pinga dig själv du vet

Vad var det för trams? Går alldeles utmärkt! Mitt IP i det lokala nätet är 192.168.0.100, detta blir resultatet av en pingning. Sen kanske brandväggen på aktuell dator är inställd på att inte svara på ping, men det är ju en helt annan femma.
Kod:
C:\>ping 192.168.0.100

Pinging 192.168.0.100 with 32 bytes of data:

Reply from 192.168.0.100: bytes=32 time<1ms TTL=128

Ping statistics for 192.168.0.100:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms
Citera
2007-05-12, 22:03
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Jag kommer ingenstans i det här..

Men det här UPnP enheter.. vad är det för något?
Citera
2007-05-16, 20:05
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Alltså:

Dator1 kan pinga Dator2 samt routern
Dator2 kan INTE pinga Dator1, däremot kan den pinga routern.

Vad är det för inställningar jag kan göra i de bägge windowsbrandväggarna?

Från Dator1 kan jag se Dator2 när jag ska "lägga till en nätverksplats", dock kan jag inte markera den eller komma åt den.

Från dator2 kan jag INTE se Dator1.

Jag har Zonealarm på Dator1, kan det påverka?
Citera
2007-05-16, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski
Jag har Zonealarm på Dator1, kan det påverka?

JA. Testa att avaktivera ZA tillfälligt och se hur det går då. Du kan i ZA ställa in så att fildelning fungerar, kommer inte ihåg exakt hur det fungerar då jag inte använt det programmet på länge men kolla i den inbyggda hjälpen i ZA så borde du hitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in