• 1
  • 2
2009-02-04, 04:31
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.o.m.
Flera personer som står med i försäkringen som förare.

"Står med i försäkringen som förare?" Jag har haft väldigt många fordonsförsäkringar, i en hel rad försäkringsbolag. Det har aldrig varit aktuellt att uppge till någon vem som skall framföra fordonen.
Citera
2009-02-04, 08:42
Medlem
Citat:
Flera personer som står med i försäkringen som förare.

"tecknat försäkring för fordonet trots att du inte äger
det kan du bli utan ersättning."

Länsförsäkringars villkor

altså om du inte äger fordonet som du försäkrat kan du bli utan ersättning.
Citera
2009-02-04, 15:07
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
"tecknat försäkring för fordonet trots att du inte äger
det kan du bli utan ersättning."

Länsförsäkringars villkor

altså om du inte äger fordonet som du försäkrat kan du bli utan ersättning.

Det är väl inte det värsta. Den som äger fordonet åker på en fet straffavgift från Trafikförsäkringsföreningen på strax över tretusen kronor i månaden för att han inte har det försäkrat.
Citera
2009-02-04, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Det är väl inte det värsta. Den som äger fordonet åker på en fet straffavgift från Trafikförsäkringsföreningen på strax över tretusen kronor i månaden för att han inte har det försäkrat.

Nej precis. Min tanke var hur praktiskt möjligt det ändå numera är och äga en bil som underårig. du måste ha försäkring - vilken ska tillhöra den som äger bilen - Samtidigt som den som huvudsakligen använder den ska stå på försäkringen eftersom annars kan du bli utan ers.

När jag bytte bolag för två år sen så fick jag intyga att det är jag som ska köra den och inte någon annan. Kanske därför jag har fått så bra villkor, kostnaden sjönk med 1500 första året och nu totalt sett från första året så har jag 4000 billigare än med förra bolaget :P
Citera
2009-02-04, 15:33
Medlem
Wijnaldums avatar
Finns ett annat problem också.

Om vi spekulerar i att det är möjligt att sätta sitt omyndiga barn som ägare av bilen så återstår fortfarande ett problem. Om det anses att denna överlåtelse skett för att undkomma sitt åtagande mot borgenären så blir egendomen återvunnen.

Konkurslag (1987:672)

3 kap. Verkningar av konkurs
Gäldenärens förlust av sin rådighet

Egendom som ingår i ett konkursbo
3 § Till ett konkursbo räknas, i den mån inte något annat följer av 2 §, all egendom som tillhörde gäldenären när konkursbeslutet meddelades eller tillfaller honom under konkursen och som är sådan att den kan utmätas.

Till konkursboet räknas även den egendom som kan tillföras boet genom återvinning enligt 4 kap.

4 kap. Återvinning till konkursbo
Inledande bestämmelser
1 § Återvinning till konkursbo får på begäran av boet ske i enlighet med vad som anges i detta kapitel.

6 § En gåva går åter, om den har fullbordats senare än sex månader före fristdagen. En gåva som har fullbordats dessförinnan men senare än ett år eller, när den har skett till någon som är närstående till gäldenären, tre år före fristdagen går åter, om det inte visas att gäldenären efter gåvan hade kvar utmätningsbar egendom som uppenbart motsvarade hans skulder.

Första stycket gäller även köp, byte eller annat avtal, om det med hänsyn till missförhållandet mellan utfästelserna på ömse sidor är uppenbart, att avtalet delvis har egenskap av gåva.

Om man har en taskig ekonomi så borde en bil till barnet nog stå i missförhållande till sin ekonomiska förmåga.

Alltid kul med lite lagtexter ibland, eller??
Citera
2009-02-04, 17:28
Medlem
c.o.m.s avatar
Jag får be om ursäkt för mitt misstag med försäkringen, har ingen aning om hur en sådan ser ut så jag borde nog inte uttalat mig. Om man däremot vill skydda enn bil från utmätning så är det bara att visa att man behöver den pga jobb familj eller liknande så kan den bli undantagen pga beneficiumreglerna i UB.
Citera
2009-02-05, 02:18
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Jag får be om ursäkt för mitt misstag med försäkringen, har ingen aning om hur en sådan ser ut så jag borde nog inte uttalat mig. Om man däremot vill skydda enn bil från utmätning så är det bara att visa att man behöver den pga jobb familj eller liknande så kan den bli undantagen pga beneficiumreglerna i UB.

Det går alldeles utmärkt att mäta ut en bil även om man har 15 mil till jobbet och inte tar sig dit annars, eller t.o.m. om man måste använda bilen i jobbet. Det beror på hur dyr bilen är. Det kan bli så att ett förbehållsbelopp fastställs (60% av prisbasbeloppet, vill jag minnas) och att man får den summan av fogden efter att bilen har sålts, så att man kan köpa sig en billig bil för att tillgodose sina transportbehov. Har man redan från början en bil som inte bedöms vara värd mer så kan den undantas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in