Jag har en sn hr dator hemma, men nr jag formaterar den och sen ska installera windows xp p den s hittar den inte hrddisken? jag kan formatera men hittar inte hrddisken och det r lsenord p bios som jag inte har, kan man terstlla datorn p ngot stt s alla skerhetsgrejjer frsvinner p den? eller mste man g steg fr steg? ngon som har lust och hjlpa mig? pma eller skriv hr
tja i vrsta fall fr du ta ur batteriet som sitter p moderkortet i ca 10 min och nollstlla bios och p s vis f bort lsen p bios den vgen och sen g in i bios och lta bios autodetecta enheterna
Compaq har ibland en strmbrytare som heter COMS p modetkortet som resettar passwords (och allt annat) etc. i biosen. Annars finns det en jumper vid batteriet som du flyttar till det andra stiftet (finns 3 stift varav jumpern sitter p tv av dem ex. 1 och 2. Flytta jumpern till 2 och 3) och vnta i ngra sekunder, flytta tillbaka jumpern s r datorn nollstlld.
Ang disken, tog du bort din gamla partition? (med D, enter och L) och sen skapade en ny med C? Drefter formaterade den?
Om inte detta gr s kan det vara ntt knas med Bootpartitionen (MBR), d fr man skriva ver det med en ny. Men kolla formateringen och partitionen frst.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!