Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2015-04-03, 18:54
Medlem
Hur länge håller kokta kidneybönor i kylen? Tänkte att man kan koka upp någon veckas ranson så blir det lättare att få i sig.
edit: meh, googlade 3-4 dagar men går utmärkt att frysa.
Senast redigerad av tjuyat 2015-04-03 kl. 19:02.
Citera
2015-04-05, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Gift? Jag har aldrig hört om nått gift och med tanke på att många veganer mer eller mindre lever på kidneybönor kan det ju i så fall inte var så farligt.

Väldigt nice att köpa en bönblandning som man blötlägger efter konstens alla regler och sköljer ordentligt, sedan häller man en vinegrette av äppelcidervinäger, olivolja, vitlök och krydsalt på.

Fytinsyra är nog det som syftas på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fytinsyra

De flesta baljväxter har mer liknande ämnen än andra växter vilket kan leda till brist på vissa saker, alltså inte alls bra att ersätta kött med icke fermenterade baljväxter. Bara för att man överlever så mår inte kroppen bra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Zink#Zinkbrist (ett exempel)
Det är alltså bäst att äta bönor tillsammans med väldigt näringsrik mat som till exempel animaliska produkter, inte utblandat kött dock (korv, skinka, burgare etc).
Citera
2015-04-05, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Robinho82
Nu har jag käkat dessa kidnetbönor vid två olika tillfällen och är nöjd med smak och funktion. Ganska enkelt och ändå stabilt käk.
I dag använde jag en burk Kidney för att förvandla en annars innehållsrik Cup of Soup (typ varma koppen) till en hel och rejäl måltid.

Ett problem bara. Jag fiser som ett ufo av just dessa bönor. Jag bara gasar och skiter och fiser hela tiden.
Egentligen inte ett problem, då jag tycker att mina kidney-fisar luktar gott.

Vänskapskretsen stör sig dock.

Det kan vara för mycket fibrer som får dig att fisa då sånt som tunntarmen inte kan bryta ner bildar gaser och kan ge magknip. Fibrer är bäst i lagom mängd.
Citera
2015-04-06, 19:42
Medlem
Lektin heter ämnet som man bör ha koll på när man jobbar med baljväxter. Allra mest lektin finns i kidneybönor och sojabönor. Blötläggning följt av kokning är viktigt för att inaktivera lektinet. Finns det kvar riskerar man matförgiftning av kraftigare sorten. Lekebergs kommun serverade sina skolelever tacobuffe med bla kidneybönor där ca 200 personer blev matförgiftade förra året. Man blötlade bönor, mixade dem och värmde tillsammans med kött. Sannolikt inte tillräckligt mycket vätska för att inaktivera lektin.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in