2007-05-11, 22:27
Medlem
raskenss avatar
En fin inspirationskälla är dom böcker som George Gamov skrev på 50-60talet. Mr Tompkins underbara värld. Han skrev flera böker om Mr Tompkins och hans äventyr med kvantmekaniken. Böckerna beskriver på ett ganska skönt och avkopplande sätt absurditeter som förstoras upp, typ att kunna gå genom väggar mm.

Jag rekommenderar varmt att läsa böckerna även om dom är gammla så håller dom hyfsat bra i dag också. Jo Mr tompkins underbara varld var ett av mina första trevande steg in till kvantmekaniken som liten parvel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mr._Tompkins
Citera
2007-05-11, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Människor som rörde sig fort skulle se smala ut till följd av den relativistiska Lorentzkontraktionen!

Självklart! Du kan lägga in en stöt på en nätt och fin tjej som cyklar förbi som senare visar sig vara en skäggodlande best på 160kilo.

Eller varför inte använda den relativitiska massan (om man nu får använda det uttrycket) för att skapa något absurd kollisionstillfälle?
Citera
2007-05-14, 10:26
Medlem
Simsons avatar
*Gaaah!!*

Jag har gjort om hela skiten. Jag tror jag fått med de tre huvuddelarna nu, men jag har fortfarande problem med gravitationen. Jag har bara gjort så att en grej helt plötsligt blivit tyngre, jag vet inte hur annars jag ska beskriva det...?
Citera
2007-05-14, 11:26
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simson
*Gaaah!!*

Jag har gjort om hela skiten. Jag tror jag fått med de tre huvuddelarna nu, men jag har fortfarande problem med gravitationen. Jag har bara gjort så att en grej helt plötsligt blivit tyngre, jag vet inte hur annars jag ska beskriva det...?

Du kan ju ta upp kopplingen mellan tid och gravitation. Tiden går långsammare i närheten av starka gravitationsfält.

Dvs tjocka personer kommer att vara segare än smala eftersom tiden går långsammare hos dem.
Citera
2007-05-14, 12:35
Medlem
Simsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Du kan ju ta upp kopplingen mellan tid och gravitation. Tiden går långsammare i närheten av starka gravitationsfält.

Dvs tjocka personer kommer att vara segare än smala eftersom tiden går långsammare hos dem.

Hahahaha!!! Taget!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in