2007-05-10, 21:23
Medlem
d00rkeys avatar
Ja, går det helt enkelt??

Internet är ju ett nätverk som alla andra (i princip), och i LAN delar man ut resurser, exempelvis mappar eller diskar, utan problem. Men kan man göra samma sak över Internet, t ex om man har ISP-konto med tilldelat ip-nummer? Det egna ip't får man ju fram lätt med kommandot ipconfig och då borde man ju normalt kunna dela ut en eller flera mappar så att användare runt om i världen kan ta del av exempelvis semesterfotografierna? Och hur är det förresten med säkerheten i Windows eget "utdelningssystem", om man lösenordsskyddar mappen som är tänkt att delas (via Internet alltså) och sätter behörigheten till enbart läs??

Själv kör jag WinXP pro över ComHem kabelnät (kabelmodem) och separat mjukvarubrandvägg (ej Windows-brandväggen alltså)!

Jag vore mycket tacksam om någon vet hur man kan göra, eller inte göra!

/ mvh d00rkey.
Citera
2007-05-10, 22:14
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Enklaste vore en fin FTP!
Citera
2007-05-10, 22:29
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Enklaste vore en fin FTP!
Får man? Kan man? Hur gör man? ... (Känner mig som en totalt komplett newbie-stackare på det här området! Men det skulle vara kul att dela ut en del mappar via nätet..)
Citera
2007-05-10, 23:23
Medlem
DennisOlofs avatar
Det går att dela ut en map men det är på tok för krångligt, de tycker dom flesta som även har mycket goda datorkunskaper.

Den största anledningen till att inte göra så är just säkerheten, med ett ftp server program kan du ställa in de flesta inställnigarna så att det blir ganska säkert, plus att när du inte kör programet kommer ingen in på server och inte dina filer.

Har du router/brandvägg måste du även öppna t.ex. port 21 och peka på din interna IP på den dator du kör ftp servern på. De klienter som ansluter sig till servern måste även köra i "passive mode" annars kanske det inte fungerar.

Här kan man läsa lite om hur det fungerar. Inte allt för teknisk eller ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ftp

Dom flesta serverprogram som Serv-U har ganska bra guider hur man sätter upp servern osv.
Citera
2007-05-10, 23:30
Medlem
d00rkeys avatar
Tack för synpunkterna, DennisOlof!

Jag ska kolla upp lite mer om utdelning via FTP och framför allt om man riskerar att bli av med abbonemanget hos ISP'n om man kör en sådan server. Det verkar i alla fall vara bättre än att "dela ut" så att säga... Fast det hade varit väldigt smidigt om det hade fungerat ungefär som i ett LAN.
Citera
2007-05-10, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Får man? Kan man? Hur gör man? ... (Känner mig som en totalt komplett newbie-stackare på det här området! Men det skulle vara kul att dela ut en del mappar via nätet..)

Det borde inte vara några problem. Se bara till att inte göra den publik av misstag. Det tycker varken ISP:n eller din dator om.
Citera
2007-05-11, 10:32
Medlem
DennisOlofs avatar
d00rkey jo precis, det är smidigare att dela ut en mapp över Internet. Det finns även andra aspekter kring detta förutom säkerhet och det är i många fall prestanda, den blir oftast ganska usel och det går år mycket mera trafik som så att säga "kastas bort" utöver själva filen som ska skickas.

Men det är klart har man ett riktigt snabbt när och kör hårdvaru VPN eller liknande då går det smidigt men för dom flesta som har PC hemma osv, då är det oftast FTP som gäller.

Precis som man kan köra webserver.

Du behöver inte oroa dig för din ISP dom bryr sig inte, så länge det inte är en publik FTP server och inte har jättemycket trafik. Annars kan dom börja knorra. Spelar ingen roll om det i kontraktet är förbjudet köra ftp, så länge man endast använder det själv och trafiken är låg brukar dom inte bry sig.

Dom brukar ha med en massa klausuler i kontrakt osv för att kunna skydda sig själva OM det blir problem eller liknande.

Sök på nätet du, Serv-U är ett bra program att komma igång med, brukar finnas hjälp och guider som förklarar hur man gör, man kan ju även testa sin FTP själv genom att köra igång ftp server på sin dator, därefter drar man igång ftp program, och loggar in på sin egen datorn IP resp. port. Och testar dra ner filer, lägga upp osv. Då vet man allt det fungerar.

Därefter måste man öppna upp lite grejer i brandväggen. Sedan kan du dessutom köra med t.ex. http://www.no-ip.com/

Den tjänsten är gratis och då slipper du komma ihåg något IP nummer som dessutom kan ändras, det fixar dom åt dig. Perfekt när man vill köra web / ftp server hemma och behöver åtkomst
Citera
2007-05-11, 10:45
Medlem
d00rkeys avatar
Tackar igen! ... Jag är inne på FTP-alternativet just nu, så det lär det säkert kunna bli.. Just det där med no-ip.com var en vettig länk skulle jag tro, för även om man (jag) bara delar ut till en del i släkten och/eller vänkretsen så.. vem fasen vill mata in ip-nummer?!

Jag ska som sagt kolla upp lite mer och skulle jag få "problem" så lär jag nog återkomma hit. Annars.. Tack och bock!
Citera
2007-05-11, 10:47
Medlem
Vappas avatar
Beroende lite på vad man vill göra så skulle jag rekomendera Hamachi. det är ett litet program som emulerar ett LAN över internet. När du väl kör programmet fungerar allt precis som i ett vanligt LAN. Så de du vill dela mappar med får också ladda ner och köra programet.

Väldigt smidigt program.
Citera
2007-05-11, 10:54
Medlem
d00rkeys avatar
Aha! Tack för tipset.. Får väl kolla upp vad det är eftersom du ger det så bra omdöme!
Citera
2007-05-11, 20:44
Medlem
DennisOlofs avatar
Det fina med ftp eller webserver är ju just att alla kan komma åt det om man vill, bara dom har login.

Behövs inga special programvaror på klientburkarna, explorer kan ju köra mot webservrar och ftp servrar. Mycket smidigt
Citera
2007-05-11, 20:58
Medlem
Gurrams avatar
Går det bra om jag snor tråden lite? bra.

Är det någon som vet om det finns några bra program för att överföra filer mellan datorer på lan? alltså när man bara kopierar och klistrar in på nåt annat ställe så man kan pausa och återuppta överföring m.m.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in