2007-05-10, 19:59
Medlem
Avva66s avatar
Så här ligger det till, värden jag hyr av har hyrt ut en lägenhet i fastigheten jag bor i till ett företag ägt av värdens dotter.

Detta har medfört att det placerats containers och firmabilar på gården.

Vad säjer egentligen reglerna? får värden göra så eller?
Detta är helt vansinnigt enligt mej, och grannarna är måttligt förtjusta.
Citera
2007-05-10, 20:24
Medlem
-jOE!s avatar
Varför skulle han inte få hyra ut till ett företag?
Citera
2007-05-10, 20:30
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Varför skulle han inte få hyra ut till ett företag?
Näringsidkandet stör mej och övriga grannar, och som hyresgäst har man inte bara skyldigheter.
Det vore en annan sak för mej i alla fall, om det handlade om ett enmansföretag.

Varför skulle han få hyra ut till ett företag kontrar jag med i all välmening.
Det borde väl strida mot konkurenslagen edyl. Jag menar, mycket billig hyra för ett relativt stort företag.
Citera
2007-05-10, 21:02
Medlem
woofers avatar
Det finns väl lagar emot det omvända dvs att man får inte bo i en lägenhet klassad som affärslokal. Dock att bedriva ett företag från en vanlig lägenhet borde väl inte vara något problem. Det är väl rätt vanligt för alla som har enskillda firmor och likannde att dom jobbar från hemmet. Det finns ju värdar som förbjuder näringsverksamhet i deras hyreslägenheter men det beror väl mest på att dom vill ha mer betalt för lägenheten då sammt att det kan vara störande för grannarna. Om värden nu är införstådd i att h*n hyrt ut till ett företag som bedriver sin verksamhet i lägenheten så lär ju inte det vara något olagligt. Din värd gör troligen en dålig affär om denne bara tar ut vanlig lägenhetshyra men det är ju dennes problem.

Däremot kan det ju vara ett bra tillfälle att omförhandla din hyra. Om kvalitén på ditt boende sänkts pga av att närmiljön störs av konteinrar och liknande så borde det kunna vara ett skäl till säkt hyra. Om flera grannar går ihop och gör en gemensam begäran så kanske det går bättre. Detta skulle ju om inte annat ev göra att värden ledsnar på företaget.
Citera
2007-05-10, 21:11
Medlem
cavalls avatar
viss sorts företag får man driva från lägenhet om man har värdens tillstånd
Citera
2007-05-10, 21:41
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
viss sorts företag får man driva från lägenhet om man har värdens tillstånd
Moment 22 säjer jag, fadern äger fastigheten.

Saken är den att det är en entreprenadfirma och dom har 3 stora bussar, två pickuper och div privatbilar. (på gården!!)

Lägenheten jag hyr är inhyst i en kåk på landet, och grannarna ser inte med blida ögon heller.

Containrarna (2 st+ släpvagn) är placerade på gräsmattan och har måtten ca 3x3x4 meter.
Lite störande.

Snarstucken och envis som man är, så har man ju lyckats gjort sej ovänner med båda parter, så nu blir det ju spännande.
Citera
2007-05-10, 22:17
Medlem
cavalls avatar
hör av dig till hyresgästföreningen, de borde kunna hjäpa dig, fast du sk kanske se till att ha ett annat boende på G i sånt fall.
Citera
2007-05-10, 22:24
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
hör av dig till hyresgästföreningen, de borde kunna hjäpa dig, fast du sk kanske se till att ha ett annat boende på G i sånt fall.
Där klämmer skon, jag är nämligen inte medlem i Hgf.

För mej så är det ifs en principsak, jag har inga problem med att få tag i en ny lägenhet, men jag trivs ovanligt bra med vad jag har just nu.

Löser jag inte detta med värden (Hyressänkning) så kommer jag att
gå med i Hgf och sen så ska jag jävlas så mycket jag kan.
Fy fan!!!
Citera
2007-05-10, 22:25
Medlem
Låter som du numera bor på ett industriområde.
Citera
2007-05-11, 06:05
Bannlyst
Ligger kåken inom stadsplanerat områden så är det byggplanen som styr om man får bedriva företagsverksamhet i en fastighet, ligger det utanför planlagt område är det nog upp till fastighetsägaren. Kolla med kommunen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in