• 1
  • 2
2007-05-10, 16:22
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Har stött på detta i ett antal jobbannonser, men vad är en HR, och vad står det för? "Human Resource" eller? Vad jag kan förstå brukar jobben handla om administrativa sysslor, kontorsjobb etc. Kan någon belysa mig?

Edit: Det handlar om HR-system, främst webbaserade sådana, så frågan kvarstår, vad är ett sådant system?
Citera
2007-05-10, 17:55
Medlem
korbens avatar
HR står i sammanhanget för Human Resources, typ personalavdelning/personaladministration. Ett HR-system kan ju vara någon form av system för hantering av personal då.
Citera
2007-05-10, 18:49
Medlem
Brandbils avatar
som ovan, WORD som man säger.

Personalavdelningen brukar kallas för HR-avdelningen, eller bara HR.

"Ta det där med HR"
Citera
2007-05-10, 19:06
Medlem
Muskedunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
Har stött på detta i ett antal jobbannonser, men vad är en HR, och vad står det för? "Human Resource" eller? Vad jag kan förstå brukar jobben handla om administrativa sysslor, kontorsjobb etc. Kan någon belysa mig?

Edit: Det handlar om HR-system, främst webbaserade sådana, så frågan kvarstår, vad är ett sådant system?

Alla bemanningsföretag har sådana HR-system. Konsulterna kan själva fylla i sina tidrapporter, resp se vilka ställen de skall arbeta på.

Mantime, Workplan osv.

HR är brett.
Allt från rekrytering, utbildning, organisationsförändringar, personalplanering till löneadministration.
PA/PAO/OPUS/P-Program osv är olika benämningar på olika program som utbildar folk till denna sektorn.
Citera
2007-05-10, 22:29
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muskedunder
Alla bemanningsföretag har sådana HR-system. Konsulterna kan själva fylla i sina tidrapporter, resp se vilka ställen de skall arbeta på.

Mantime, Workplan osv.

HR är brett.
Allt från rekrytering, utbildning, organisationsförändringar, personalplanering till löneadministration.
PA/PAO/OPUS/P-Program osv är olika benämningar på olika program som utbildar folk till denna sektorn.
Aha, så det handlar alltså om att kolla av där folk rappoterat in sina arbetstider osv? Det är ett slags administrativt arbete som handlar om personalmanagement?
Citera
2007-05-11, 11:50
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Är det någon här som jobbat med HR? Är det svårt? Vad brukar man göra en vanlig arbetsdag?
Citera
2007-05-11, 13:58
Medlem
Har sällan varit på en arbetsplats där HR fungerat som den servicefunktion de faktiskt är. Ser ofta HR som den funktion som ska se till att projekten eller den opertiva verksamheten får den bemanning man behöver.

Om jag som projektledare behöver en testledare mer erfarenhet av regulatoriskt styrda tester, då vill jag kunna vända mig till HR och de tar fram ett par kandidater som passar. Tyvärr fungerar det inte så. HR sitter på sina arslen och hanterar löner och uppsägningar. Vill jag ha en resurs är det enklaste och bästa sättet att vända mig direkt till en bemanningsfirma eller ett konsultbolag.
Citera
2007-05-11, 14:32
Medlem
Citat:
Är det någon här som jobbat med HR? Är det svårt? Vad brukar man göra en vanlig arbetsdag?

För brett att svara på bara utifrån termen "HR". Arbete med HR kan innefatta allt från t.ex. "inregistrering av löneunderlag" till att "utforma och införa en koncerns kompetens-, rekryterings- och belöningsstrategi".
Citera
2007-05-11, 17:07
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders_f
För brett att svara på bara utifrån termen "HR". Arbete med HR kan innefatta allt från t.ex. "inregistrering av löneunderlag" till att "utforma och införa en koncerns kompetens-, rekryterings- och belöningsstrategi".
Inregistrering av löneuppdrag då, hur skulle det fungera med HR?
Citera
2007-05-11, 17:12
Medlem
slippys avatar
Idag fick jag var först med wikipedia länken

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_resources
Citera
2007-05-11, 17:33
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slippy
Idag fick jag var först med wikipedia länken

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_resources
Meh... Du borde väl veta att jag mest är intresserad av FB-folkets egna erfarenheter och uppfattning av ämnet.
Citera
2007-05-11, 18:34
Medlem
Citat:
Inregistrering av löneuppdrag då, hur skulle det fungera med HR?

Säkert helt OK...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in