2013-12-06, 20:08
Medlem
Tjena,

Ska flytta till Prag i Januari för att jobba några månader och har nu haft kontakt med en tjej om att hyra lägenhet. Det verkar som om hon vill att hyran ska betalas i förskott - vilket jag är lite tveksam till. Hör ju titt som tätt om folk som blir scammade på detta sättet. Har haft kontakt med henne genom mail och skype (videosamtal)

Vad tror ni?
Citera
2013-12-07, 05:34
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadok
Tjena,

Ska flytta till Prag i Januari för att jobba några månader och har nu haft kontakt med en tjej om att hyra lägenhet. Det verkar som om hon vill att hyran ska betalas i förskott - vilket jag är lite tveksam till. Hör ju titt som tätt om folk som blir scammade på detta sättet. Har haft kontakt med henne genom mail och skype (videosamtal)

Vad tror ni?
Skulle aldrig i helvete betala in något i förväg.. specielt för boende i tjeckien där du kan bo på hostel för 100kr natten om du ni inte hittar något.
Citera
2016-03-16, 08:47
Medlem
Worezs avatar
Flyttar till Prag i höst. Håller på att kolla upp boendemöjligheter. Hittat lite lägenheter för drygt 10 000 CZK (drygt 3500 kr). Är främst studios och lägenheter med ett sovrum som ligger i Praha 2-4.

Är det bra?
Citera
2016-04-02, 09:00
Medlem
Tänkte att jag gör en liten uppdatering på detta, det var ju ett tag sen tråden skapades.

Citat:
Ursprungligen postat av ScabbedSaint
Bakgrunden om mig.
29år, Sthlmare, Flyttade hit i Juli-06 för att jag fick en anställning här nere samt att jag var trött på Sverige och svenskarnas attityd till saker.
Men även för att vidga mina egna ögon och lära mig mer om världen samt för att få erfarenheter och sen går det inte att undvika den feta linje jag komemr att ha i mitt CV i framtiden om jag nångång får för mig att komma tillbaka till Sverige.

Också stockholmare, också runt 30. Flyttade dock enbart på grund av att jag behövde ett jobb. Vet inte hur "attraktivt" det är att ha jobbat i Tjeckien på sitt CV men erfarenhet från jobb eller studier utomlands verkar vara något som nämns i många jobbannonser.

Citat:
Lite fakta först.
Prag e ungefär ca 30-40% dyrare att bo i än ävriga Tjeckien.
Både vad det gäller bostad och mat.

Detta vet jag inte så mycket om då jag inte rör mig speciellt mycket utanför Prag, men det låter fortfarande rimligt av den lilla erfarenhet jag har, möjligtvis 20-30%

Citat:
Lönerna ligger fortfarande långt efter svensk standard om man jämnför rakt över.
Men om man ska räkna levnadskostnaderna i tjeckiska kronor och inte jämnföra med svenska så ligger det så här ungefär...

1 0.5l öl på krogen = 18-29czk
1L mjölk = 14-18czk
En limpa = 15-20czk
1 pkt inhemska cigg = 30-40czk
1 pkt av de stora = 50-70czk
10 pak ägg = 14-20czk,
Biobiljett = 99-300czk
1l 95okt = 30czk

Lönerna är fortfarande lägre, dock lever man gott på den lön man får här, mellan 28-40 tusen i månaden är vanligt (beroende på jobb). Det kan du leva gott på, jag tjänade ca 30 på mitt första jobb och hade alltid pengar över varje månad, dock gjordes inga större inköp heller. Nu tjänar jag betydligt mer och lever gott men har också högre boendekostnader.

1 0.5l öl på krogen = 24-35czk
1L mjölk = 10-20czk
En limpa = 15-35czk
10 pak ägg = 18-35czk
Biobiljett = 99-300czk

Citat:
Iom att flera utländska stora företag flyttar till Prag för att tjäna pengar är ingen hemlighet och detta gör att det finns en hel del jobb. Jag hamnade i Prag från första början för att jag snackar Svenska. Jobbade mot Norge då. På mitt nuvarande har jag ingen användning för svenskan alls.

Jag har haft lite olika jobb och enda anledningen till att de anställde mig var att jag pratar svenska. Tänk på att du som svensktalanade kan förhandla din lön lite, inga stora summor men jag har lyckats höja min lön 2-3 tusen czk när jag bytte jobb.

Citat:
Bostadskostnaden är den stora posten här nere.
Själv bor jag i en 2:a med kokvrå i utkanten till city och betalar ca 9500czk/månaden inkl. gas å el.
Och det anses ganska billigt.
Tumregel är ju närmare city, ju dyrare.

Det har blivit dyrare, jag har betalat ca 8000 i månaden för ett rum i city (delade lägenhet med 3 andra). Nu bor jag på ca 60 kvm i utkanten av city och betalar mellan 15-20 tusen czk/månad inkl. gas och el. Tänk på att kolla vad som ingår i kontraktet, i vissa fall skriver de inte att gas och el tillkommer t.ex.

Citat:
Tjecker som folk tittar alltid konstigt på mig när jag säger att jag är svensk. Eftersom de förväntar sig att man ska vara blond och blåögd.
Jag e tvärtom.

Tjeckerna är lite svåra som människor att komma in på men generellt är de väldigt trevliga och måna om varandra.
Kan du bara nån fras på tjeckiska så hjälper de gärna till om du undrar nått. Men även här kan det ju vara språkbarriären som är ett problem då alla inte snackar engelska och inte alla pratar flytande.
Tyska och ryska är språk som fungerar ganska bra här nere också.

Ja, de förväntar sig att man ska vara blond och blåögd sen blir de lite förvånade att man har flyttat från paradiset Sverige, höga löner, vackra tjejer, rena gator osv.

Språket är fortfarande lite av ett problem, inte alla pratar engelska eller förstår. Att lära sig tjeckiska är inte omöjligt men det tar tid och kräver att man anstränger sig.

Citat:
Dock så är det ganska vanligt att näringsidkare försöker blåsa en om man är en total turist.
Kan bero på att alla försöker göra sig en hacka och man kan egentligen inte klandra dem för det med tanke på hur vissa har det ställt.

Detta stämmer fortfarande, tar man ett par öl med kollegorna på krogen är det inte ovanligt att det dyker upp ett par öl extra på kvittot.

Citat:
Det som irriterar en är nog mest hur enkla saker som att handla mat kan ta en evighet. Inte ovanligt att man kan få stå i kassakö en 20min med en 5 pers framför sig.
Och att folk har svårt att plocka upp skiten efter sina hundar på gatorna.
Tjeckerna älskar hundar och dessa finns mer eller mindre överallt. På restaurangen, på puben överallt i parkerna. Tjecker är vana hundmänniskor och väldigt avslappnade runt dem så jag har aldrig sett en hundrädd människa här.
Hundar springer fritt mer eller mindre i vissa delar utan problem.

Detta upplever jag har förbättrats, köandet är som i Sverige i matbutiken dock kan vissa officiella saker som att fixa årskort till lokaltrafiken vara väldigt krångliga (du måste ta ett foto, gå till officiella kontoret för lokaltrafiken, de måste aktivera kortet, du måste visa pass osv).

Hundarna finns överallt fortfarande.

Citat:
Narkotikan flödar och du kan mer eller mindre få tag på vad du vill ha,
när du vill ha det.
Prisläget har jag dock ingen aning om eftersom jag själv inte nyttjar det.
Mer eller mindre alla röker, och gör det helt öppet.
Både vanlig tobak och Rock ´n´Roll varianten av det hela.

Stämmer fortfarande, inte ovanligt att man känner doften på stan av att någon röker något speciellt.

Citat:
Kontrasterna mellan fattig och rik är väldigt stor och synlig.

Folk har en mer avslappnad attityd till alkohol här än i t.ex Sverige.
Kanske därför de är världens största ölkonsumenter räknat per liter öl per person?
I Sverige så jobbar ju folk sanslöst på veckorna och för att kunna sig en rejäl blecka på fredag å lördag och raggla runt och bete sig som en idiot för att släppa på stressen.
Här i Tjeckien så kan man utan problemet gå ut efter jobbet varje dag och ta en 2-3 öl för att slappna av och varva ner. Det är en social sak. Kan inte säga att jag har sett en Tjeck vara totalt väck pga alkohol som i Sverige.
De som är det här är antingen turister eller de tjecker som är socialt utslagna.

Som en f.d kommuniststat så är Prag som stad väldigt säker och har 2st olika polisstyrkor som patrullerar på gator och som man ser mer eller mindre överallt.
De stora problemen som är i Tjeckien är ficktjuvar och inbrott i hem.

Ska man räkna priser så ligger det som följande..
3czk = 1sek

Kan forfarande hålla med om detta, speciellt säkerheten. En valfri helgkväll är mycket lugnare än i Stockholm, inga mobila polisstationer, inga otrevliga typer på McDonalds, det är lugnare helt enkelt.
Citera
2016-04-02, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worez
Flyttar till Prag i höst. Håller på att kolla upp boendemöjligheter. Hittat lite lägenheter för drygt 10 000 CZK (drygt 3500 kr). Är främst studios och lägenheter med ett sovrum som ligger i Praha 2-4.

Är det bra?

Det låter ganska lågt, skulle tippat på 12 000 CZK, ingår gas och el?
Citera
2016-07-01, 17:07
Medlem
Aragonis avatar
Flyttar till Prag i september för att studera tjeckiska. Kommer bo i Hostivař. Någon som har någon input i hur det området är? Samt så, finns det någon Facebook-grupp för svenskar i Prag/Tjeckien?
Citera
2016-07-26, 13:43
Medlem
ScabbedSaints avatar
Herre Jösses, den här tråden lever?
Nu är det iofs 3 år sen jag lämna Prag (bor i Bulgarien numer) men passerar igenom ungefär 2ggr/året.
Upplevde att det vart ett rejält prisuppsving i Prag mellan Oktober 2013 och April 2014 (när jag bodde i Afrika) En energidryck gick upp i pris från 25czk till 35czk t.ex

Citat:
Ursprungligen postat av Aragoni
Flyttar till Prag i september för att studera tjeckiska. Kommer bo i Hostivař. Någon som har någon input i hur det området är? Samt så, finns det någon Facebook-grupp för svenskar i Prag/Tjeckien?

I mitt tycke så är Hostivař långt från stan, men det finns ju tunnelbana.
Det kan vara marigare att ta sig dit på natten om natt spårvagnen inte passerar igenom området, kolla upp det.
Citera
2016-07-31, 14:57
Medlem
Citat:
Nu är det iofs 3 år sen jag lämna Prag (bor i Bulgarien numer)
Hur kom det sig att du lämnade Tjeckien?
Jag fick intrycket av att du trivdes bra i Prag.
Citera
2016-09-19, 19:12
Medlem
Jag fick ett jobberbjudande från Prag. Lönen är 55 000 CZK Net. Är det bra?

Hur mycket ligger genomsnittespriset på en hyreslägenhet? Vad ligger levnadskostnaderna på?
Citera
2016-09-19, 19:44
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Vad är det för arbetsplatser i Prag som efterfrågar svensktalande personer? Vad är det för jobb man generellt söker som utlänning där? Förekommer det någon form av bostadsbrist eller hittar man enkelt bostad? Bemanningsföretag som verkar i prag som söker svensktalande/engelsktalande?

Allt gott
Citera
2016-09-22, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erected1
Jag fick ett jobberbjudande från Prag. Lönen är 55 000 CZK Net. Är det bra?

Hur mycket ligger genomsnittespriset på en hyreslägenhet? Vad ligger levnadskostnaderna på?

55 000 CZK är väldigt bra. Snittlönen för svensktalande brukar vara runt 30-40 tusen CZK, beroende på typ av jobb.

Hyran för en lägenhet i storleken mellan 30 till 70 kvm brukar ligga på ca 10-20 tusen CZK per månad med allt inkluderat.

Levnadskostnaderna har tagits upp tidigare i tråden men du kan finna mer info här:
http://www.numbeo.com/cost-of-living...ic&city=Prague
https://www.expats.cz/prague/article...-2015-edition/
Citera
2016-09-22, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Vad är det för arbetsplatser i Prag som efterfrågar svensktalande personer? Vad är det för jobb man generellt söker som utlänning där? Förekommer det någon form av bostadsbrist eller hittar man enkelt bostad? Bemanningsföretag som verkar i prag som söker svensktalande/engelsktalande?

Allt gott

De flesta jobb som finns ute är inom ekonomi, IT och kundservice. Det är låg arbetslöshet, ca 4.5% i hela Tjeckien (https://www.expats.cz/prague/article...t-rates-in-eu/) och gissningsvis lägre i Prag.

Bostadsbrist finns det inte direkt, det är inte reglerat som i Sverige. Däremot kan standarden variera kraftigt mellan lägenheterna. Det är också mycket vanligare att man hyr ett rum i en lägenhet som man delar med några andra.

Manpower, Randstad och många andra stora bemanningsföretag finns i Prag, så mitt tips är att registrera dig på dessa sidor och ange att du söker jobb i Prag. Sökte lite snabbt på expats.cz och fick en del träffar.

https://www.expats.cz/jobs/search-swedish/#results
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in