Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
Efter att ha läst i denna tråd måste jag säga - och detta har egentligen ingenting med Madeleine att göra, men:
Spanien, Costa del Sol tidigt 1980-tal. Mina föräldrar är unga och partyglada. Ser till att vi ungar sover i huset som vi lånar av bekanta. Sen drar de iväg på disco, pianobarer, whatever.
De kommer först hem sent, ca 4. Vi sover djupt, lyckligt ovetande.
Detta var inte på ett hotell. Det var ett helt vanligt hus i ett trevligt, vanligt bostadsområde med en pub vid vägänden. Visserligen var ytterdörren låst.
INGET HÄNDE OSS. Men idag kan man alltså inte göra så som mina föräldrar gjorde... (Min mamma berättade iofs för ca 10 år sen att hon hade urdåligt samvete redan då, när de lämnade oss utan barnvakt eller nåt.)
VAD HAR FÖRÄNDRATS i samhället?
Fast bara för att inget hände dig betyder ju inte det att det var ofarligt då. Och bara för att det hände den här familjen betyder inte det att det kanske finns ett antal familjer som gör precis samma sak utan att något händer, bara det att man aldrig hör om det om inget händer. Den största risken med att lämna sina barn ensamma är trots allt inte att det skulle komma in en pedofil och ta dem, utan att de skulle kunna vakna, ta sig ut i rummet och skada sig själva på allehanda sätt.
Konstiga saker har alltid hänt i samhället, men innan informationsflödet blev lika utbrett fick man inte reda på det lika ofta. Det pågick säkert en hel del man inte fick höra talas om, då också, men kanske har samhället blivit värre ur vissa aspekter, vad vet jag.
Personligen har jag svårt att förstå hur man som förälder lämnar en treåring med två yngre syskon ensamma på ett hotellrum, som det var i det här fallet, oavsett om man kommer tillbaka varje halvtimme eller ej. Jag skulle gissa på att det antingen är ett psyko-peddo eller ett trafficking-crew som ligger bakom.
Tråkigt som tusan, och fruktansvärt för föräldrarna såklart, men barn förs bort från sina föräldrar i tusentals över världen, till diverse sysslor, så det är lite underligt att det blir sådant väsen över det bara för att det är i väst.