2007-05-10, 10:08
Medlem
rick-ransoms avatar
Något som jag alltid retat mig på i Outlook är att det bara finns ett fält för smtp-adress.
När man har en bärbar händer det ju ofta att man sitter i olika nät med olika smtp-adresser.

I t.ex. Thunderbird lägger man ju enkelt in flera smtp i den ordning man vill att programmet skall testa dem. Smidigt och smärtfritt!

Detta har jag aldrig hittat i MS Outlook utan måste manuellt ändra varje gång jag byter nät viket är irriterande och osmidigt...

> Har jag missat något eller kan Outlook verkligen inte lösa detta? Finns det något 3e-partsprogram som löser problemet.

(Det är ingen idé att föreslå att jag skall byta email-klient då det är bestämt via jobbet.)
Citera
2007-05-10, 11:36
Bannlyst
Tror inte att Outlook fixar att automatiskt prövar ett antal SMTP-adresser så som du vill. Det du kan göra, är att lägga upp ett antal POP-konton och sedan välja vilket konto du ska maila från.

Under Verktyg och E-postkonton så kan du lägga till fler konton, men det vet du säkert redan. Om du lägger upp identiska konton så när på SMTP-adressen så bör det fungera klockrent.

När du sedan skriver ett mail eller för den delen svarar på ett så kan du välja konto med hjälp av knappen "Konton" som dyker upp brevid "Skicka"-knappen.
Citera
2007-05-10, 11:51
Medlem
Det finns att program som heter Autoroute som kan hjälpa dig:

http://help.med.unc.edu/pubs/faqpubs/autoroute.htm

Viktigt är att du i outlook sätter localhost som smtp-server, annars fungerar det inte. Nu vet jag inte vad du har för rättigheter i din burk, är de begränsade så är möjligheterna att du ska få det här att fungera såklart mindre.

Citera
2007-05-10, 11:52
Medlem
rick-ransoms avatar
OK - det ligger mycket i det du säger. Har funderat på samma sak men det känns lite bökigt ändå. Men visst det är helt klart en lösning - tack för den!!!

Finns det inget smidigare sätt? Har inte Microsoft tänkt på en så vanlig situation?
Citera
2007-05-10, 12:11
Medlem
rick-ransoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadowskimmer
Det finns att program som heter Autoroute som kan hjälpa dig:

http://help.med.unc.edu/pubs/faqpubs/autoroute.htm

Viktigt är att du i outlook sätter localhost som smtp-server, annars fungerar det inte. Nu vet jag inte vad du har för rättigheter i din burk, är de begränsade så är möjligheterna att du ska få det här att fungera såklart mindre.

Perfekt - var precis något sådant jag funderade på!! Skall testa!!
Tack...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in