2007-05-09, 20:15
Medlem
Hej

Jo det är som så att jag nyliggen blivit stolt ägare av en Toyota Carina II -88. Den fungerar fint och så, men jag vill ju sätta in en stereo i den.
Tänkte att det bara var till att knalla iväg och köpa en stereo och sätta i.
Men förståndig som man är kollade jag lite på bilens anslutnings möjligheter.
Jag upptäckte då att inga kablar var dragna överhuvudtaget.
Att sätta in högtalare och dra kablar för dom är ju inte så jätte svårt.
Utan det jag oroar mig för är hur man ska få ström till huvudenheten, måste man dra kablar från batteriet fram till stereo, eller kan man "låna" ström någonstans. Tänkte själv att man kanske skulle kuna sno ström från cigguttaget, men det är nog inte helt lycjat, eller?
Eller är det så illa att jag får ta och dra kablar framifrån och borra hål i brandväggen (firewall hetter iaf plåten som avskijer motorummet från kupén, på engelska)?
Eller hur går man smidigast tillväga.
Jag är heller inte så jätte pigg på att ändra för mycket på bilen, då jag vill ha den så nära orginall skick som möjligt.

Kan någon hjälpsam själ stå till tjänst och ge mig lite tips.
Citera
2007-05-09, 20:18
Medlem
core_s avatar
Plåten heter torpedvägg till att börja med

Men nog borde väl även Toyota Carina II ha någon överbliven plats i säkringsdosan? Stjäl ström från en sådan i sådana fall. Säkrat och klart, bara att dra lämplig kabel.

Vill du sen ha så att stereon stängs av när du stänger av bilen kan du leta lite vid tändningslåset, alternativt om nu cigarettändaren stängs av när du vrider av nyckeln kan du stjäla just den strömmen därifrån.

Annars är det ju inget jätteprojekt att dra från batteriet och i in i bilen, glöm inte att säkra av bara.
Citera
2007-05-09, 20:24
Medlem
Erk Swedes avatar
två strömkällor

Du behöver minst två strömkällor,ibland tre lite olika.
En som ger ström från tändlåset och startar stereon.
En somhåller konstant spänning för att hålla kvar minnet i stereon,och ibland en kabel från instrumentbelysningen,men det börjar väl försvinna mer och mer.
Bak radiokonsolen brukar det oftast finnas någon kabel man kan knycka från eller också är det fördraget,men 88 kanske det bara drogs kablar från tändlåset.
Se bara till att kablarna är avsäkrade så brukar det lösa sig ,sök kabel med en testlampa.
Tänk även på att du behöver jord,och att det kan finnas uttag för elantenn ..
men läsmonteringsanvisningen som följer med då brukar det lösa sig.
Ska du skarva kabel så löd hellre än att använda abiko skarvar.
Citera
2007-05-09, 22:56
Medlem
Ja just det torpedvägg heter det på svenska ja (ibland står det still).

Men jag bör alltså kunna sno ström från cigguttaget. Den bör ju iaf vara avsäkrad redan. Och tror även att den släkts med tändingen.
Och nej, problemet är just att där inte finns så mycket kabel bak platsen för stereo, finns i princip bara ciggtändaren där.
Men om man snor ström från cigguttaget, och sen jordar av så borde det ju rimligtvis fungera, eller? Bortsett från att stereon kommer att tappa minne hela tiden, men det gör inte så mycket mer än att man får 12 a clock flash på stereon.

Och nej egentliggen är det inget jätte projekt att dra ström direkt från batteriet, har gjort det på några andra bilar man installerat stereo på (men då främst till slutsteg, och ev. extra batterier). Men batteriet på den här bilen sitter väldigt dumt till tycker jag för kabeldragning. Och säkringsdosan sitter precis brevid. Så jag hade hoppats att jag skulle kunna komma runt från att dra ström direkt från batteriet.
Nåja får utrusta mig med en voltmätare och en ficklampa och leta rätt på rätt sladdar och skarva lite. Och egentliggen ska man ju lödda, men är lat så blir nog till att använda sockerbitar (tycker det är mycket enklare, och så har jag inte världens bästa lödkolv heller).

*EDIT* Tack för snabba svar
Citera
2007-05-09, 23:41
Medlem
Loppans avatar
Vet inte riktigit hur det är med cigguttaget, men när jag stoppade in en dator i bilen, som då hade ett specielt nätagg som gick på 12 volt, så kopplade jag in det på cigguttaget, vilket brände hela jävla agget, läste senare att man INTE skulle koppla det på cigguttaget men jag kommer inte ihåg varför. Men någon annan har nog mer koll än vad jag har.
Citera
2007-05-10, 07:36
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan
Vet inte riktigit hur det är med cigguttaget, men när jag stoppade in en dator i bilen, som då hade ett specielt nätagg som gick på 12 volt, så kopplade jag in det på cigguttaget, vilket brände hela jävla agget, läste senare att man INTE skulle koppla det på cigguttaget men jag kommer inte ihåg varför. Men någon annan har nog mer koll än vad jag har.

Mjo men det är ju mer själva uttaget.

Nu talar vi om att nalla lite ström direkt från kabeln bakom kontakten. Vore ändå lite smått opraktiskt att ha bilstereon inkopplad med kontakt i cigguttaget
Citera
2007-05-10, 09:02
Medlem
Megaforces avatar
Vissa bilstereoappater behöver inte ha minnesström och då går det bra att ansluta till cigarettändaruttaget. Belysningsanslutningen kan anslutas där också, men då lyser ofta stereon på max. Men om det finns någon instrumentlampa i närheten så går det ofta bra att ansluta till den också.

Japanska bilar av äldre modell är snålt byggda och saknar därför ofta samtliga kablar för t.ex bilstereo, högtalare etc. Senare modeller brukar ha kablarna dragna och ett kontaktdon vid stereoplatsen.
Citera
2007-05-10, 18:28
Medlem
jocke_me_knivens avatar
bytbil!
Citera
2007-05-10, 21:08
Medlem
Loppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Mjo men det är ju mer själva uttaget.

Nu talar vi om att nalla lite ström direkt från kabeln bakom kontakten. Vore ändå lite smått opraktiskt att ha bilstereon inkopplad med kontakt i cigguttaget

Var precis det jag gjorde, kapade kablen, och skarvade in mig där.
Citera
2007-05-12, 11:28
Medlem
men vänta lite om cigguttags strömen brände agget, så kanske det inte är så lyckat. Men de felsta bilstereos har ju en säkring på sig. Borde inte den gå då. Känns lagom roligt om man skulle bränna stereon det första man gör. Tror inte att det kommer hända men men....

Det här med att vissa bilstereos inte behöver minnes ström var ju intressant, visste jag faktiskt inte. Några exempel på modeller som inte är allt för dyra (vill faktikt inte ha för dyr stereo, känns lagom bra om stereo är värd mer än själva bilen)?

Och nej jag tänker inte byta bil! Den fungerar bra och är skön att köra, så varför skulle jag byta!? Och det hör inte ens hit jag vill bara sätta in en stereo i bilen!
Citera
2007-05-12, 21:25
Medlem
Loppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrio87
men vänta lite om cigguttags strömen brände agget, så kanske det inte är så lyckat. Men de felsta bilstereos har ju en säkring på sig. Borde inte den gå då. Känns lagom roligt om man skulle bränna stereon det första man gör. Tror inte att det kommer hända men men....

Det här med att vissa bilstereos inte behöver minnes ström var ju intressant, visste jag faktiskt inte. Några exempel på modeller som inte är allt för dyra (vill faktikt inte ha för dyr stereo, känns lagom bra om stereo är värd mer än själva bilen)?

Och nej jag tänker inte byta bil! Den fungerar bra och är skön att köra, så varför skulle jag byta!? Och det hör inte ens hit jag vill bara sätta in en stereo i bilen!

Satt en säkring på nätagget också, men den gick inte då. Jävligt mysko, kanske fick ett måndagsexemplar, iofs stog det ju att man inte skulle koppla in den på ciggkablarna.
Citera
2007-05-13, 18:31
Medlem
jocke_me_knivens avatar
alltså...

Har du fått igång stereon?
Om isf, sluta läs nu.

Annars så drar du ju bara en kabel direkt från batteriet till den röda kabeln från stereon, men du tvinnar samtidigt in den gula kabeln med den röda kabeln.
Sen bara fixa en jord, och vips så fungerar det.

Trevlig helg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in