• 1
  • 2
2007-05-10, 22:18
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Depersonalisation är en känsla av overklighet, och en osäkerhet på sin identitet. Den drabbade känner vanligtvis inte igen sin spegelbild.

Den som har drabbats av depersonalisation beklagar sig ofta över att livet "känns som ett skådespel/en film, saker och ting känns overkliga, eller suddiga."

Känslan beskrivs av en del drabbade som att vara ett spöke. Hur hårt personen i fråga än anstränger sig, så känner han/hon en distans till världen, och den drabbade kan inte förnimma sig själv som normal. Han/hon känner sig som instängd mellan den verkliga världen, och döden. Medans den drabbade försöker sitt bästa för att känna sig själv och omgivningen som normal, så är det en del i individen som inte orkar kämpa längre, och ger upp. Det är en förändring i förnimmelsen eller erfarenheten från jaget, så att jaget känns som overkligt. Personen som är drabbad känner sig frånkopplad från verkligheten eller sin egen kropp, eller den mentala processen.

Tillfälliga moment av depersonalisation är normalt, men en ståndaktig känsla av depersonalisation kan inte kategoriseras som normalt.

Kortare perioder av depersonalisering är noterbart vid stress, sömnbrist, eller en kombination av de båda. Det kan även förekomma efter att man brukat droger, alkohol eller koffein. Det blir en mental sjukdom, när depersonaliseringen inskrider med det sociala livet, såsom arbetslivet. En drabbad känner ofta som att han/hon håller på att bli galen, dock är detta nästan aldrig något som inträffar. Mentala sjukdomar med koppling till ängslan är ofta kopplade samman med depersonalisation, eftersom att olika former av högre grad av ängslan kan leda till depersonalisation, likväl som att depersonalisation kan orsaka ängslan, eftersom den drabbade känner sig avvikande och illa till mods.

En person som är drabbad av depersonalisering kan oftast, utåt sett, interagera med sin omgivning väl. Faktum är att flertalet i den drabbades omgivning ofta inte uppfattar att den drabbade lider av depersonalisering, eftersom den drabbade oftast uppträder helt normalt.

Man kan drabbas av depersonalisering när som helst i livet, men det uppträder oftast i de sena tonåren, eller runt 20-årsåldern, depersonaliseringen försvinner oftast vid 30-årsåldern. Depersonalisering uppfattas som väldigt bedrövande för de flesta drabbade, men även de som lider av det till den grad att det kan kategoriseras som en mental sjukdom, löper ingen risk för samhället, eftersom deras grepp på verkligheten är intakt.

Psykodynamisk terapi och behaviorism-terapi har använts för att behandla personer som lider av depersonalistisk störning, men i de flesta fallen så försvinner störningen av sig själv. Även om inte DS är en psykotisk störning på något sätt, så kan neuroleptika ofta förbättra eller helt lindra sympton från en sträng form av depersonalisation. En kombination av antidepressiva läkemedel och stämningsstabilisatorer är också något som beprövas. Dock är det inte alla patienter som är villiga att tolerera sidoeffekterna av dessa läkemedel. Även alprazolam eller andra starka bensodiazepiner är något som ofta används i behandlingen.

Diagnosticering;
1. Ståndaktig, återkommande känsla av att vara frånkopplad från ens mentala process eller kropp; som att vara en observatör
2. Under depersonalisering, är verklighetsuppfattningen intakt
3. Depersonaliseringen skapar signifikant vånda, och en försämring i det sociala- eller arbetslivet, eller andra sysslor
4. Depersonalisering är inte relaterad till någon annan störning, användning av någon substans, eller generell medicinskt förutsättning

Antar att du redan läst detta men kan ändå vara en matnyttig info för resterande personer som har denna åkomman.

Citat:
Ursprungligen postat av garm_66
Avtrubbad i den meningen att saker och ting inte alltid känns verkliga. Tankar som om inte jag finns, så behöver jag inte jobba, då behöver jag inte bry mig om nåt.

Detta brukar hända likaså för mig själv ibland, men oftast under strikt påverkan av alkohol och sen då min antipsykotiska medicin som slår till i själva fyllan ger upphov till just denna typen av känslor. Du råkar inte själv medicinera något som kan ge upphov och har läkaren du pratade ang. misstankarna på schizofreni med om du kan ha någon annan psykisk sjukdom?

Du får ursäkta ifall det hela låter lite skevt och spretar åt flera håll men är ensam i min bekantskapskrets med att ha psykisk sjukdom (schizoid personlighetsstörning) vilket jag såväl baserar mina utlåtande på att det skulle bero på det då jag inte hittar någon annan konkret lösning med riktig källanvisning.
Citera
2007-05-10, 23:03
Medlem
MisterToms avatar
Shit ja. Brukar ställa mig framför spegeln och inte känna igen mig. Brukar bli massa peta, dra och grejer, men det är ändå inte jag liksom. Det är någon annan som härmar mina rörelser på baksidan av en glasruta, jag lovar.

Ingen i min omgivning skulle misstänka att jag ens mår dåligt, endast de som fått höra eller sett något av mitt destruktiva beteende.

Övre tonåren stämmer det med...

Läskigt. Ibland, när man kan läsa om vissa diagnoser, så är det så en själv. Som om någon beskrivit ens personlighet. Men det här var verkligen typ beskrivning av... allt om mig. Ehm, jag vet inte. Blev förvirrad nu.
Citera
2007-05-11, 00:24
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Ingen i min omgivning skulle misstänka att jag ens mår dåligt, endast de som fått höra eller sett något av mitt destruktiva beteende.

Just det här med depersonalisering är ju någonting som omgivningen sällan märker utan något som pågår inuti individen. Heller ingen i min omgivning som påstått att jag förändrats på något sätt, förutom lite mer deppig men det har med depressionen att göra.
Citera
2007-05-11, 00:39
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Detta brukar hända likaså för mig själv ibland, men oftast under strikt påverkan av alkohol och sen då min antipsykotiska medicin som slår till i själva fyllan ger upphov till just denna typen av känslor. Du råkar inte själv medicinera något som kan ge upphov och har läkaren du pratade ang. misstankarna på schizofreni med om du kan ha någon annan psykisk sjukdom?

Du får ursäkta ifall det hela låter lite skevt och spretar åt flera håll men är ensam i min bekantskapskrets med att ha psykisk sjukdom (schizoid personlighetsstörning) vilket jag såväl baserar mina utlåtande på att det skulle bero på det då jag inte hittar någon annan konkret lösning med riktig källanvisning.

Japps läst och konstaterat att det stämde överens till 100%. Har känts så i runt 1-1,5år kanske men efter nyår så har det minskat drastiskt och känns mer "normalt" nu.

Jag har fått risperdal och zyprexa men endast brukat det under 1mån tid/ preparat utan framgång (runt nyår) förutom att jag sov lite bättre.
Har grova sömnproblem då jag inte vaknat upp utsövd de senaste 2åren, vilket blivit värre och värre. Men nu går det sakta åt rätt riktning tror jag.

Jag har depressionsångest, social fobi och vad jag tror utmattningsdepression.
Mina läkare har ju haft misstankar om psykoser men ändå inte konstaterat att så varit fallet, inte gått in djupare på det då väntetiden är 1,5mån/besök.
Använder inga droger, druckit väldigt lite senaste tiden pga att jag mått dåligt.
Nu käkar jag cipramil, propavan, lyrica regelbundet och oxascand, atarax vid behov vilket blir väldigt sällan.

Alltså nu har jag ju inte upplevt de klassiska depersonaliserings symptomen på väldigt länge, men känns ändå som jag har en mild variant av det eftersom jag känner mig såpass avtrubbad.

Jag tror att hög ångestnivå(varit hyperstressad i 1-3års tid), dålig sömn är de bidragande faktorer till min diffusa verklighet. Men när får jag svar på det? Läkarna har bara pratat bort det då jag tagit upp det.
Ja, jag kan skriva hur mkt som hellst, inga problem. Men det blir fasen inte begripligt ändå
Citera
2007-05-11, 12:35
Medlem
MisterToms avatar
Så, BUP.nu har svarat på min fråga, och det gav ingenting. Förutom att de nog har rätt. :P

"Hej!

Vi kan inte ställa diagnos så här på internet utan då behöver du träffa någon. Jag tycker du ska gå till en vanlig läkare till att börja med - i skola,vårdcentral eller liknande och berätta om dina besvär.

Hälsning Anders Kärnekull
/redaktör www.bup.nu/"
Citera
2007-05-11, 12:37
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garm_66
Just det här med depersonalisering är ju någonting som omgivningen sällan märker utan något som pågår inuti individen. Heller ingen i min omgivning som påstått att jag förändrats på något sätt, förutom lite mer deppig men det har med depressionen att göra.

Ja, jag var inne i en depression för ungefär ett år sen (då det här andra också startade på riktigt) och då var det ju fullt liv i huset. Nu är alla tysta.
Citera
2007-05-21, 16:28
Medlem
Selbstmords avatar
Jag vet inte... eftersom jag känner dig så vet jag att allt det där är extremt långt bort från dig som egentlig person, och tro mig, jag märker sådant.

För övrigt ick jag 41 poäng på det där testet, och jag tycker jag mår ganska bra nu, förstod inte riktigt frågorna då de inte känns riktade till mig (jag känner ingen avsky för mig själv eller någon form av distansiering) - hade jag försökt göra testet på natten hade jag nog inte ens kunnat slutföra det
Citera
2007-05-21, 21:13
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selbstmord
Jag vet inte... eftersom jag känner dig så vet jag att allt det där är extremt långt bort från dig som egentlig person, och tro mig, jag märker sådant.

För övrigt ick jag 41 poäng på det där testet, och jag tycker jag mår ganska bra nu, förstod inte riktigt frågorna då de inte känns riktade till mig (jag känner ingen avsky för mig själv eller någon form av distansiering) - hade jag försökt göra testet på natten hade jag nog inte ens kunnat slutföra det

Men du älskar mig (hoppas jag) och då är det väl extra svårt att märka det?
Jag har alltid varit så, men det är nu när jag bytt miljö som jag förstår att det nog inte alls är speciellt bra. Du borde veta att det är ganska lätt att dölja saker, speciellt för dem som litar på en.
Citera
2007-07-01, 19:37
Medlem
Bumpar denna då jag behöver lite folk att snacka med.
Undrar om fler upplever fysiska symptom som vibrationer/pirrningar i kroppen och synrubbningar. Har riktigt dimmig syn och kan knappt läsa en text. Känner mig tung i kroppen och såklart overklighetskänlorna och känslan att bli galen och att känna sig avskärmad från kroppen liksom omvärlden och inte riktigt kunna känna sin kropp.

Ibland har jag fått självmordstankar men hela begreppet liv/död känns så diffust så jag skulle aldrig våga.
Citera
2007-07-02, 20:49
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Bumpar denna då jag behöver lite folk att snacka med.
Undrar om fler upplever fysiska symptom som vibrationer/pirrningar i kroppen och synrubbningar. Har riktigt dimmig syn och kan knappt läsa en text. Känner mig tung i kroppen och såklart overklighetskänlorna och känslan att bli galen och att känna sig avskärmad från kroppen liksom omvärlden och inte riktigt kunna känna sin kropp.

Har hänt att jag haft diffussyn då jag gick på en högre medicindos än vad jag går på nu och beror nog mestadels på medicinen tror jag blandat med just att världen kändes främmande. Men dom andra symptomen du beskriver upplever jag mer sällan i samband med overkligheten, blir mestadels för min del att jag ligger ned och är likgiltig inför tillvaron eller bara stirrar rakt fram som det brukar slå till. Beror väl mycket i hög grad vilket tillstånd man är i psykiskt såväl som i vilket samband dessa känslor kommer. För mig kan det vara i badet då jag ligger där och ser på kroppen och känns som jag är utanför den och ser den liksom "bakom" huvudet på mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Ibland har jag fått självmordstankar men hela begreppet liv/död känns så diffust så jag skulle aldrig våga.

Är du annars i något stadie i livet som får dig att tänka och reflektera mycket över livet och dess värde samt döden? Eller har overklighetskänslorna så starkt intryck på dig att dom får dig självmordsbenägen, i så fall borde du söka hjälp om du inte redan gjort det. Jag är alltid redo för att samtala om du vill, via PM eller här i tråden om du känner för det.
Citera
2007-07-02, 20:49
Medlem
Rakiis avatar
Sorry, dubbelpost.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto