2007-05-08, 23:38
Moderator
Humbugs avatar
Min mor gick nyligen till en spåtant. Jag tror naturligtvis inte på sånt dravel, men tycker ändå att det är lite fascinerande och brukar låta fantasierna skena iväg. Att släppa på tyglarna och bara åka med och strunta i allt vad ideologi och övertygelser heter kan vara oerhört skönt ibland. Man orkar inte vara på helspänn hela tiden.
Hur som helst så spåtantens första reaktion om mig varit "Åh, vilken trevlig kille. Han kommer det gå bra för. Vad han än tar sig för så kommer han att lyckas och när han är 50 år så kommer han kunna se tillbaks på ett händelserikt och fantastiskt roligt liv.
Klart jag blir lite mallig när jag hör något sådant, även om jag inte tror på det. Hennes reaktion på min äldre bror hade varit nåt i stil med "Han slåss, va?" Det konstiga är att det faktiskt stämmer. Min bror har ett humör som en hormonstinn 15-åring. Han har trots sin ålder aldrig lyckats mogna helt. Tyvärr...

Som det är nu så betraktar jag mitt liv som knappt påbörjat. De senaste tio åren är helt blanka i mitt medvetande. De har gått så fort och jag har lyckats prestera någonting värt att minnas. Varje dag har varit den andra lik. Jag är en bohem. Tar inte gärna kontakt med människor och håller mig gärna på min kant. Känner heller inte att jag kan dela mig själv fullt ut med någon annan och det är väldigt sällan jag träffar någon som förstår mig helt. Konstigt nog så har jag väldigt lätt att få kompisar och jag får ofta höra att mitt sällskap uppskattas. Låter trevligt, men jag har mina aningar om varför. Min far har varit väldigt kontrollerande och jag har fått lära mig att inte säga emot honom. Egna åsikter uppskattades aldrig och han tog på klassiskt 40-talist manér illa upp varje gång jag uttryckte åsikter som han inte hade. Han tolkade det oftast som angrepp riktade mot honom som person.
Jag är konflikträdd helt enkelt. Det märks säkert tydligt även här på forumet. Jag får dåligt samvete om jag råkar reta upp någon. Men visst händer det att jag råkar reta upp folk även i verkliga livet. Gillar att dela med mig av mina åsikter, som visserligen sällan är särskilt extrema, men jag är nog för frispråkig och när det blir konflikt är jag den som ger mig först eftersom jag helst inte vill bråka med någon.
Häromdagen ifrågasatte jag en gravid kvinnan halvtidstjänst på jobbet. Hon kommer 8 och går halv 12. Hon är i tredje månaden och andra gravida klarar av jobbet alldeles utmärkt trots sitt tillstånd. Jag ville ha en diskussion om hennes mentala hälsa då jag tror att den är främsta skälet till sjukskrivningen, men nådde inte så mycket längre än till ifrågasättandet av hennes själ då jag blev attackerad av en arbetskamrat. Han tyckte jag var oförskämd. Jag försvarade mig inte mot angreppet utan ledde genast in samtalet på något annat. Ville inte bråka med honom, trots att hans reaktion varit orimlig.
Hur lär man sig egentligen att stå upp för sig själv utan att såra någon annan? Det finns många bra debattörer på det här forumet. De flesta är värdelösa och bygger sin teknik på enbart angrepp och i syfte att förnedra, men några sköter sig fint och jag är avundsjuk på er!
Citera
2007-05-09, 00:04
Medlem
arbetarklasss avatar
först o främst, Errol Norstedt - kung.

ontopic; straight up; man kan inte öppna munnen utan att det finns nån som kan ta illa upp. så enkelt är det. finns inga magiska skäl. gäller att hålla på vad man tycker är rätt, framför din åsikt, låt andra säga sin åsikt, sen kom överens om att inte vara överens/alternativt överens. det är enda sättet att diskutera på som funkar i praktiken.

var aldrig rädd för konflikter, dom är bra, du får en chans o visa vad du går för..
Citera
2007-05-09, 07:55
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Frågeställningen lutar nog mer åt psykologi än filosofi så tråden flyttas dit. Filosofi > Psykologi och psykiatri.

/Moderator
Citera
2007-05-09, 19:41
Medlem
toMishs avatar
Varför tror du att folk blir sårade av att du står upp för dig själv?
Citera
2007-05-09, 20:09
Medlem
Bronkzs avatar
gå till doktorn eller sök upp en psykodynamisk terapeut för att reda ut problemen. Jag hade/har samma problem som dig och psykodynamisk terapi i 2år har hjälpt mig enormt. i mitt fall är det barndomen och uppfostran som ligger till grund. Jag har under 3-4 år sen jag gick in i väggen, blivit kastad hit och dit i vården, och inte förrän jag träffade min nuvarande (nyss avslutad btw ) terapeut har poletter ramlat ned och jag återtagit eller återfunnit det jag saknat alt aldrig haft.

Feel free att droppa ett pm så kan jag rekommendera honom eller iaf hjlpa till med nummer till någon.

jag har gått igenom 4 år av svensk psykologisk "hjälp" och inget träffade rätt förrän jag av slump råkade på en överläkare som sa "dude, det här är den du skulle träffat för länge sen".

men jag är lekman. Men jag har haft alla former av psykoterapi och den psykodynamiska är den som hjälpt mig bäst. Någon annan får gärna särskilja det olika typerna.

men mitt liv är toppen topp nu.

gl
Citera
2007-05-09, 22:14
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toMish
Varför tror du att folk blir sårade av att du står upp för dig själv?

Det är det orimliga i kråksången. Innerst inne vet jag att de flesta inte blir sårade, men jag gissar att rädslan för att det ska hända är ett arv av min far. Om folk nu tar min kritik personligt så är det ju fullständigt orimligt att jag ska behöva ha dåligt samvete för det, men tyvärr är det så jag fungerar...

Citat:
Ursprungligen postat av Bronkz
gå till doktorn eller sök upp en psykodynamisk terapeut för att reda ut problemen. Jag hade/har samma problem som dig och psykodynamisk terapi i 2år har hjälpt mig enormt. i mitt fall är det barndomen och uppfostran som ligger till grund. Jag har under 3-4 år sen jag gick in i väggen, blivit kastad hit och dit i vården, och inte förrän jag träffade min nuvarande (nyss avslutad btw ) terapeut har poletter ramlat ned och jag återtagit eller återfunnit det jag saknat alt aldrig haft.

Feel free att droppa ett pm så kan jag rekommendera honom eller iaf hjlpa till med nummer till någon.

jag har gått igenom 4 år av svensk psykologisk "hjälp" och inget träffade rätt förrän jag av slump råkade på en överläkare som sa "dude, det här är den du skulle träffat för länge sen".

men jag är lekman. Men jag har haft alla former av psykoterapi och den psykodynamiska är den som hjälpt mig bäst. Någon annan får gärna särskilja det olika typerna.

men mitt liv är toppen topp nu.

gl

Det låter gött att du fick den hjälp du behövde och kanske kan det vara nåt för mig. Avvaktar lite, men det är mycket möjligt att det dimper ned ett PM. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in