2007-05-08, 20:05
Medlem
KeanoManus avatar
Vad kan det vara för fel ifall strömlampan blinkar och sen vägrar starta?
Det fungerade fint men sen öppnade jag upp datorn och tog ur och satte i en hårddisk. Inte ska väl det förstöra något? Inget annat är rört. Däremot så har datorn låtit väldigt mycket senaste tiden, kan det på något vis att ha "triggat" något fel när man drog ut sladdarna? För inget annat är rört i själva datorn. Den är rätt gammal, 4-5 år.
Citera
2007-05-08, 20:10
Medlem
elecans avatar
Du kan eventuellt ha "triggat" något , testa byt ut lite delar med polarna och testa dig fram.
Citera
2007-05-08, 21:48
Medlem
KeanoManus avatar
Tveksamt om polarna har en dator med delar som den här datorns moderkort klarar. Sen är jag inte tillräckligt duktig för att byta en massa saker utöver hårddisk. Men den där blinkande lampan ger ingen fingervisning om vad som kan vara felet? nätagget? glapp?
Citera
2007-05-08, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KeanoManu
Vad kan det vara för fel ifall strömlampan blinkar och sen vägrar starta?
Det fungerade fint men sen öppnade jag upp datorn och tog ur och satte i en hårddisk. Inte ska väl det förstöra något? Inget annat är rört. Däremot så har datorn låtit väldigt mycket senaste tiden, kan det på något vis att ha "triggat" något fel när man drog ut sladdarna? För inget annat är rört i själva datorn. Den är rätt gammal, 4-5 år.
Hade exakt samma fel, farsan kollade pådet och gjorde något (tryckte på nån sladd eller så) och den starta helt felfritt.
Vet tyvärr inte vad det var han gjorde, men du kan ju trösta dig med att förhoppningsvis är inget sönder i den.
Citera
2007-05-08, 21:52
Medlem
sekazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeanoManu
Tveksamt om polarna har en dator med delar som den här datorns moderkort klarar. Sen är jag inte tillräckligt duktig för att byta en massa saker utöver hårddisk. Men den där blinkande lampan ger ingen fingervisning om vad som kan vara felet? nätagget? glapp?

Alla sladdar till hårddisken ordentligt tilltryckta?
Kolla så minnen osv sitter "i botten" så att säga. Tryck till allt.
Även strömkabeln till datorn kanske behöver tryckas dit. Det problemet hade jag senast idag. Tryckte i den ordentligt, bara en blinkning. Tryckte i den ännu hårdare. Voilá!
Citera
2007-05-09, 06:52
Bannlyst
Kollat jumpern på hårddisken du satte i?
Testa att ta ut den och starta. Om datorn startar så vet du.
(Vissa datorer vägrar starta om master/slave jumpern e fel på en av hårddiskarna..)
Citera
2007-05-09, 13:04
Medlem
KeanoManus avatar
Hm.. skönt att så många haft liknande utan att det har varit fel. Får öppna upp den och trycka till allt som går och hoppas man inte sabbar mer

Catclaw: Det där gäller även fast hårddisken som har berörts inte är windows-disken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in