2007-05-07, 23:23
Medlem
slrslrs avatar
Tjena!

Har 2 laptops den ena PC den ena macbook pro, båda är anslutna till en trådlös router via DHCP dom har fått varsitt Ip då

Hur fan gör ajg så jag kan föra över filer från PCn till macbooken? Någon som kan, snabba svar uppskattas som fan!
Citera
2007-05-07, 23:29
Medlem
Gurka___s avatar
Du kan ju alltid sätta upp en FTPserver på någon av burkarna, sen ansluta med den andra
Citera
2007-05-07, 23:32
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka___
Du kan ju alltid sätta upp en FTPserver på någon av burkarna, sen ansluta med den andra

Uppskattar svaret och idn lösning men det måste finnas något annat sätt att lösa detta på, gammla hederliga windows sättet är ju att köra 2 st \\ och sen bara skriva in IP:et men det funkar ju fanimej inte
Citera
2007-05-07, 23:41
Bannlyst
Tillåt din mac att connecta till pcn.
Tryck apple +k ,
Skriv smb://<insert ip nr> och anslut
Citera
2007-05-07, 23:47
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xami
Tillåt din mac att connecta till pcn.
Tryck apple +k ,
Skriv smb://<insert ip nr> och anslut

Hur tillåter jag macen connecta till pcn?

ursäkta om jag e världens noob men jag har bara haft den i knappt 10 timmar
Citera
2007-05-08, 00:12
Medlem
Aktivera windowsdelning på macen

Antar att du kör OS X.
Gå in i systeminställningar och välj Fildelning.
Under fliken tjänster, kryssa i Windowsdelning. Tryck sedan på knappen "konton" och aktivera det konto som man ska kunna logga in med.

Under tjänsterna står sökvägen som du sedan ska mappa upp i windows explorer på din pc. Sen kan du bara släppa filerna i explorer...
Citera
2007-05-08, 00:19
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumachan
Antar att du kör OS X.
Gå in i systeminställningar och välj Fildelning.
Under fliken tjänster, kryssa i Windowsdelning. Tryck sedan på knappen "konton" och aktivera det konto som man ska kunna logga in med.

Under tjänsterna står sökvägen som du sedan ska mappa upp i windows explorer på din pc. Sen kan du bara släppa filerna i explorer...

Du hade fan fått en kyss om jag kunde hitta dig! Tack Tack föregående inlägg också
Citera
2007-05-08, 00:22
Medlem
slrslrs avatar
Nu när jag ändå håller på tänkte jag fråga om jag kan ändra namnet på mig själv i datorn. det står "slrslr" vid huset men jag vill bara att det ska stå SLR vid husbilden. Fattar ni vad jag menar. det är när man öppnar finder asså.
Citera
2007-05-08, 00:36
Medlem
Inte något som rekommenderas (att byta short user name). Det går men görs på egen risk. Se http://homepage.mac.com/frakes/MOSXP...tusername.html

Apple föreslår själva att man skapar ett nytt konto med "rätt namn" och migrerar över all data från det gamla kontot. detta beskrivs också i länken ovan, men tydligen finns det vissa ställen där nya användarnamnet inte slår igenom. Förstår inte riktigt hur han menar...
Citera
2007-05-08, 00:51
Medlem
slrslrs avatar
Okey, det såg inte så stabilt ut, tar och skiter i det. får la stå slrslr då =(
Citera
2007-05-08, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Okey, det såg inte så stabilt ut, tar och skiter i det. får la stå slrslr då =(

Gå in i inställningar / fildelning. Där kan du byta namn på datorn utan att kontot ändras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in