Flashback bygger pepparkakshus!
2007-05-07, 20:59
Medlem
PetiteMois avatar
Vänner!

Ska snart åka till södra Italien för att slappna av en vecka. Har varit i Milano tidigare och uppskattat maten enormt!!!!!

Har ni några tips på vad jag ska prova i södra Italien? Tips på både mat och vin är välkomna. Jag vet att maten varierar i olika delar av landet - och jag vill försöka få med så många godbitar som möjligt

/PM
Citera
2007-05-07, 21:09
Medlem
Zabanas avatar
Ojdå.. det finns hur många variationer som helst !
Jag skulle föreslå en vällagrad Pecorino ost serverad med flytande honung och kallskuret som "primo piatti" .
Havsdelikatesserna är oslagbara framför allt vid kuststäder. Pizza och Pasta kan du äta på krogen hemma
Italienarna är extremt lokalpatriotiska så det blir regionens viner som gäller. Enligt mitt tycke så blir rödtjutet bättre ju längre söderut man kommer!
Undvik "turistkrogar" ! Ät där italienarna själva äter!

Z
Citera
2007-05-08, 07:18
Medlem
Mjölkbudets avatar
Vet inte vilken del av södra Italien du tänker på, men jag har själv erfarenheter av Kalabrien och Sicilien.

Utbudet av fisk och skaldjur är stort och håller mycket hög kvalitet. Oftast är den purfärsk när den serveras på restaurangerna.

Det odlas mycket chili i Kalabrien. Se till att smaka den korvliknande chilikryddade n'dujan. Man kan t.ex. få den på pizza eller i pasta, men den finns även att köpas i lösvikt lite överallt. Här odlas även en speciell typ av rödlök som är sötare än den vi är vana att äta.

Kalabriens eget DOC-vin heter Cirò. Det finns både som rött, vitt och rosé. Även citronlikör är vanlig. Sicilien har ju sitt berömde mandeldessertvin Marsala.

Eftersom Kalabrien är väldigt fattigt (hålls fortfarande i ett järngrepp av maffian) kan turister ofta äta väldigt billigt på det flesta ställen, även om rätterna kanske är av de enklare slagen. I min mening är enkelheten dock något positivt, eftersom det ger en chans att verkligen smaka på de olika råvarorna och få ett intryck av den lokala kulturen.
Citera
2007-05-09, 20:12
Medlem
PetiteMois avatar
Vi ska till Kalabrien - närmare bestämt Cosenza med omnejd

Tusen tack för tipsen!!!! Maken ser salig ut när ni har tipsar om havets läckerheter.

Ska ta en stoooor resväska så jag kan ta hem lite pecorino ost och diverse flaskor...

/PM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in