2007-05-07, 19:21
Medlem
Talas endel om tunnelystemet under Chalmers. Någon som vet hur man tar sig ner i dom? Har hört att det är bra larmat nuförtiden? Spårvagnstunneln vid chalmers hållplatsen har jag funderat att kanske finns nergångar i genom utrymmingsvägarna? specielt eftersom det ligger rakt under fysiken, vilket är det enda ställa jag hört att folk tagit sig ner via. Dock inte var och hur.

Dessutom ryktas det att tunnlarna skall leda enda till Shalgrenska, kan detta stämma. Några tipps?

(PMa gärna om ni har information ni inte vill dela med er öppet av)
Citera
2007-05-07, 19:32
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsabe
Talas endel om tunnelystemet under Chalmers. Någon som vet hur man tar sig ner i dom? Har hört att det är bra larmat nuförtiden? Spårvagnstunneln vid chalmers hållplatsen har jag funderat att kanske finns nergångar i genom utrymmingsvägarna? specielt eftersom det ligger rakt under fysiken, vilket är det enda ställa jag hört att folk tagit sig ner via. Dock inte var och hur.

Dessutom ryktas det att tunnlarna skall leda enda till Shalgrenska, kan detta stämma. Några tipps?

(PMa gärna om ni har information ni inte vill dela med er öppet av)

Någonstans i en två år gammal tråd så nämns det att dom speciella tunnlarna mellan husen inne på området inte skulle vara mer än just "mellan husen" men annars så har du ju Medicinartunneln (eller Chalmerstunneln som den ibland kallades innan spårvägen liksom snodde namnet) Den har jag själv gått i och man kunde komma långt... Vi gick bara till Majorna, men det hade gått att promenera längre om man velat.
Citera
2007-05-07, 19:33
Medlem
Talar du om öl-pipelinen eller?
Det är den enda tunnelliknande saken jag hört talas om vid chalmers...
Annars finns det ju ingångar till vad som liknar tunnlar vid Pedagogen. De kanske leder till chalmers. För mig är det mer logiskt än att chalmerstunnlar skulle leda till sahlgrenska.
-iofs byggdes väl tunnlarna innan de båda ställena blev skolor eller byggdes över huvud taget, men ändå..

Jag har för övrigt hört folk säga att det inte spelar så stor roll var man går ned, man kan ta sig mellan de olika tunnelsystemen obehindrat ändå. Så prova gå ned någon annanstans med kompass och någon form av karta och gå mot chalmers. Du kanske hittar ingångar ingen förut känt till. Buuuh
Citera
2007-06-09, 17:35
Medlem
death_in_a_boxs avatar
(Väcker den här gamla tråden lite)

Under vissa av Chalmers fastigheter finns det utrymmen mellan husgrund och berg, som man kan springa runt i. Vissa av dessa utrymmen är bara små rum, andra är hyfsade gångar. Har man tur står en lucka olåst när man rycker i den, och då kan man komma in.

Under stora delar av av Chalmers finns "fjärr"värmetunnlar från värmeverket på Chalmers Tvärgata. Jag hara bara själv varit i c:a 200 m av dessa tunnlar, men att döma av de röda skyltarna på vilka det står "Angreppsväg Kulvert, sektion #" där # är ett nummer < 8, så finns det nånstans mellan 500 m och 1 500 m. I dessa tunnlar finns det ett mycket känsligt brandlarm, så akta allt som kan ryka. Det finns också fikarum åt väktare i direkt anslutning till tunnlarna, så man gör klokt i att vara lite tyst. Det finns gott om ingångar, men alla jag sett är låsta (och vissa övervakade av rörelsedetektorer). Jag hade dock tur vid en ingång i höstas. Ska du ha en ledtråd om den ingången så är det Fyrverk.

Hoppas det gjorde lite nytta. Annars kan man ju fråga mer.
Citera
2007-06-09, 17:54
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Någonstans i en två år gammal tråd så nämns det att dom speciella tunnlarna mellan husen inne på området inte skulle vara mer än just "mellan husen" men annars så har du ju Medicinartunneln (eller Chalmerstunneln som den ibland kallades innan spårvägen liksom snodde namnet) Den har jag själv gått i och man kunde komma långt... Vi gick bara till Majorna, men det hade gått att promenera längre om man velat.
Den heter väl ändå guldhedtunneln /gulhedstunneln?
Står ju det på skylten om jag inte minns fel.
Citera
2007-08-28, 22:55
Medlem
death_in_a_boxs avatar
Kom på att jag kanske borde uppdatera infon här.
Citat:
Ursprungligen postat av death_in_a_box
Under stora delar av av Chalmers finns "fjärr"värmetunnlar från värmeverket på Chalmers Tvärgata. Jag hara bara själv varit i c:a 200 m av dessa tunnlar, men att döma av de röda skyltarna på vilka det står "Angreppsväg Kulvert, sektion #" där # är ett nummer < 8, så finns det nånstans mellan 500 m och 1 500 m.
Jag har nu med egna ögon sett ytterligare c:a 400 m av tunnlarna, och vet att det finns minst 100 m till som jag kunde gått i senast. Sedan finns troligen en omgång till på c:a 400 m, så totalt snackar vi 1100 m. Dock typiska "utility tunnels" av modernt snitt, så kanske inte sådär sjukt mycket att se. Fast det är lite kul att stå utanför Kårhuset och skratta åt alla som sitter och käkar lunch där som inte har en aning om att man var rakt under deras fötter för 5 min sedan.
Citera
2007-08-29, 23:02
Medlem
capmacs avatar
För att sammanfatta;

Det finns kulvertar för intern fjärrvärme, el och fiber mellan i princip alla byggnader på Chalmers. Ingen anslutning utanför området eller till andra tunnelsystem.

Längst bort mot Teknikparken på S.Hs gata finns en inkörsport som leder ner i Guldhedstunneln, som i sin tur är förbunden med resten av stadens gemensamhetstunnlar för FV, El, Tele osv. Därifrån anländer fjärrvärmen till Chalmers (egentligen Akademiska Hus som äger byggnaderna) för vidare distr. i eget nät.

Chalmerstunneln, dvs spårvägstunneln har inte anslutning till någon av dessa system.

/capmac (f.d Chalmerist och tunnelfarare....)
Citera
2026-08-31, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av death_in_a_box
(Väcker den här gamla tråden lite)

Under vissa av Chalmers fastigheter finns det utrymmen mellan husgrund och berg, som man kan springa runt i. Vissa av dessa utrymmen är bara små rum, andra är hyfsade gångar. Har man tur står en lucka olåst när man rycker i den, och då kan man komma in.

Under stora delar av av Chalmers finns "fjärr"värmetunnlar från värmeverket på Chalmers Tvärgata. Jag hara bara själv varit i c:a 200 m av dessa tunnlar, men att döma av de röda skyltarna på vilka det står "Angreppsväg Kulvert, sektion #" där # är ett nummer < 8, så finns det nånstans mellan 500 m och 1 500 m. I dessa tunnlar finns det ett mycket känsligt brandlarm, så akta allt som kan ryka. Det finns också fikarum åt väktare i direkt anslutning till tunnlarna, så man gör klokt i att vara lite tyst. Det finns gott om ingångar, men alla jag sett är låsta (och vissa övervakade av rörelsedetektorer). Jag hade dock tur vid en ingång i höstas. Ska du ha en ledtråd om den ingången så är det Fyrverk.

Hoppas det gjorde lite nytta. Annars kan man ju fråga mer.
Hur kom du ner i dessa tunnlar vilken väg tog du? Tacksam för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in