2007-05-07, 18:41
Medlem
D69s avatar
Jag har fått tag på ett gammalt gjutjärnsbadkar modell 1940 som jag har fått hem. Problemet är att fötterna som det står på har väldigt liten yta och badkaret väger 100 kg eller nåt sånt. Tungt som faan är det i alla fall. Tidigare stod det i ett badrum med rejäla klinkerplattor, men eftersom jag är så dumsnål la jag in plastmatta i stället för klinker i badrummet när vi byggde huset. Skulle jag sätta badkaret på mattan så får jag säkert hål i mattan.

Är det någon som har något bra tips på vad jag skall göra? Just nu står badkaret på plats på lösa klinkerplattor (10 x 10 cm) som jag lagt dit för att skydda golvet, men det är ju inte speciellt snyggt. Har varit inne på att lägga in en gummimatta under fötterna, men jag misstänker att golvmattan missfärgas av gummit. Någon som har några fiffiga idéer?
Citera
2007-05-07, 19:38
Medlem
Tignanellos avatar
Vad väger du själv? Många stora män väger mer än 100kg, och de har nog inga problem med att gummimattor går sönder under fötterna på dem.

Jag skulle vara mer orolig att golvet inte håller. Lägger du bara ner badkaret på plastmattan är det inga problem, brukar du dra ditt badkar fram och tillbax över golvet så råder jag dig inte alls att skaffa ett!
Citera
2007-05-07, 19:39
Medlem
Kanske en idé?

Hade jag varit du, så hade jag målat klinkerplattorna i samma färg som plastmattan.
Citera
2007-05-07, 20:39
Medlem
d.lundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D69
Jag har fått tag på ett gammalt gjutjärnsbadkar modell 1940 som jag har fått hem. Problemet är att fötterna som det står på har väldigt liten yta och badkaret väger 100 kg eller nåt sånt. Tungt som faan är det i alla fall. Tidigare stod det i ett badrum med rejäla klinkerplattor, men eftersom jag är så dumsnål la jag in plastmatta i stället för klinker i badrummet när vi byggde huset. Skulle jag sätta badkaret på mattan så får jag säkert hål i mattan.

Är det någon som har något bra tips på vad jag skall göra? Just nu står badkaret på plats på lösa klinkerplattor (10 x 10 cm) som jag lagt dit för att skydda golvet, men det är ju inte speciellt snyggt. Har varit inne på att lägga in en gummimatta under fötterna, men jag misstänker att golvmattan missfärgas av gummit. Någon som har några fiffiga idéer?

ställ badkaret på 4a små plexiglasskivor om du är rädd om mattan.
Citera
2007-05-07, 21:38
Medlem
D69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tignanello
Vad väger du själv? Många stora män väger mer än 100kg, och de har nog inga problem med att gummimattor går sönder under fötterna på dem.

Jag skulle vara mer orolig att golvet inte håller. Lägger du bara ner badkaret på plastmattan är det inga problem, brukar du dra ditt badkar fram och tillbax över golvet så råder jag dig inte alls att skaffa ett!

Golvetbjälklaget är jag inte orolig för. Jag har aldrig hört om att man behöver förstärka golvet för ett badkar. Däremot för tyngre braskaminer, men jag har en braskamin som står på samma golvbjälklag som väger flera hundra kg, så det tål det.

Som du skriver själv så väger många över 100 kg, men grejjen är att fötterna på badkaret har liten yta. Det är kanske 3-4 mm tjockt gods som är bockat som en fot. Så för att jämföra så är det en 100 kilosfarbror på väldigt tunna stilettklackar vi pratar om här.

Så för att sammanfatta: vikten i sig är inte problemet utan det är det höga trycket under tassarna på badkaret som jag måste hantera.
Citera
2007-05-07, 21:42
Medlem
D69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d.lundgren
ställ badkaret på 4a små plexiglasskivor om du är rädd om mattan.

Bra tips. Jag hade tankar på det när jag fick karet, men har av någon anledning förträngt det. Har för mig det var någon hake, men det skall jag nog ta och testa.
Citera
2007-05-07, 21:48
Medlem
Argumentet med en stor man slår lite tillbaka på en själv med tanke på att man förmodligen ska ligga i badkaret, med ett antal liter vatten också, så ett kvarts ton är väl inte omöjligt? Plexiglas lät som en god idé!
Citera
2007-05-08, 01:24
Medlem
tjaboooos avatar
tveksam till plexiglas själv, det spricker rätt lätt.

sen tål plexiglas fukt rätt dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in