Citat:
Ursprungligen postat av CrazyEmperor
på vilket sätt är ZFS "säkrare" än hårdvaru raid om en hårddisk dör tappar du ändå data eller måste köpa en ny disk ?
däremot är ZFS bättre än hårdvara att hantera många diskar då man enkelt ska kunna lägga till och ta bort diskar från sitt filsystem och dessa behöver då inte vara på samma raidkontroller så man kan använda flera billiga hdd kontrollers istället
sen är det antagligen lite långsammare än hårdvaruraid men troligen inte någon stor skillnad.
ZFS är mycket säkrare än hårdvaruraid. Vill du att jag ska motivera oxå? : o )
Bla så ligger ZFS och beräknar checksummor på allt du gör hela tiden. Blir det något fel, så märks det direkt. Det var nån snubbe som fick varningar hela tiden, och till slut så uppdagades att det var powersupplyn som var instabil. Det genererade lite 1 när det skulle vara 0 och tvärtom. Hans tidigare OS hade aldrig varnat för det. Detta kostar CPU, men Solaris kan garantera att datat du skrivit ned, inte
förvanskades på vägen!
Alla operationer är atomära, antingen lyckas skrivningen/läsningen eller så misslyckas den och man får kvitto direkt. Det kan inte bli fel på någon endaste bit!
Suns ingenjörer häpnades av att ett filsystem kunde inte garantera att bitströmmen var oförvanskad. Tänk om det blir ett minimalt elektriskt spänningsfall och en etta slår om till en nolla? ZFS detekterar sånt.
Plus mycket mycket mycket mycket annat. Bl.a. om hårdvaruRAID:
http://blogs.sun.com/bonwick/entry/raid_z
"To see this, suppose you lose power after writing a data block but before writing the corresponding parity block. Now the data and parity for that stripe are inconsistent, and they'll remain inconsistent forever (unless you happen to overwrite the old data with a full-stripe write at some point). Therefore, if a disk fails, the RAID reconstruction process will generate garbage the next time you read any block on that stripe. What's worse, it will do so silently -- it has no idea that it's giving you corrupt data."
ZFS grejar detta problem.
Jag ska sätta upp en filserver hemma, och då väljer jag förstås ZFS så är jag säker på att mina data är korrekta. Och kraschar en disk, så byter jag bara den så återskapas alla data enkelt. Och ZFS är skitenkelt att administrera. Att sätta upp en RAID är typ 2 kommandon. Att återskapa ett kommando.
Den ghostar (snapshot) en partition på 1 millisekund, oavsett hur stor partitionen är. Du kan ha 100 tals snapshots och de lagras som en katalog, bara hoppa ned där och ta det du behöver.
Den formaterar inte så du märker det. Stoppa i 4 st nya TB hårddiskar och du kan börja använda dem direkt.