2007-05-06, 00:26
Medlem
West-ens avatar
Min vän påstår att det finns stavar som drar syre ut vattnet och på så vis kan man andas under vattnet som en fisk. Eftersom bara små fiskar (till skillnad från valhajen, eller gör den det?) andas syre ur vatten så anser jag att det inte går pga att det krävs för mycket syre för att hålla en människa vid medvetande. Krävs ju 18% (eller vad det är) syre i luft, hur ska den kunna dra allt det under vatten? Han antar att den bara fungerar nära ytan och i ett fåtal minuter. Någon som hört mera?
Citera
2007-05-06, 00:30
Medlem
Jag vet inte om jag direkt skulle kalla brugden, vithajen eller klumpfisken för "små" fiskar.

För övrigt innehåller luften du andas runt 20% syre, så kunde lungorna bara ta upp allt syre som fanns i vattnet och dessutom transportera vattnet in och ut, då skulle vi kunna andas under vatten.
Citera
2007-05-06, 00:30
Medlem
Silverturks avatar
Jag tror din kompis tittat på Star Wars Episode I
Citera
2007-05-06, 00:59
Medlem
Zaxxons avatar
Hittade lite info, http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4665624.stm
Citera
2007-05-06, 01:08
Medlem
Furfurs avatar
Den kritiska gränsen för syre går snarare vid ca 12%, men redan vid 13-14% syre så börjar man bli rätt så groggy, vid 15-16% så är man ganska seg i huvet, osv. Det är koldioxiden som är den riktigt kritiska att hålla nere, jag har för mig att den gränsen ligger vid 1-2%, men minnet sviker mig från UbRF.
Citera
2007-05-06, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Eftersom bara små fiskar (till skillnad från valhajen, eller gör den det?) andas syre ur vatten

Du har fel. Alla (vanliga) fiskar (inkl. alla hajar) andas med gälar, och tar därmed upp syre som är löst i vattnet.
Citera
2007-05-06, 13:35
Medlem
West-ens avatar
Tack för svaren!
Citat:
Ursprungligen postat av init
Du har fel. Alla (vanliga) fiskar (inkl. alla hajar) andas med gälar, och tar därmed upp syre som är löst i vattnet.
Okej...
Så det finns egentligen inget som hindrar en sådan där apparat i miniatyr?
Citera
2007-05-06, 14:02
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Så det finns egentligen inget som hindrar en sådan där apparat i miniatyr?
I miniatyr skulle jag tro att det finns hinder. Jag är ingen expert på fiskars anatomi, men en vild gissning är att större fiskar kräver mer syre och därför har större gälar.
Citera
2007-05-06, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
I miniatyr skulle jag tro att det finns hinder. Jag är ingen expert på fiskars anatomi, men en vild gissning är att större fiskar kräver mer syre och därför har större gälar.

Det verkar sannolikt. Gälarna är ju en slags sil som fångar upp syret i vattnet, och gälarna brukar vara större på stora fiskar än på små. Gälarna sitter på båda sidor om huvudet, och brukar ofta vara ungefär lika stora som huvudets tjocklek sett från sidan.
Citera
2007-05-07, 00:23
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Det verkar sannolikt. Gälarna är ju en slags sil som fångar upp syret i vattnet, och gälarna brukar vara större på stora fiskar än på små. Gälarna sitter på båda sidor om huvudet, och brukar ofta vara ungefär lika stora som huvudets tjocklek sett från sidan.
Större relativt storleken på fisken?
Citera
2007-05-07, 00:53
Medlem
Majavas avatar
Citat:

Du verkar vara en riktig fena på fiskar (höhöhöhö) så därför frågar jag dig: hajar måste ju simma konstant för att få syre, annars dör de. Gäller samma sak för alla fiskar?
Citera
2007-05-07, 01:02
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Gäller samma sak för alla fiskar?
beror helt på hur fisken är "byggd".

en haj kan inte pumpa vatten genom gälarna utan måste simma för att vatten ska cirkulera genom gälarna medans fisk som gädda och abborre kan få vattnet att cirkulera själva genom att bl.a öppna och stänga munnen och behöver därför inte simma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in