2007-05-05, 18:50
Bannlyst
Jag funderar på att åka och utforska Chernobyl. Men nu behöver jag lite svar på några av mina frågor:

1. Hur farligt är det att vistas där?

2. Kan man köpa någon form av radioaktivt skydd i sådana fall vart?

3. Vart kan man köpa en pålitlig gm mätare och hur lär man sig vilka värden som är farliga och ej?

4. Är det tull vid gränsen eller annat hinder?

Är det något mer som jag behöver veta?
Går det att genomföra denna resa?

MVH Defuncta
Citera
2007-05-05, 19:03
Medlem
Beror på. I vanliga öppna områden kan det vara helt ofarligt. I vissa mindre stängda områden med dålig cirkulation kan det ansamlas mycket radioaktivitet (stoft etc). T.ex. gamla byggnader kan vara aktiva härdar som man endast ska vistas en kortare stund.
Allt handlar om hur mycket man utsätts för

Njae.. Det finns olika sorters radioaktivitet. En som stoppas av huden men ändå kan vara farlig om du får i dig stoft. Det är lite som med asbest. Skyddskläder kan fungera.

Sen finns det farligare strålning som går igenom nästan allt. Där handlar det mer om att minska mängden du utsätts för.

3. Vart kan man köpa en pålitlig gm mätare och hur lär man sig vilka värden som är farliga och ej?
Det googlar du på. Beror också på vilket värde geigermetern mäter i.
Oftast får du inte röra dig innanför tjernobyl om du inte följer med en guidad tur. De kommer hålla koll på det där åt dig..

- Ja. Det finns tull vid "zonen". De sprejar bilar och kollar så det inte är förhöjd radioaktivitet. Du kan självklart smyga in över gränsen på andra ställen. Finns ju folk som fortfarande bor inom området. Folk som aldrig brytt som om att flytta t.ex. Men som sagt... rör du dig utanför markerade rutter finns chans att du stöter på fickor av hög radioaktivitet.

- Google är din vän. Det går att genomföra resan. Finns guidade turer och resebyråer som satsar på detta. Dock kan det vara svårt att finna dessa ibland.

Wikipedia har massa artiklar på ionizerande strålning. Max-dosering osv. Mätningar och skillnader på värden.
Citera
2007-05-05, 19:04
Medlem
Krappfiskarns avatar
Du lär behöver kunna ukrainska eller åtminstone ryska för att klara dig, de är urusla på engelska i Ukraina och deras andraspråk i skolorna är just ryska.
Citera
2007-05-05, 19:06
Medlem
raskenss avatar
http://www.kiddofspeed.com/

En tjej som åkt motorcykel i förfallna miljöer bl a chernobyl. Rätt så känd hemsida.
Citera
2007-05-05, 19:44
Medlem
shotguns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
http://www.kiddofspeed.com/

En tjej som åkt motorcykel i förfallna miljöer bl a chernobyl. Rätt så känd hemsida.

Blev inte hon senare avslöjad som lögnare? Dvs att det inte var hon som tagit bilderna o.s.v.?
Bilderna är i o f s extremt coola oavsett vem som tagit dem...
Citera
2007-05-05, 20:32
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shotgun
Blev inte hon senare avslöjad som lögnare? Dvs att det inte var hon som tagit bilderna o.s.v.?
Bilderna är i o f s extremt coola oavsett vem som tagit dem...
Hon åkte bara en vanlig resa.

Det är totalt ofarligt att vistas utomhus på asfalterad väg, men om man går på gräset eller i hus så är det farligt. Det som är det farligaste är alfastrålning, vilket som man helst vill undervika att andas in.
Citera
2007-05-05, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenjör
Beror på. I vanliga öppna områden kan det vara helt ofarligt. I vissa mindre stängda områden med dålig cirkulation kan det ansamlas mycket radioaktivitet (stoft etc). T.ex. gamla byggnader kan vara aktiva härdar som man endast ska vistas en kortare stund.
Allt handlar om hur mycket man utsätts för

Njae.. Det finns olika sorters radioaktivitet. En som stoppas av huden men ändå kan vara farlig om du får i dig stoft. Det är lite som med asbest. Skyddskläder kan fungera.

Sen finns det farligare strålning som går igenom nästan allt. Där handlar det mer om att minska mängden du utsätts för.

Det googlar du på. Beror också på vilket värde geigermetern mäter i.
Oftast får du inte röra dig innanför tjernobyl om du inte följer med en guidad tur. De kommer hålla koll på det där åt dig..

- Ja. Det finns tull vid "zonen". De sprejar bilar och kollar så det inte är förhöjd radioaktivitet. Du kan självklart smyga in över gränsen på andra ställen. Finns ju folk som fortfarande bor inom området. Folk som aldrig brytt som om att flytta t.ex. Men som sagt... rör du dig utanför markerade rutter finns chans att du stöter på fickor av hög radioaktivitet.

- Google är din vän. Det går att genomföra resan. Finns guidade turer och resebyråer som satsar på detta. Dock kan det vara svårt att finna dessa ibland.

Wikipedia har massa artiklar på ionizerande strålning. Max-dosering osv. Mätningar och skillnader på värden.

Om man har en gasmask på sig då eller andningsmask med partikel o gas filter, kan man undvika de radioaktiva stoftet då?
Citera
2007-05-05, 23:29
Medlem
Unicums avatar
Här finns lite info: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6377&a=668241
Citera
2007-05-05, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av defuncta
Om man har en gasmask på sig då eller andningsmask med partikel o gas filter, kan man undvika de radioaktiva stoftet då?

Researrangörerna tillhanda håller normalt all skyddsutrusting och förser en med gigermätare, kolla med vilka resor som finns att tillgå med engelsktaland guide och som håller med skyddsutrustning som behövs. Känner du att deras strålskydd inte är tillräckligt ska du kanske stanna hemma istället tills du hittar någon bättre arrangör.
Du kan säkert hitta info om strålskydd hos strålskyddsinstitutet och säkert också få råd om att resa till thernobyl.
Citera
2007-05-05, 23:59
Medlem
Travis Pastranas avatar
Citat:
Jag funderar på att åka och utforska Chernobyl. Men nu behöver jag lite svar på några av mina frågor:

MVH Defuncta

vart ligger Chernobyl? vet däremot vart TJERNOBYL ligger...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tjernobyl
Citera
2007-05-06, 00:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Travis Pastrana
vart ligger Chernobyl? vet däremot vart TJERNOBYL ligger...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tjernobyl

Chernobyl är den engelska stavningen. Varför varför varför varför?!?!?

Om du åker på denna resa: DOKUMENTERA ALLT! Jag vill iallafall gärna se Fotografera, spela in film (om du har möjlighet) skulle vara jätteintressant.
Citera
2007-05-06, 11:55
Medlem
mummas avatar
Citat:
Räcker med en andningsmask med partikel filter. Det är bara radioktivt damn. Alfastrålande material går inte igeom mer än 5cm luft eller kläder så det är totalt ofarligt. Det är bara farligt om man får det in i kroppen via mat eller luft.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in