Åtminstone inte så länge Revisionism ligger under Historia, vilket ju också är den mest rimliga ordningen eftersom termens huvudsakliga (postmarxistiska) betydelse idag är just "historierevisionism", alternativa tolkningar av våra källor till kunskap om historien. All historisk forskning, såvida den inte medvetet syftar till att legitimera en kanon, är väl åtminstone potentiellt "revisionistisk" i det att den undersöker och ifrågasätter den hittillsvarande kunskapen, prövar nya tolkningar och belysningar. Det kan väl inte vara Flashbacks uppgift att bedöma och sortera de historiska diskussionerna utifrån debattörernas retorik, kompetens, skolning, motiv, ideologier, agendor och eventuella "tunnelseende", eller till huruvida argumenten är hållbara eller ej, oavsett vilket historiskt ämne diskussionen handlar om.
Vad gäller strukturen under naturvetenskap så modererar jag ju inte där och behöver sålunda inte lida av det, men liksom i fallet Historia undrar jag om man inte borde kunna acceptera att den övergripande forumrubriken "Vetenskap" inte skall utläsas "allt som diskuteras här är vetenskap", utan snarare "här diskuteras vad som är vetenskap och vad som inte är det". Alltså även det som vetenskapssamhället allmänt inte erkänner som sitt men som gör anspråk på vetenskaplighet. Sen får man låta debatterna, inte Flashback, avgöra om anspråken är giltiga eller ej. Men ett underforum för "pseudovetenskap" kanske vore önskvärt åtminstone av debatthygieniska skäl?
är jag dock inte, snarare anarkokonservativ med traditionalistiska sympatier. Men frihet är mycket riktigt viktig som princip för mig, frihet så länge det inte skadar andra människor eller resten av naturen, och särskilt yttrandefrihet, informationsfrihet, forskningsfrihet, tryckfrihet.
Åtminstone inte så länge Revisionism ligger under Historia, vilket ju också är den mest rimliga ordningen eftersom termens huvudsakliga (postmarxistiska) betydelse idag är just "historierevisionism", alternativa tolkningar av våra källor till kunskap om historien. All historisk forskning, såvida den inte medvetet syftar till att legitimera en kanon, är väl åtminstone potentiellt "revisionistisk" i det att den undersöker och ifrågasätter den hittillsvarande kunskapen, prövar nya tolkningar och belysningar. Det kan väl inte vara Flashbacks uppgift att bedöma och sortera de historiska diskussionerna utifrån debattörernas retorik, kompetens, skolning, motiv, ideologier, agendor och eventuella "tunnelseende", eller till huruvida argumenten är hållbara eller ej, oavsett vilket historiskt ämne diskussionen handlar om.
Vad gäller strukturen under naturvetenskap så modererar jag ju inte där och behöver sålunda inte lida av det, men liksom i fallet Historia undrar jag om man inte borde kunna acceptera att den övergripande forumrubriken "Vetenskap" inte skall utläsas "allt som diskuteras här är vetenskap", utan snarare "här diskuteras vad som är vetenskap och vad som inte är det". Alltså även det som vetenskapssamhället allmänt inte erkänner som sitt men som gör anspråk på vetenskaplighet. Sen får man låta debatterna, inte Flashback, avgöra om anspråken är giltiga eller ej.
är jag dock inte, snarare anarkokonservativ med traditionalistiska sympatier. Men frihet är mycket riktigt viktig som princip för mig, frihet så länge det inte skadar andra människor eller resten av naturen, och särskilt yttrandefrihet, informationsfrihet, forskningsfrihet, tryckfrihet.
Du måste vara medlem för att kunna kommentera