Flashback bygger pepparkakshus!
2007-05-04, 21:57
Medlem
Xonia Wuns avatar
Nu är jag lite orolig. För en månad sen fick jag lunginflammation. Hade hög feber, åkte till akuten och hade 160 i snabbsänka. Fick Kåvepenin och det värsta släppte efter två dygn.

Jag kände mig ganska pigg i cirka två veckor men sedan har jag gradvis blivit sämre igen. Har varit trött och sovit 13-15 timmar per natt. Jag har dessutom haft en rejäl Lasse Kongo-hosta.

Igår var på akuten igen och hade 127 i snabbsänka och 39° feber. Blev remitterad till lungröntgen där det konstaterades at jag i alla fall inte hade lungcancer (puh!). Nu har jag fått Doxyferm och Cocillana-etyfin.

Nu till frågorna:

Är det något fel på lungorna när en lunginflammation inte läker?

Har inte Kåvepenin så bra effekt på mig?

Är det vanligt att lunginflammationer inte läker på "första försöket"?

Hoppas på svar. Läkarna på akuten gick ju tyvärr inte att fråga – de är ju så stressade...
Citera
2007-05-04, 22:00
Medlem
Hade en liknande grej för några år sen, var på sjukan ett flertal gånger och dem konstaterade bara lunginflammation och sen fick jag medicin och åkte hem..
För mig härstammade problemet i att jag hade körtelfeber och det upptäckte dem först efter kanske 10 besök på akuten..
Citera
2007-05-05, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xonia Wun
Nu är jag lite orolig. För en månad sen fick jag lunginflammation. Hade hög feber, åkte till akuten och hade 160 i snabbsänka. Fick Kåvepenin och det värsta släppte efter två dygn.

Jag kände mig ganska pigg i cirka två veckor men sedan har jag gradvis blivit sämre igen. Har varit trött och sovit 13-15 timmar per natt. Jag har dessutom haft en rejäl Lasse Kongo-hosta.

Igår var på akuten igen och hade 127 i snabbsänka och 39° feber. Blev remitterad till lungröntgen där det konstaterades at jag i alla fall inte hade lungcancer (puh!). Nu har jag fått Doxyferm och Cocillana-etyfin.

Nu till frågorna:

Hoppas på svar. Läkarna på akuten gick ju tyvärr inte att fråga – de är ju så stressade...
Du behöver ju ej oroa dig...Du hade ju bra på lungröntgen
Citera
2007-05-05, 09:38
Medlem
Xonia Wuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av josie104
Du behöver ju ej oroa dig...Du hade ju bra på lungröntgen

Det vet jag ju inte. Det enda jag vet är att det inte är cancer. Jag förstod inte ett ord av det som stod på röntgenpapperen.
Citera
2007-05-05, 09:57
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Nu till frågorna:

Du har fått helt andra typer av antibiotika nu eftersom Kåvepenin inte fungerade så bra i första försöket. Kåvepenin är visserligen bredspektrig, men fungerar inte så bra mot vissa bakterietyper och då kan behöva använda något annat. Dessutom finns det vissa bakteriesorter som kan behöva längre behandlingar eftersom de har relativt lång livscykel, och man måste genomgå behandlingen under hela cykeln.
Citera
2007-05-06, 12:47
Medlem
Rätt så vanligt att det inte läker ut. Kåvepenin biter egentligen mest på den vanligaste typen av lunginflammation orsakade av sk pneumokocker. Om du har sk atypiska bakterier (säkert 25% av fallen) får man byta till något annat till exempel Doxyferm.

I många andra länder brassar man på med bredare antibiotika direkt, men då har de ju större problem med resistensutveckling också.
Citera
2010-01-09, 16:51
Medlem
sephines avatar
*bumpar*

Mitt bekymmer är också segdraget.

Fick influensavaccinspruta nån gån i slutet på november.
Ganska omgående efter det fick jag hosta.
Hostan gick till början att leva rätt gott med.
Efter nån vecka blev hostan jobbigare.
Hostade tills jag fick kräkningar på mornarna.

Den 15:e dec uppsökte jag läkare. Fick mig sagt att jag hade förkylningsastma.
Ok, tänkte jag. Då var det väl det då.
Aldrig haft nån form av astma tidigare under mina snart 38 år.

Det blev väl aldrig nån rejäl förbättring av Pulmicorten och Bricanylen jag fick.

Så när det blev nytt år och vardag igen så besökte jag läkaren igen.
Nu var teorin den att jag hade lunginflammation.
Fick Doxyferm. Detta var nu i måndags. I dag lördag (6:e dagen in på behandlingen) är jag sämre än vid mitt första besök den 15:e december.

Jisses vad detta har tagit på mina krafter, inte gör det kyliga vädret det enklare heller.

Frågeställningen, är det vanligt med ett sånt här utdraget förlopp vid lunginflammation?
Citera
2010-01-09, 18:15
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Med sämre menar du hosta eller nåt annat? Oavsett, jag får vissa misstankar av att läsa din text och tycker att om du trots sex dagar på Doxyferm till och med blir sämre så är det dags att gå till läkare igen. Jag har egentligen några frågor om vilka undersökningar som gjorts men vi behöver väl kanske inte leka doktor på nätet, bättre att du går och blir omhändertagen "IRL" som kidsen säger.
Citera
2010-01-09, 19:17
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Med sämre menar du hosta eller nåt annat? Oavsett, jag får vissa misstankar av att läsa din text och tycker att om du trots sex dagar på Doxyferm till och med blir sämre så är det dags att gå till läkare igen. Jag har egentligen några frågor om vilka undersökningar som gjorts men vi behöver väl kanske inte leka doktor på nätet, bättre att du går och blir omhändertagen "IRL" som kidsen säger.

Du har rätt i det du skrev i slutet. Jag har talat med sjukvårdsrådgivningen i dag. Blir att inställa sig hos läkaren igen på måndag morgon.

Med sämre så menar jag allmäntillståndet. Själva lunginflammationen ter sig ungefär samma som dag 1 med doxyferm.

Undersökningar som gjorts är; vid besöket 15 dec.
Sänka, halsodling, lyssna på lungorna.

Nu i måndags 4:e jan, lyssna på lungorna.

Får hoppas att det inte blir lika lättvindig koll nu på måndag.
Egentligen hoppas jag ju att det sker ett mirakel och jag vaknar upp mitt livs form i morgon men men...

Det är så tänkvärt det där talesättet:
"Man tänker aldrig på sin hälsa förrän man blir av med den"
Citera
2011-07-01, 15:34
Bannlyst
Citat:

Nu till frågorna:

Blev med remitterad till ungröntgen som inte ens haft feber och aldrig rökt i hela livet
Citera
2011-07-01, 15:36
Bannlyst
Citat:

Nu till frågorna:

Blev med remitterad till ungröntgen som inte ens haft feber och aldrig rökt i hela livet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in