Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Jag förstår hur Du menar men min erfarenhet av personer med ångestsjukdomar är tvärtom.
En person som har en gammal smulig Stesolid i plånboken, som han aldrig skulle gå hemifrån utan men inte rört på tre år, är fortfarande inte "fri".
Det är säkert så att vissa kan hitta ett bra förhållningssätt med sitt lilla säkerhetspiller men för de allra flesta är det viktigt att komma över det stadiet. Det enklaste sättet är förstås att aldrig börja. Oavsett man behandlar med KBT eller SSRI så kommer effekten tämligen snabbt, 3-8 veckor. De flesta som söker har haft ångest länge, därför är det onödigt att sätta in en behandling som man ändå vet bör avslutas så fort som möjligt.
Jag kanske färgas lite av det faktum att avgiftning från bens är riktigt jobbigt.
Jag lever själv med panikångest och får hantera den stress som det innebär varje dag. För mig, vilket säkert är många flera (främst då det finns siffror som visar på att upp till 4 - 5 % är bipolära i landet) så kan man inte inta SSRI eller många andra antipdressiva preparat för risk för hypomani eller maniska skov. Då finns det KBT som kan hjälpa, eller som det är för mig. Delvis att ha benzo till hands i situationer där risken för ångest är mycket stor. För mitt sociala handikapp i och med min bipolära sjukdom är nog för att jag skall tänka två eller tre gånger innan jag gör något socialt i livet. Om man har panikångest på det så försämras den lilla sociala kompetens man har i livet. Därmed så tycker jag benz många gånger kan vara mycket till hands.
Sedan kan jag hålla med om att sluta med benz är ett helvete. Under en bra period av mitt "sjuka" liv hade jag innan min sista panikångest attack, samt att jag har brutet mitt ben lyckas att inte ta någon sömn tabletter eller benz på 3 månader. Första veckorna var totalt obegripligt jobbiga. Men jag lyckades ta mig igenom det med ett stärkt självförtroende.
Dock är jag tillbaka på att ta Nitrazepam till natten och stetsolid på dagen för att enbart fungera socialt.
Ja nu blev det mer en tråd ang min sjukdom och mående, så var inte tanken. Men jag tycker att det låter bra att
Stewie_griffin får användnig av sin stetsolid för att motverka ångest. Det kommer att göra honom mer mottaglig för annan behandling som kommer att hjälpa honom i framtiden.
Lycka till allihopa och ta hand om er!