2007-05-04, 23:37
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Den logiska fljden av min frfrgan frsts men jag har knslan av att en sdan cocktail skulle skra sig och smaka pecka. andra sidan kan jag ju gra ett frsk. Rapport om detta kommer!

Bortsett frn pecka s smakade den uppkastning ocks.... brrrrrh
Citera
2007-05-04, 23:41
Medlem
Trumpeters avatar
Har ett svagt minne av den, och jag var inte srskilt frtjust. Brorsan tyckte dock om den.
Citera
2007-05-04, 23:48
Medlem
Kalimaars avatar
Ni r helt sjuka, idag gick jag o handlade som vanligt d ja funderade just ver denna underbara dryck, ja drack den mot bakfyllan oss! Helt gudomligt !!
Citera
2007-05-06, 09:52
Medlem
Laktostolerants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittspark
Vilket fretag lg bakom den?
Man kanske ska kra lite lobbyverksamhet?

Det var Arla som producerade denna klassiker. Underrubriken p frpackningen var "nektar".
Citera
2007-05-07, 17:39
Medlem
Citat:
Har fr mig att tetran var riktigt inbjudande.
Var det inte vit botten med en massa tropiska frukter p?

Ohh.... jag hade helt glmt " nektarn" ju...
Petitesser och HELT oviktigt men en nostalgiker som man r s...
det var vl SVART botten med blommor/frukter och fjrilar? vill JAG minnas

inbjudande/"snygg" ja

Jag tror inte jag skulle inhandla den om den fanns idag
men d minns jag en period d jag
tyckte att det var LYX,
och grna hvde i mig rejla mngder...
JAg "frdrack mig"--
liksom ja gjorde p FUN d den kom...
Citera
2007-05-07, 20:45
Medlem
Zabanas avatar
Naturen Under jod... den glmmer man inte!

Kompisen hade denna som blanddrick till sitt hemkrda

Fy....fan sger jag. Dagen efter i kvarglmda groggar s lg Naturens Under kvar som en snorgul bottensats med spriten ovan p. Det blev heller inga lyckade "screwdrivers" av det heller

Z
Citera
2007-05-10, 12:30
Medlem
rayraviolis avatar
Experimentet genomfrt

Nu har jag tagit mig lite tid till att terskapa Naturens under. Tyvrr uteblev succn, men jag ska beskriva hur jag gjorde och tnkte s att ni kan komma med frslag eller ta lrdom och kanske gra om experimentet sjlva.

Jag brjar inse att det hr projektet r anstruket av filosofisk problematik d det ju handlar om en spaning efter en smak som flytt. Jag har slagits av en insikt om att smaken inte kan terskapas just drfr att minnet av smaken r fr evigt frsvunnet. Kvar finns fjderltta minnesfragment av sommar och barndom samt en doft av passionsfrukt och att kombinationen mjlk och juice spelade gommen ett spratt. Nvl, s hr gick jag till vga:

Ingredienser: Ett paket ekologisk mellanmjlk och en frpackning Jo tropisk nektar, vilken kndes rtt av tre anledningar. frst och frmst har den en smak av passionsfrukt, fr det andra r det lttast att ndra doseringen med koncentrat och sist men inte minst knns nektar rtt i tiden (80-tal, allts).

Frsk 1: En skvtt nektar i botten av ett hgt dricksglas blandades med mjlk. Hr knde jag att frsket kanske skulle lyckas. Smaken pminde om Naturens under men blandningen smakade fr mycket mjlk och fr lite juice.

Frsk 2: Nektar blandades med vatten och sedan hlldes mjlk i. Resultatet blev att den ovan anfrda smaken av pecka uppstod. Drycken skar sig och blev motbjudande.

Frsk 3: Mjlk och koncentrat blandades i enlighet med frsk 1 och spddes ut med vatten. Resultat enligt frsk 2.

Fljaktligen misslyckades jag. Ngra ider om vad som gick snett?
Citera
2007-05-10, 14:30
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Nu har jag tagit mig lite tid till att terskapa Naturens under. Tyvrr uteblev succn, men jag ska beskriva hur jag gjorde och tnkte s att ni kan komma med frslag eller ta lrdom och kanske gra om experimentet sjlva.

Jag brjar inse att det hr projektet r anstruket av filosofisk problematik d det ju handlar om en spaning efter en smak som flytt. Jag har slagits av en insikt om att smaken inte kan terskapas just drfr att minnet av smaken r fr evigt frsvunnet. Kvar finns fjderltta minnesfragment av sommar och barndom samt en doft av passionsfrukt och att kombinationen mjlk och juice spelade gommen ett spratt. Nvl, s hr gick jag till vga:

Ingredienser: Ett paket ekologisk mellanmjlk och en frpackning Jo tropisk nektar, vilken kndes rtt av tre anledningar. frst och frmst har den en smak av passionsfrukt, fr det andra r det lttast att ndra doseringen med koncentrat och sist men inte minst knns nektar rtt i tiden (80-tal, allts).

Frsk 1: En skvtt nektar i botten av ett hgt dricksglas blandades med mjlk. Hr knde jag att frsket kanske skulle lyckas. Smaken pminde om Naturens under men blandningen smakade fr mycket mjlk och fr lite juice.

Frsk 2: Nektar blandades med vatten och sedan hlldes mjlk i. Resultatet blev att den ovan anfrda smaken av pecka uppstod. Drycken skar sig och blev motbjudande.

Frsk 3: Mjlk och koncentrat blandades i enlighet med frsk 1 och spddes ut med vatten. Resultat enligt frsk 2.

Fljaktligen misslyckades jag. Ngra ider om vad som gick snett?

Gr om frsk 1 men ka mngden nektar..Om nu smaken pminde om naturens under om n med fel proportioner.

Sjlv minns jag naturens under tillsammans med Bragokex efter skolan...mums!
Citera
2007-05-10, 23:19
Medlem
Utdrag frn boken "Reklown" av Jan Cederquist(reklamlegend, typ:

"Han[en prod.chef p Arla. min anm.] hade ocks satt tnderna i ett nytt projekt som gick ut p att skapa en ny sorts dryck av vassle och en blandning av fruktjuicer. Vassle var en vtska som blev ver nr man tillverkade ost. Den var nringsrik men men smakade inte bttre n att det enda man kunde anvnda den till var grisfoder..... och lyckades till sist f fram en mjlkatgig dryck som var riktigt god. En nringsrik blandning av vassle, apelsinjuice, ananasjuice och passionsfruktjuice"

"Av ngon anledning s ville inte Arla satsa p naturens Under, trots att den fick rykte om sig att vara en utmrkt dryck mot baksmlla"

"Arla lade ner Naturens Under i brjan av nittiotalet... Motiveringen var att passionsfruktjuicen hade blivit fr dyr"

Drfr r det svrt att blanda med vanlig mjlk. God som fasiken var den, saknar den varje dag(nja..)
Citera
2007-05-11, 00:16
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jafo
Utdrag frn boken "Reklown" av Jan Cederquist(reklamlegend, typ:

"Han[en prod.chef p Arla. min anm.] hade ocks satt tnderna i ett nytt projekt som gick ut p att skapa en ny sorts dryck av vassle och en blandning av fruktjuicer. Vassle var en vtska som blev ver nr man tillverkade ost. Den var nringsrik men men smakade inte bttre n att det enda man kunde anvnda den till var grisfoder..... och lyckades till sist f fram en mjlkatgig dryck som var riktigt god. En nringsrik blandning av vassle, apelsinjuice, ananasjuice och passionsfruktjuice"

"Av ngon anledning s ville inte Arla satsa p naturens Under, trots att den fick rykte om sig att vara en utmrkt dryck mot baksmlla"

"Arla lade ner Naturens Under i brjan av nittiotalet... Motiveringen var att passionsfruktjuicen hade blivit fr dyr"

Drfr r det svrt att blanda med vanlig mjlk. God som fasiken var den, saknar den varje dag(nja..)

Jas, det r vassle som r hemligheten. Det hade jag aldrig kommit p sjlv. Hm, d mste jag lgga ner mitt projekt fr jag har ingen lust att st och grisa med vassle. Tack fr klargrandet!
Citera
2007-05-20, 19:40
Medlem
Fittsparks avatar
Citat:
Jas, det r vassle som r hemligheten. Det hade jag aldrig kommit p sjlv. Hm, d mste jag lgga ner mitt projekt fr jag har ingen lust att st och grisa med vassle.
Snlla, kan du inte gra ett nytt frsk?
Citera
2007-05-20, 23:22
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Snlla, kan du inte gra ett nytt frsk?

N, vetskapen om att hemligheten bakom Naturens under var ngot s lbbigt som vassle har ftt mig att tappa sugen. Men du fr grna gra ett frsk Vassle kan man vl f ut ur filmjlk p ngot vis, tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in