Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-05-03, 16:43
Medlem
Hejsan.

När jag försöker starta datorn så blixtrar en blå ruta förbi, och sedan startas datorn om. Jag kan inte heller gå in på felsäkert läge, eller använda senast fungerande inställningar.

Hjälp skulle vara fint, tack.

EDIT: nu står det disk boot failure insert system disk and press enter, vad menas med det?

Sista jag gjorde var ett trycka på dator knappen så att datorn slogs av. Innan jag gjorde det så funkade datorn bra.
Citera
2007-05-03, 17:08
Medlem
verkar som den inte hittar hårddisken
Citera
2007-05-03, 17:08
Medlem
eller så har du en diskett i diskettläsaren
Citera
2007-05-03, 17:10
Medlem
Vad kan jag göra för att fixa det problem?

Och nej, jag har inte en diskett i diskettläsaren.
Citera
2007-05-03, 17:12
Medlem
MSSMs avatar
Boot-ordningen i BIOS har av någon anledning ändrats. Tryck DEL under uppstart så får du in och se vad som är fel. Diskett/CD-ROM som ett, systemdisk nummer två. Resterande kvittar.
Citera
2007-05-03, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MSSM
Boot-ordningen i BIOS har av någon anledning ändrats. Tryck DEL under uppstart så får du in och se vad som är fel. Diskett/CD-ROM som ett, systemdisk nummer två. Resterande kvittar.
Okej, jag har tryckt DEL och sedan går in på advanced BIOS features. Vad ska jag göra sen?

Förlåt men jag är väldigt dålig på sånt här.
Citera
2007-05-03, 17:23
Medlem
ikr1sses avatar
Kan itne ge exakta instruktioner ifall jag inte vet vad du kör för BIOS. Men något borde heta typ 'boot order' och resten är liksom lite self-explainatory.
Citera
2007-05-03, 17:30
Medlem
Okej, allså det första alternativet ska vara CD-ROM. Okej det är det redan.

På alternativ två, är Hard Disk samma som systemdisk, och är det isåfall det jag ska välja?

Resten av alternativen är:

Floppy
LS126
CDROM
Zip
USB-FDD
USB_zip
USB-CDROM
USB-HDD
LAN
DISABLED
Citera
2007-05-03, 17:48
Medlem
ikr1sses avatar
Egentligen så är det väl inget "fel" i vilken ordning de ligger, så länge det alltid finns något att boota på.

Jag gillar att ha 1-floppy, 2-CD-/DVD-ROM och 3-HDD eftersom jag ofta bootar på annat än HDD:n.

Men jag är inte säker på vad alla de alternativen du har där betyder.
Men om du har Hard Disk som tvåa, och det är den disken du har ditt OS på, så borde ju datorn först kolla i CD-enheten, och eftersom du inte verkar ha någon bootbar skiva i så går den vidare till hårddisken, och det är där den failar.

Är det så att bootpartitionen av någon anledning är hidden? Glappar hårddisken? Nu kommer det, var beredd; Har hårddisken hissat flaggan på halvstång för gott?
Citera
2007-05-03, 18:05
Medlem
Nu har jag tryckt på load optimized defaults, och det kommer inte längre upp något disk boot failure meddelande.

Fast jag kan fortfarande inte välja felfritt läge, eller något av dom andra alternativen. För när jag väljar något alternativ så blir rutan blå och datorn startas om.

Hur ska jag fixa det?
Citera
2007-05-04, 12:42
Medlem
ikr1sses avatar
Din XP-installation verkar nästan korrupt.

Leta upp skivan och testa vad en reparation kan göra.
Citera
2007-05-04, 12:44
Medlem
project_xs avatar
Hände så för mig en gång, de är bara o installera om xp.. tyvärr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in