• 1
  • 2
2007-05-03, 16:43
Medlem
Hejsan.

Nr jag frsker starta datorn s blixtrar en bl ruta frbi, och sedan startas datorn om. Jag kan inte heller g in p felskert lge, eller anvnda senast fungerande instllningar.

Hjlp skulle vara fint, tack.

EDIT: nu str det disk boot failure insert system disk and press enter, vad menas med det?

Sista jag gjorde var ett trycka p dator knappen s att datorn slogs av. Innan jag gjorde det s funkade datorn bra.
Citera
2007-05-03, 17:08
Medlem
verkar som den inte hittar hrddisken
Citera
2007-05-03, 17:08
Medlem
eller s har du en diskett i diskettlsaren
Citera
2007-05-03, 17:10
Medlem
Vad kan jag gra fr att fixa det problem?

Och nej, jag har inte en diskett i diskettlsaren.
Citera
2007-05-03, 17:12
Medlem
MSSMs avatar
Boot-ordningen i BIOS har av ngon anledning ndrats. Tryck DEL under uppstart s fr du in och se vad som r fel. Diskett/CD-ROM som ett, systemdisk nummer tv. Resterande kvittar.
Citera
2007-05-03, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MSSM
Boot-ordningen i BIOS har av ngon anledning ndrats. Tryck DEL under uppstart s fr du in och se vad som r fel. Diskett/CD-ROM som ett, systemdisk nummer tv. Resterande kvittar.
Okej, jag har tryckt DEL och sedan gr in p advanced BIOS features. Vad ska jag gra sen?

Frlt men jag r vldigt dlig p snt hr.
Citera
2007-05-03, 17:23
Medlem
ikr1sses avatar
Kan itne ge exakta instruktioner ifall jag inte vet vad du kr fr BIOS. Men ngot borde heta typ 'boot order' och resten r liksom lite self-explainatory.
Citera
2007-05-03, 17:30
Medlem
Okej, alls det frsta alternativet ska vara CD-ROM. Okej det r det redan.

P alternativ tv, r Hard Disk samma som systemdisk, och r det isfall det jag ska vlja?

Resten av alternativen r:

Floppy
LS126
CDROM
Zip
USB-FDD
USB_zip
USB-CDROM
USB-HDD
LAN
DISABLED
Citera
2007-05-03, 17:48
Medlem
ikr1sses avatar
Egentligen s r det vl inget "fel" i vilken ordning de ligger, s lnge det alltid finns ngot att boota p.

Jag gillar att ha 1-floppy, 2-CD-/DVD-ROM och 3-HDD eftersom jag ofta bootar p annat n HDD:n.

Men jag r inte sker p vad alla de alternativen du har dr betyder.
Men om du har Hard Disk som tva, och det r den disken du har ditt OS p, s borde ju datorn frst kolla i CD-enheten, och eftersom du inte verkar ha ngon bootbar skiva i s gr den vidare till hrddisken, och det r dr den failar.

r det s att bootpartitionen av ngon anledning r hidden? Glappar hrddisken? Nu kommer det, var beredd; Har hrddisken hissat flaggan p halvstng fr gott?
Citera
2007-05-03, 18:05
Medlem
Nu har jag tryckt p load optimized defaults, och det kommer inte lngre upp ngot disk boot failure meddelande.

Fast jag kan fortfarande inte vlja felfritt lge, eller ngot av dom andra alternativen. Fr nr jag vljar ngot alternativ s blir rutan bl och datorn startas om.

Hur ska jag fixa det?
Citera
2007-05-04, 12:42
Medlem
ikr1sses avatar
Din XP-installation verkar nstan korrupt.

Leta upp skivan och testa vad en reparation kan gra.
Citera
2007-05-04, 12:44
Medlem
project_xs avatar
Hnde s fr mig en gng, de r bara o installera om xp.. tyvrr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in