2007-05-03, 11:30
Medlem
Jag hade tänkt plugga i Gbg efter sommaren och har fått erbjudande om att gå på visning på en lägenhet i Hisings backa. Jag känner inte till Gbg särskillt bra och tänkte höra vad ni göteborgare har att säga om området? Jag är inte särskillt sugen på att bo i ett ghetto område om man säger så.

Lägenheten ligger på jacobs gata.

http://kartor.eniro.se/query?&what=map&mop=yp&mapstate=6%3B11.96773061424 7131%3B57.74290843952484%3B0%3B11.946837003666882% 3B57.75160525940424%3B1 1.98862422482738%3B57.73421161964543&mapcomp=%3B%3 B%3BJacobs%20gata%3B%3B%3B42251%3BHISINGS%20BACKA% 3B%3B%3B%3B%3B11.9680429002327%3B57.7 427072929423%3B0%3B0%3B%3BG%D6TEBORG%3Bmaps_place. 72259.22%3B1&geo_area=jacobs%20gata&stq=0&pis=0

Tacksam för svar.
Citera
2007-05-03, 12:11
Medlem
Megaforces avatar
Mycket invandrare och WT i det området. Det finns en annan tråd om områden i Göteborg, och detta område tillhör samma stadsdel som Brunnsbo.
Citera
2007-05-03, 12:14
Medlem
666Hates avatar
90% av Hisingen = Ghetto
Citera
2007-05-03, 12:15
Medlem
direktörns avatar
Är det så illa!
Citera
2007-05-03, 12:21
Medlem
Vill du inte bo i "ghetto", men ändå ska ha en hyres-lgh så det enbart centrum som gäller. Allt utanför innerstan och dyra villaområden är "ghetto".
Citera
2007-05-03, 12:23
Medlem
666Hates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengts_ grabb
Vill du inte bo i "ghetto", men ändå ska ha en hyres-lgh så det enbart centrum som gäller. Allt utanför innerstan och dyra villaområden är "ghetto".
Öster om gbg finns det fina områden ex kålltorp, munkebäck, bö, partille m.m.
Citera
2007-05-03, 12:43
Medlem
VitNegers avatar
Jag bor i Backa. Personligen tycker jag att det är soft. Beror nog mycket på att jag är uppvuxen här dock. Tar bara 15 min in till stan och går bussar till alla ställen du vill komma. Finns skitbra gym, system och allt som brukar finnas på förortstorg. Dessutom så finns hela Göteborgs alkoholsmuggelportal i Backa. Stigs Center är känt för att polska lastbilschaffisar säljer allt möjligt. Slutade köpa där när jag fyllde 18 men vill man få billig alkohol så

Om man bor i Göteborg så har man i tidningarna den senaste tiden kunnat läsa att Backa är Göteborgs värsta område och bla bla. Själv har jag inte sett något men visst, det finns endel bråkiga element här. Tror det var värre förr i Backa men det som hänt nu är att dom fattat att det inte är någon idé att råna 14åringar på deras barnbidrag utan gått på etablissemanget istället. Rånat affärer och så. Jävla liv blev det då. Kanske kunde kommunstyrelse förutsett det innan, när dom stänger ner allt vettigt och ignorerar att ungdomar bråkar med varandra. Nu har dom som bråkade mycket vuxit upp och de få som fastnade i smeten lär de yngre hur man snor saker och drar i sig knark.

Backa är väldigt uppdelat. Det finns villaområden(ja,jag bor där), radhus, softa lägenheter och så finns det Pakistan.
Pakistan, som det heter i folkmun, består av ett ganska stort betongområde. Det håller på att fixas till och blir riktigt snyggt, dock inte färdigt förrän om några år. Studenthuset ligger mitt inne i Pakistan och ser iaf trevligt ut på avstånd Hört att det ska vara rätt bra där inne med.
Har aldrig hört om att någon student blivit rånad eller så men det har säkert hänt. Fast dom brukar vara smarta nog att inte ta någon i deras egna område.
Anledningen till att det heter Pakistan kan du ju själv gissa dig till. Det bor väldigt mycket invandrare där. I princip alla invandrare som bor i Backa bor i Pakistan eller i Brunnsbo. Jag tror inte att det överhuvudtaget är några problem med att bo där inne så länge man inte flippar över så fort man ser invandrare och kan stå på sig.

Åk dit och kolla, dom håller på att fixa till det området rätt fint. Personligen skulle jag aldrig palla bo i skitområden som Partille eller Björkekärr där varenda medelsvensson som inte vet något bor.
Citera
2007-05-03, 13:20
Medlem
Enitys avatar
Hellre bo bland dumma svenssons än dumma svartskallar, näe håll dig undan från hisingen om du inte kan få något runt lindholmen eller vågmästarplatsen/wieselgrensplatsen.
Citera
2007-05-03, 14:07
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitNeger
Jag bor i Backa. Personligen tycker jag att det är soft. Beror nog mycket på att jag är uppvuxen här dock...

...Åk dit och kolla, dom håller på att fixa till det området rätt fint. Personligen skulle jag aldrig palla bo i skitområden som Partille eller Björkekärr där varenda medelsvensson som inte vet något bor.

Vad är det man "vet" bara för att man snackar blatte-svenska och bor i ett pissområde? Hade det inte varit för att du växt upp där (ironiskt nog i en villa och inte gangsta-style med blattarna) så hade du betraktat det på samma sätt som alla andra skitområden man huserar de lite sämre människorna i.

Nej, för att vända mig till trådstartaren - Backa är ett halvskabbigt område med (som nämnts) WT och svartingar högt och lågt. Det har dock inte alls samma ångestladdade ghetto-känsla över sig som vissa områden i Angered, Biskopsgården m.m. Känslan av koncentrationsläger är inte lika påtaglig så att säga. Dessutom ligger det bra mycket mer centralt än många andra ghetton vilket alltid är trevligt.

Bostadssituationen är lite underlig i Göteborg. Lediga lägenheter finns det gott om men inte "officiellt". Har man rätt kontakter och rätt förutsättningar (bra jobb, referenser osv) så kan man välja och vraka - även i innerstan. Studenter, arbetslösa, missbrukare och svartingar kommer ju längst ner på hyresvärdarnas önskelista och då är det i princip bara skabbområden som gäller. Det finns en tyst överenskommelse gällande segregationen känns det som vilket är bra.
Citera
2007-05-03, 15:00
Medlem
VitNegers avatar
Azrael:

95% av alla svenskar i Backa snackar inte blatte-svenska. Det är möjligt att Pakistan och delar av Brunnsbo kan betäcknas som "pissområden" i vissas ögon. I övrigt så har flera här lika mycket pengar och prylar som de som bor i typ Björkekärr.
Det som stör mig är alla personer som är så duktiga och vet så bra i de helsvenska områdena : "oj,kommer du från Backa? Det måste vara hemskt. Du ser ju helt normal ut och är smart med bra betyg. Vad konstigt"
Media skriver så mycket skit så jag blir tokig. Det är massvis med bråk och förstörelse i "fina" områden som Askim och Hovås. Bara det att är mer ok då. Bättre att ungarna slår sönder alla busskurer än att dom bryter sig in i ett lager.
Folk rackar ner på områden som Backa utan att ha varit här. Vilket säger allt. Jag har gått genom Hjällbo ett antal gånger med dyra kläder och ny mobil och allt utan att det hänt något. Tragiskt med all rädsla USA-style.

Nu tänker jag inte säga något mer i denna tråden. Jag tror inte jag kan övertyga någon här egentligen ändå.

ON-Topic. Åk hit och kolla. Lägenheter i Göteborg är svårt att få utan kontakter.
Citera
2007-05-03, 15:08
Medlem
Enitys avatar
Det handlar inte om att man inte blir rånad eller liknande utan det handlar om att man inte vill bo bland packet.

låt säga att det var dubbelt så hög kriminalitet i skår så hade jag still hellre bott där än i backa... catch my drift?
Citera
2007-05-03, 21:32
Medlem
-Alm-s avatar
Är det studenthemmet där du ska på visning på så varnar jag dig.
De som bor där måste nog vara de mest inkompetenta personerna som finns.
I mitt sommarjobb har jag haft hand om skötsel på bland annat det stället. Alltid något som har gått sönder eller så har vi fått påhälsning från grannarna vars enda spår är haschdoften i entrén. Men jag kan inte påstå att själva området är speciellt dåligt. Jag tror mera på invånara i studenthemmet.
Därifrån har du nära till stan, och jag har aldrig haft känslan att jag ska bli rånad i Backa.
Kolla på lägenheten först.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in