• 1
  • 2
2007-05-07, 08:41
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelk
Nu hände det igen... inget kontakt med internet När jag försöker pingla får jag följande svar

kan heller inte komma åt routerns webbaserade inställningssida[TUMMENER]
Vad göra, byta ut routern?

ring till leverantören och fråga var dom håller på med. Visst det kan vara fel på din router eller adsl-modemet, kabeln men jag tycker det låter som att leverantören har gjort något. Jag hade liknande problem när telia skulle "uppgradera" sin station, efter det så hade jag packet loss var och varannan minut..
Citera
2007-05-07, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
ring till leverantören och fråga var dom håller på med. Visst det kan vara fel på din router eller adsl-modemet, kabeln men jag tycker det låter som att leverantören har gjort något. Jag hade liknande problem när telia skulle "uppgradera" sin station, efter det så hade jag packet loss var och varannan minut..
de (= comhem) säger att allt fungerar hos de
Citera
2007-05-07, 14:59
Medlem
Megaforces avatar
När linjen slutar fungera, prova med: ping 192.168.0.1 alternativt 192.168.1.1 (det är olika på olika routrar vilket IP-nummer som används. för att kolla exakt, skriv: ipconfig /all så bör du se bla vilet IP-nummer som är gateway).

Om den inte går att nå när du har problemet så ligger problemet i din dator och då är det ofta något spyware/malware/dialer som ligger bakom. Särskilt dialers orsakar exakt dessa problem eftersom de försöker ringa upp med modemet (som kanske inte ens finns i datorn) och därför bryter nätet.

Om problemet uppstod efter en firmwareuppgradering i routern så kan det bero på minnesproblem (fragmenterat minne). Spara alla inställningar du har i routern, gör en factory-reset så att alla inställningar rensas bort och installera sen om firmwaren igen. Lägg sen in inställningarna igen.
Citera
2007-05-07, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
När linjen slutar fungera, prova med: ping 192.168.0.1 alternativt 192.168.1.1 (det är olika på olika routrar vilket IP-nummer som används. för att kolla exakt, skriv: ipconfig /all så bör du se bla vilet IP-nummer som är gateway).
Har gjort detta, och funkar ej
Citat:
Om problemet uppstod efter en firmwareuppgradering i routern så kan det bero på minnesproblem (fragmenterat minne). Spara alla inställningar du har i routern, gör en factory-reset så att alla inställningar rensas bort och installera sen om firmwaren igen. Lägg sen in inställningarna igen.
Gjorde detta i helgen - efter att modem+router+datorer varit avstängda i 14 timmar. felet hände idag igen.
Citat:
datorerna skannar vi regelbundet, utan ha hittat ngt elakt. Måste vi då formatera om burkarna? alla eller?
Citera
2008-12-30, 00:03
Medlem
wpn824 suger, byt router. Har samma problem.
Citera
2008-12-30, 00:11
Medlem
billybombs avatar
hade ett liknande problem nyligen med att internet brukade tappa uppkopplingen hela tiden...inte för större perioder men tillräckligt för att windows ska upptäcka att det finns ingen internet...msn loggades ur osv

problemet försvann när jag uppgraderade till xp sp3...prova med det...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in