2007-05-04, 10:09
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Mycket lustig tråd då jag aldrig förr hört uttrycket "det borde ge saftiga popcorn" Enda popcorn jag kommit i kontakt med är torra fina eller blöta saggiga och har svårt att föreställa mig ett saftigt popcorn.
Sen borde det väll vara lättare att poppa popcornen snabbt på 3-5 istället för att låta det stå på spisen 20 minuter medan man sätter upp projector etc. Tror dessutom inte många skulle poppa efter det, majoriteten utav de stackars kornen kommer förbli opoppade medan andra bränns.

Vill du ha modell ärtsoppa är nog blötläggning minst 24h och sedan ett långt kok med tryck-kokare bästa alternativet, men tror inte man kan få liknande maträtt av just popcorn majset.
Citera
2007-05-04, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litet gult djur
Det blir inte varmt nog i kokande vatten för att de ska poppa.
Tänkte att vattnet skulle hinna avdunsta innan poppandet drar igång.

Ikväll ska jag nog lägga ett gäng opoppade popcorn i blöt, sen får det bli ett riktigt långkok på söndag. Ser fram emot en god popcorn-soppa. Gäller att sikta högt, så kanske man kommer en bit på vägen.
Citera
2007-05-04, 23:12
Medlem
Litet gult djurs avatar
Har för mig att anledningen att popcorn "poppar" är att den lilla vätska de innehåller expanderar explosivt vid upphettning under tryck. Orsaken att inte vanlig otorkad majs gör detta är att skalet är för mjukt och inte tillåter tillräckligt tryck att byggas upp innan skalet brister. Du skulle få till någon pop-effekt med färsk majs om skalet förstärktes, tex att du doppade majsen i smält socker eller liknande som sedan får stelna först.
Men jag tror att det mest blir kladd, att innehållet inte sitter ihop utan bara sprejas runt när det smäller.
Citera
2007-05-04, 23:27
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisseboo

Ikväll ska jag nog lägga ett gäng opoppade popcorn i blöt, sen får det bli ett riktigt långkok på söndag. Ser fram emot en god popcorn-soppa. Gäller att sikta högt, så kanske man kommer en bit på vägen.

Haha, den här tråden måste vara dagens roligaste

Berätta hur det gick...
Citera
2007-05-05, 14:50
Medlem
Liten uppdatering:
Planen är nu att kunna äta popcorn-soppa gjord på opoppade popcorn på söndag. La en näve opoppade popcorn i ett glas med vatten igår, de har hunnit bli lite småmjuka. Hoppas att det ska gå bli lite lättare att få dem till samma konsistens som ärtsoppa...
Citera
2007-05-07, 11:33
Medlem
snoflingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisseboo

Varför inte poppa dem först och göra mat av dem sen?
Då är ju skal och allt med= nyttigt?
Citera
2007-05-07, 13:38
Medlem
ChristianXs avatar
Det låter snarare som att det är detta du är ute efter:
http://www.recept.org/Majssoppa.html

Citera
2007-05-07, 13:51
Medlem
Fittsparks avatar
Hur smakade soppan?
Jag ska nog göra något liknande, men jag ska satsa på popcorngröt.
Citera
2007-05-08, 06:52
Medlem
BERNFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittspark
Hur smakade soppan?
Jag ska nog göra något liknande, men jag ska satsa på popcorngröt.
Du ska då alltså popa popcornen först antar jag?
Ser gärna att ni gör bilder osv. Låter extremt intresant.
Citera
2007-05-08, 07:52
Medlem
Nu har de opoppade popcornen legat i vatten sen i fredags, kokade dem i ett par timmar igår. Men de hade bara blivit lite mjukare, hittade ingen mixer hemma, annars hade man kunna hacka dem och gjort något biff-liknande.

Så nu är det upp till alla er andra matglada Flashbackare att överträffa mitt misslyckande!

Lycka till!
Citera
2007-05-08, 12:15
Bannlyst
Låter hursomhelst j-igt äckligt så jag tror ingen tar efter faktiskt.
Citera
2007-05-08, 23:03
Medlem
Sotarmurres avatar
Jag har faktiskt tänkt på samma sak! Schysst att jag inte är ensam om detta makabra påhitt. Återkom med resultat, kanske kan vi göra en kokbok tillsammans i framtiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in