Flashback bygger pepparkakshus!
2007-05-03, 02:21
Medlem
Hallojsan.

Har försökt hjälpa en polare att installera Skype på sin dator idag. Han sitter på en iBook G4 med OsX 10.3.9 och först provade vi att installera Skype Version 2.5.0.85 men prgrammet vägrar att starta. Provade sedan att installera Skype (BETA) Version 2.6.0.72, dock med samma problem. Vad kan felet vara? Det står att programmet ska funka med OsX 10.3.9 och hans dator uppfyller alla minimumkram. När man försöker starta programmet händer absolut ingenting, har även provat att högerklicka och välja öppna, men utan resultat.
Sitter själv på en likadan dator, dock med OsX 10.4.9, och här funkar Skype aldeles utmärkt, båda ovannämnda versionerna.

Någon som har någon idé om vad det kan vara som felar?

Tacksam för svar.
Citera
2007-05-03, 14:59
Moderator
^Eazs avatar
Har personen haft skype tidigare installerat och det funkat?

Det jag hade gjort är att först och främst ta bort Skype, IE: programmet som sådant

Sen ta bort ~/Library/Preferences/xxx.skype.plist (vet inte exakt vad den filen heter för skype men någon fil med skype.plist där iaf)

Sen hade jag även tagit bort innehållet i ~/Library/Caches (Temporära filer sparas där)

Testa även att skapa en ny användare och se om Skype inte startar i en annan användare också för att se om det är systemwide issue eller bara relaterat till denna användare.

Sen något som ibland kan lösa problem: Kör en repair diskpermissions om det är helt enkelt så att Skype applicationen har fel rättigheter.
/Applications(Program)/Utilities(Verktygsprogram)/Disk Utility(Skiv Verktyg)

Välj Macintosh HD på vänster sida och kör reparera skivbehörigheter.

Om det fortfarande strular efter detta, så får vi testa lite annat
Citera
2007-05-03, 20:28
Medlem
Jag är väldigt tacksam för ditt svar. Har läst andra inlägg av dig och du verkar väldigt kunnig.
Han har inte haft Skype installerat tidigare. Han aldrig använt internet på denna datorn fören nu (igår), installerade AirPort-kort på den igår, vilket för övrigt fungerar finfint. Datorn han har är en iBook 1.07 GHz PowerPC G4 med 512 MB DDR SDRAM.
Har provat det du skrev men ingenting av det du förslog funkade tyvärr. Har du några andra förlsag så är jag och min gode vän jättetacksamma.
Citera
2007-05-04, 01:46
Moderator
^Eazs avatar
Väldigt sent, så ska sova. Men för att vara på säkra sidan

Markera Skype programet, tryck Apple+I för att få upp informations rutan, kolla så att användaren har skriv och läs rättigheter på programmet.

Sitter på en PC nu, så har inte möjlighet att kolla exakt för nästa steg:

Kolla i ~/Library/Application Support/ om det finns någon skype mapp där, ta bort den i sådana fall.

~/ Betyder hemkatalogen dvs /Användare/Användarnamn/Bibliotek/Application Support, men antar att du förstod det från förra posten.
Citera
2007-05-04, 09:32
Medlem
Jag kollade infon på Skype på hans dator och jämförde den med infon på Skype på min dator. Vi hade exakt samma inställningar. Ska prova och se om han har någon Skype-mapp i Application Support. Återkommer efter detta.
Tilläggas kan att ingen av skypefilerna existerade över huvud taget i dom andra mapparna från ditt förra inlägg. Så där fanna alltså inget att radera. Om det är till någon hjälp i detektivarbetet.
Citera
2007-05-04, 10:19
Moderator
^Eazs avatar
Drog igång skype på min dator, och hittat de filer som har med skype att göra
Det är skumt att du inte såg de filerna som jag nämnde tidigare.
Dessa filer ska bort:

~ betyder /Användare/Kompisensanvändar/ namn:
Skriver alla katalognamn på engelska, men bibliotek kan det också heta självklart

~/Library/Preferences/com.skype.skype.plist <- Ta bort den filen
~/Library/Application Support/Skype/ <- Ta bort hela skype mappen
~/Library/Caches <- Ta bort allt i mappen (Speciellt viktig är självklart mappen som heter skype där i)

Ta även bort:
/Library/Preferences/com.skype.skype.plist (Root biblioteket)

Edit: Du kan även göra en sökning på allt som heter skype och ta bort det för att sedan installera programmet igen.
Citera
2007-05-05, 14:15
Medlem
Ingen av filerna som som du säger att han ska ta bort finns på hans dator. Dom finns på min, så dom borde ju finnas på hans dator också, men icke... hmmm...
Citera
2007-05-05, 17:56
Moderator
^Eazs avatar
Det där verkar ju faktiskt skitskumt.

De skapas av trillian när man startar programmet första gången, vad har han för rättigheter på Program mappen?

Edit: testa att dra programmet till någon annan mapp än just program och kör därifrån.
Citera
2007-05-07, 00:15
Medlem
Har testat allt nu. Inget funkar. Inte ens att skapa ett nytt konto (med administratörsrättigheter) och installera det där. Så det är nog helt enkelt kört att använda Skype på den datorn. Eller?
Citera
2007-05-07, 07:45
Moderator
^Eazs avatar
Jag hade nog installerat om systemet,

Antingen en Arkivera och installera eller om kompisen inte har något att spara, en Radera och installera.
Citera
2007-05-07, 20:33
Medlem
Okej, får se hur vi gör. Tack för all hjälp. Väldigt uppskattat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in