2007-05-03, 02:21
Medlem
Hallojsan.

Har frskt hjlpa en polare att installera Skype p sin dator idag. Han sitter p en iBook G4 med OsX 10.3.9 och frst provade vi att installera Skype Version 2.5.0.85 men prgrammet vgrar att starta. Provade sedan att installera Skype (BETA) Version 2.6.0.72, dock med samma problem. Vad kan felet vara? Det str att programmet ska funka med OsX 10.3.9 och hans dator uppfyller alla minimumkram. Nr man frsker starta programmet hnder absolut ingenting, har ven provat att hgerklicka och vlja ppna, men utan resultat.
Sitter sjlv p en likadan dator, dock med OsX 10.4.9, och hr funkar Skype aldeles utmrkt, bda ovannmnda versionerna.

Ngon som har ngon id om vad det kan vara som felar?

Tacksam fr svar.
Citera
2007-05-03, 14:59
Moderator
^Eazs avatar
Har personen haft skype tidigare installerat och det funkat?

Det jag hade gjort r att frst och frmst ta bort Skype, IE: programmet som sdant

Sen ta bort ~/Library/Preferences/xxx.skype.plist (vet inte exakt vad den filen heter fr skype men ngon fil med skype.plist dr iaf)

Sen hade jag ven tagit bort innehllet i ~/Library/Caches (Temporra filer sparas dr)

Testa ven att skapa en ny anvndare och se om Skype inte startar i en annan anvndare ocks fr att se om det r systemwide issue eller bara relaterat till denna anvndare.

Sen ngot som ibland kan lsa problem: Kr en repair diskpermissions om det r helt enkelt s att Skype applicationen har fel rttigheter.
/Applications(Program)/Utilities(Verktygsprogram)/Disk Utility(Skiv Verktyg)

Vlj Macintosh HD p vnster sida och kr reparera skivbehrigheter.

Om det fortfarande strular efter detta, s fr vi testa lite annat
Citera
2007-05-03, 20:28
Medlem
Jag r vldigt tacksam fr ditt svar. Har lst andra inlgg av dig och du verkar vldigt kunnig.
Han har inte haft Skype installerat tidigare. Han aldrig anvnt internet p denna datorn fren nu (igr), installerade AirPort-kort p den igr, vilket fr vrigt fungerar finfint. Datorn han har r en iBook 1.07 GHz PowerPC G4 med 512 MB DDR SDRAM.
Har provat det du skrev men ingenting av det du frslog funkade tyvrr. Har du ngra andra frlsag s r jag och min gode vn jttetacksamma.
Citera
2007-05-04, 01:46
Moderator
^Eazs avatar
Vldigt sent, s ska sova. Men fr att vara p skra sidan

Markera Skype programet, tryck Apple+I fr att f upp informations rutan, kolla s att anvndaren har skriv och ls rttigheter p programmet.

Sitter p en PC nu, s har inte mjlighet att kolla exakt fr nsta steg:

Kolla i ~/Library/Application Support/ om det finns ngon skype mapp dr, ta bort den i sdana fall.

~/ Betyder hemkatalogen dvs /Anvndare/Anvndarnamn/Bibliotek/Application Support, men antar att du frstod det frn frra posten.
Citera
2007-05-04, 09:32
Medlem
Jag kollade infon p Skype p hans dator och jmfrde den med infon p Skype p min dator. Vi hade exakt samma instllningar. Ska prova och se om han har ngon Skype-mapp i Application Support. terkommer efter detta.
Tillggas kan att ingen av skypefilerna existerade ver huvud taget i dom andra mapparna frn ditt frra inlgg. S dr fanna allts inget att radera. Om det r till ngon hjlp i detektivarbetet.
Citera
2007-05-04, 10:19
Moderator
^Eazs avatar
Drog igng skype p min dator, och hittat de filer som har med skype att gra
Det r skumt att du inte sg de filerna som jag nmnde tidigare.
Dessa filer ska bort:

~ betyder /Anvndare/Kompisensanvndar/ namn:
Skriver alla katalognamn p engelska, men bibliotek kan det ocks heta sjlvklart

~/Library/Preferences/com.skype.skype.plist <- Ta bort den filen
~/Library/Application Support/Skype/ <- Ta bort hela skype mappen
~/Library/Caches <- Ta bort allt i mappen (Speciellt viktig r sjlvklart mappen som heter skype dr i)

Ta ven bort:
/Library/Preferences/com.skype.skype.plist (Root biblioteket)

Edit: Du kan ven gra en skning p allt som heter skype och ta bort det fr att sedan installera programmet igen.
Citera
2007-05-05, 14:15
Medlem
Ingen av filerna som som du sger att han ska ta bort finns p hans dator. Dom finns p min, s dom borde ju finnas p hans dator ocks, men icke... hmmm...
Citera
2007-05-05, 17:56
Moderator
^Eazs avatar
Det dr verkar ju faktiskt skitskumt.

De skapas av trillian nr man startar programmet frsta gngen, vad har han fr rttigheter p Program mappen?

Edit: testa att dra programmet till ngon annan mapp n just program och kr drifrn.
Citera
2007-05-07, 00:15
Medlem
Har testat allt nu. Inget funkar. Inte ens att skapa ett nytt konto (med administratrsrttigheter) och installera det dr. S det r nog helt enkelt krt att anvnda Skype p den datorn. Eller?
Citera
2007-05-07, 07:45
Moderator
^Eazs avatar
Jag hade nog installerat om systemet,

Antingen en Arkivera och installera eller om kompisen inte har ngot att spara, en Radera och installera.
Citera
2007-05-07, 20:33
Medlem
Okej, fr se hur vi gr. Tack fr all hjlp. Vldigt uppskattat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in