2007-05-04, 00:58
Medlem
Carradines avatar
Personligen har jag nog fått ett tack av modsen vid 90-95% av fallen, ibland en liten intressant diskussion också vilket jag aldrig tackar nej till.

RP-systemet fungerar bra idag anser jag.
2007-05-04, 08:10
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Nu har jag varit sjuk och inte orkat/kunnat modda under de senaste dagarna. Personligen tycker jag att Oddball gjort ett superjobb.. Med tanke på alla RPn som kommit just från rev-forumet.
Det är mycket möjligt att han gjort ett superjobb, jag har ingen aning om hur många RP som regnat in över er. Jag tycker däremot inte att det är tillräckligt att radera OT samt säga "skärpning!" i tråden, ty OT-svamlet fortsätter likväl.
Om en persons inlägg i 8 fall av 10 är OT ska detta svin enligt min mening få en rejäl tillsägelse/varning (är lite osäker på hur ni graderar och reglerar). Man ska aldrig någonsin komma undan med att sabotera en debatt - särskilt inte om det görs systematiskt och fortgår sedan år tillbaka!

Att folk sedan skickar RP när någon smädat genom att kalla personer för nazister/zionistlakejer/kryp/lipjude/EXPO-bög och vad det nu rör sig om är ju lite trist och ganska onödigt. Kan man inte se bortom skällsorden och fokusera på sakfrågan kanske man inte är särskilt intresserad av just sakfrågan?
Personligen skulle jag gärna se mindre "påhopp" och mer fokus på sakfrågorna, men ibland är det ju rent underhållande att läsa alla smädelser och smileys...

Jag förstår att det inte kan vara ett lätt jobb att modda just revforumet pga det hyperkänsliga ämne som debatteras, men grunden för en moderator borde väl vara att man är intresserad av ämnet samt har tid att göra sitt jobb, och då kan göra det rättvist. Att styra upp debatten när det exempelvis blir för mycket påhopp och OT borde dessutom göras betydligt snabbare och mer kraftfullt.
Och att se bortom personen och fokusera på sakfrågan torde gälla även för moderatorerna.

Så tycker jag då...
2007-05-04, 10:08
Moderator
vfs avatar
Jag försöker tacka alla som skickar RP, ibland missar jag dock det
av vissa anledningar, tex om det kommer många RP på samma sak.

Jag är dock oändligt tacksam för alla RP då dom underlättar "arbetet"
som mod oerhört.

Tack ska ni ha.
2007-05-04, 12:58
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Jag får ca 15-20 RP:s per dag emellanåt, jag skickar inte tack till alla det kan jag erkänna men jag är glad att det RP:as.

Tror inte att alla vill att man skriver ut offentligt heller då många RP:ar regelbrott som får andra användare bannade.
Eftersom jag och heinze får i stort sett samma RP:s så låter jag honom sköta tackandet.

nej vars, jag tackar aldrig nu för tiden, förut gjorde jag det men sen kom jag fram till att det användaren vill ha i första hand är förmodligen en åtgärd på inlägget som rapporterades och inte ett tack, så jag ändrade min första prioritering. Däremot så skriver jag alltid tillbaka om det är en RP som jag inte åtgärdar och förklarar varför.
2007-05-04, 14:45
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackie_lawless
Det är mycket möjligt att han gjort ett superjobb, jag har ingen aning om hur många RP som regnat in över er. Jag tycker däremot inte att det är tillräckligt att radera OT samt säga "skärpning!" i tråden, ty OT-svamlet fortsätter likväl.
Om en persons inlägg i 8 fall av 10 är OT ska detta svin enligt min mening få en rejäl tillsägelse/varning (är lite osäker på hur ni graderar och reglerar). Man ska aldrig någonsin komma undan med att sabotera en debatt - särskilt inte om det görs systematiskt och fortgår sedan år tillbaka!

jag skulle gissa att det kommit ca 60 RP under 2-3 maj (från rev-forumet) + att Oddball moderarar flera forum och får därmed RP därifrån också.
Jag vet inte om du vet hur det går till med utgivandet av varningar men detta är något som engagerar hela moderatorkåren och det ska ske omröstning först innan en varning kan ges, en sådan omröstning tar minst två-tre dagar.
Om vi moderatorer skulle ge en varning utan att haft en omröstning skulle vi säkert bli av med "moderatorjobbet".

Citat:
Att folk sedan skickar RP när någon smädat genom att kalla personer för nazister/zionistlakejer/kryp/lipjude/EXPO-bög och vad det nu rör sig om är ju lite trist och ganska onödigt. Kan man inte se bortom skällsorden och fokusera på sakfrågan kanske man inte är särskilt intresserad av just sakfrågan?
Personligen skulle jag gärna se mindre "påhopp" och mer fokus på sakfrågorna, men ibland är det ju rent underhållande att läsa alla smädelser och smileys...

Ja, vi bortser från de flesta RPn som behandlar små "påhopp". Men då anses man ofta som en passiv moderator som inte gör något..
Personligen tycker jag att det är synd att folk på rev-forumet inte kan diskutera på en nivå som anses "vuxen"..

Citat:
Jag förstår att det inte kan vara ett lätt jobb att modda just revforumet pga det hyperkänsliga ämne som debatteras, men grunden för en moderator borde väl vara att man är intresserad av ämnet samt har tid att göra sitt jobb, och då kan göra det rättvist.

Jag tycker att jag är väl insatt i revisionism, har diskuterat historierevisionism (alltså inte bara förintelsen) sedan högstadiet, idag är jag snart 30. Däremot är förintelsen inget som jag är superegagerad i (var det då jag var yngre), jag gillar annan historieskrivning bättre. Jag avstår att diskutera i forumet av tre anledningar.. För det första är det bara förintelsen som behandlas, vilket inte är mitt favoirtämne.. För det andra vill jag som mod inte anses som partisk.. Och för det tredje, diskussionsnivån är så pass låg att jag helt enkelt inte vill diskutera.. Jag föredrar att diskutera utan påhopp..

Sen det där med tid.. Jag vet inte vad du gör, men de flesta av alla mods är studenter eller jobbar (eller båda), sen har väl de flesta någon familj att ta hänsyn till, möjligtvis andra fritidsintressen, vänner osv.. Detta är något vi gör på fritiden, vi är helt oavlönade.. Att begära att vi ska jobba dygnet runt på Revforumet är att ta i. Jag avsätter säkert 5-10 timmar per dygn, mer kan jag inte göra. Sen "sjukskriver" jag mig ibland, det är väl helt naturligt att man inte jobbar då man är sjuk?

Citat:
Att styra upp debatten när det exempelvis blir för mycket påhopp och OT borde dessutom göras betydligt snabbare och mer kraftfullt.
Och att se bortom personen och fokusera på sakfrågan torde gälla även för moderatorerna.

Så tycker jag då...

Som jag skriver ovan så tar det ett bra tag för att kunna ge ut en varning/tillsägelse och därmed kan de inte ske samma dag som du skickade RPt. Det enda vi som moderatorer kan göra direkt att att ta bort inlägg och säga till er debattörer att hålla er i skinnet.. Däremed betyder det inte att vi inte jobbar.. Jag och Oddball har nästan daglig kontakt och diskuterar RPn och vad som händer på forumet.

Jag försöker alltid som moderator i rev-forumet att vara så objektiv som möjligt även om jag har åsikter i ämnet. Försöker att behandla alla lika oavsett åsikt och der regelverk som FB och de praxis som finns bland moderatorerna är det jag utgår ifrån då jag gör mina bedömningar.
Anser du att jag gör något helt fel så tycker jag att du ska skicka mig ett PM och berätta. Jag vill självklart förbättra mig som moderator, det är ett mycket lärorikt "jobb" och all feedback jag får oavsett karraktär uppskattar jag..
2007-05-04, 15:11
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Jag tycker att jag är väl insatt i revisionism, har diskuterat historierevisionism (alltså inte bara förintelsen) sedan högstadiet, idag är jag snart 30. Däremot är förintelsen inget som jag är superegagerad i (var det då jag var yngre), jag gillar annan historieskrivning bättre. Jag avstår att diskutera i forumet av tre anledningar.. För det första är det bara förintelsen som behandlas, vilket inte är mitt favoirtämne.. För det andra vill jag som mod inte anses som partisk.. Och för det tredje, diskussionsnivån är så pass låg att jag helt enkelt inte vill diskutera.. Jag föredrar att diskutera utan påhopp...

Diskussionsnivån kunde vara mycket hög på FB:s Revforum, om bara sabotörer sattes åt effektivare. Här finns flera mycket kunniga revisionister, som dessutom är goda debattörer och har presenterat en enorm mängd tankeväckande material som sedan analyserats - att de inte har något värdigt motstånd nuförtiden kan inte skyllas på dem.

Citat:
Sen det där med tid.. Jag vet inte vad du gör, men de flesta av alla mods är studenter eller jobbar (eller båda), sen har väl de flesta någon familj att ta hänsyn till, möjligtvis andra fritidsintressen, vänner osv.. Detta är något vi gör på fritiden, vi är helt oavlönade.. Att begära att vi ska jobba dygnet runt på Revforumet är att ta i. Jag avsätter säkert 5-10 timmar per dygn, mer kan jag inte göra. Sen "sjukskriver" jag mig ibland, det är väl helt naturligt att man inte jobbar då man är sjuk?
---

Ingen har tid för trams och tjafsande, det är därför man måste stävja konsekventa debattsabotörer som inte önskar att en diskussion och dokumentation av Shoahmytens alla intrikata förvecklingar överhuvud ska äga rum. När jag började skriva på FB:s Revforum skälldes alla som ville ställa frågor och veta mer ut av en liten grupp "tankepoliser", varav flera nick visade sig vara en och samma person som diskuterade i samma trådar (Dr Mabuse). Jag bestämde mig för att inte låta det tillståndet råda, och tvingades därför käfta en hel del med idioter som nu mestadels bannat och i vissa fall återkommit med nya nick.
Med klara riktlinjer och tydliga kvalitetskrav behöver inte modsen arbeta särskilt mycket. Ruskigbuss kallades en gång i tiden in som mod i Revforumet, därför att ingen annan ville. Han tvingades under en tid införa nolltolerans mot skitsnack, och det fungerade faktiskt rätt bra (debattsabotörer som bolt kom att hata och smäda RB för hans effektiva moddande). Vi kanske inte behöver upprepa det experimentet, men idioter som börjar tjafsa om att historierevisionister med avseende på "Holocausten" är sinnessjuka, nazister, monster osv. ska direkt få någon form av respons från modsen: dvs. få inlägget raderat, PM med uppmaning att ge fan i sådant, därefter offentlig tillsägelse och, hjälper inte det heller, varning. Jakten på destruktiva och icke önskvärda troll måste också fungera, IP-koll räcker uppenbarligen inte när man kan surfa helt anonymt. Uppriktigt kunskapssökande debattörer ska inte behöva gång på gång käfta med idioter som bara är ute för att omintetgöra revisionismdiskussionerna.
2007-05-04, 15:51
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Diskussionsnivån kunde vara mycket hög på FB:s Revforum, om bara sabotörer sattes åt effektivare. Här finns flera mycket kunniga revisionister, som dessutom är goda debattörer och har presenterat en enorm mängd tankeväckande material som sedan analyserats - att de inte har något värdigt motstånd nuförtiden kan inte skyllas på dem.

Problemet är att de som regelbundet skriver på rev-forumet inte visar att de kan diskutera på ett sakligt sätt. Det känns lite som folk triggar varandra och vill ge igen, och det känns väldigt "barnsligt". Blir jag kallad "judesvin" inte slänger jag ur mig "nazzejävel" tillbaka, utan jag struntar i tillmälen och försöker debattera med sakliga argument.
Men alla är vi olika och har olika sätt att debattera. Jag tycker att mitt sätt att bemöta motdebattörer är rätt, men jag antar att du tycker annorlunda?

Problemet är att sådana här tillmälen blandas med riktigt vettiga för/emot-argument, och eftersom vi som moderatorer inte får ändra i postade inlägg så säller det till problem. Antingen låter vi inläggen med tillmälen ligga kvar och då diskuteras det, eller så tar vi bort alla inlägg som innehåller tillmälen och vi får en sämre diskussion.. Det är väl något vi moderatorer får diskutera i fortsättningen. Men jag gissar att det blir en hel del gnäll med borttagna inlägg som innehåller vettiga argument.

Citat:
Ingen har tid för trams och tjafsande, det är därför man måste stävja konsekventa debattsabotörer som inte önskar att en diskussion och dokumentation av Shoahmytens alla intrikata förvecklingar överhuvud ska äga rum.

Du kan ju faktiskt som debattör försöka jobba mot trams och för en saklig debattör genom att aldrig besvara glåpord och angrepp utan antingen besvara sakligt eller helt enkelt inte besvara inläggen alls, det fungerar mycket bra enligt min erfarenhet.. Provokation vinner aldrig i längden.
Men det är du som väljer hur du vill bemöta dina motdebattörer..

Citat:
När jag började skriva på FB:s Revforum skälldes alla som ville ställa frågor och veta mer ut av en liten grupp "tankepoliser", varav flera nick visade sig vara en och samma person som diskuterade i samma trådar (Dr Mabuse). Jag bestämde mig för att inte låta det tillståndet råda, och tvingades därför käfta en hel del med idioter som nu mestadels bannat och i vissa fall återkommit med nya nick.

Du borde väl veta att detta är något vi moderatorer jobbar på.. Men vi vill inte ta bort konton som inte tydligt kan kopplas till en bannad användare.
Du vet ju själv hur fort efter du skickat ditt RP om Dr Mabuse som hans trollkonto blev avstängt.

Citat:
Med klara riktlinjer och tydliga kvalitetskrav behöver inte modsen arbeta särskilt mycket. Ruskigbuss kallades en gång i tiden in som mod i Revforumet, därför att ingen annan ville. Han tvingades under en tid införa nolltolerans mot skitsnack, och det fungerade faktiskt rätt bra (debattsabotörer som bolt kom att hata och smäda RB för hans effektiva moddande).Vi kanske inte behöver upprepa det experimentet, men idioter som börjar tjafsa om att historierevisionister med avseende på "Holocausten" är sinnessjuka, nazister, monster osv. ska direkt få någon form av respons från modsen: dvs. få inlägget raderat, PM med uppmaning att ge fan i sådant, därefter offentlig tillsägelse och, hjälper inte det heller, varning.

Detta är något jag och Oddball bör diskutera, var någonstans vi bör stätta nivån.. Problemet är att FB är ett väldigt frispråkigt och enligt den praxis som vi moderatorer jobbar efter ska de mesta släppas igenom. Att kalla någon jävla idiot är förbjudet på vissa andra forum, däremot fullständigt tillåtet på FB, möjligtvis får användaren en argt PM, men detta genererar mycket sällan i tillsägelser och varningar.
Men visst, trams ska tas bort.. Men om halva inlägget anses som mycket sakligt och bidrar till debatten och halva inlägget är tramsigt, vad gör vi då? Som jag skriver har vi inte rätt att editera andra användares inlägg.

Att få respons direkt tycker jag är för mycket att begära av mods. Jag har ofta inte möjliget att sitta vid datorn på dagarna, skickar du ett RP vid 9 på morgonen så kan du få vänta ett tag på svar.. Men du vet väl att jag brukar svara? Som sagt är FB något vi gör på fritiden, därför går vissa andra saker före FB (jobb exempelvis).

Citat:
Jakten på destruktiva och icke önskvärda troll måste också fungera, IP-koll räcker uppenbarligen inte när man kan surfa helt anonymt. Uppriktigt kunskapssökande debattörer ska inte behöva gång på gång käfta med idioter som bara är ute för att omintetgöra revisionismdiskussionerna.

Jag vet att på andra forum där jag modererat är det en hel del användare som systematiskt försöker få bort sina värsta motdebattörer genom att anmäla dessa för små överträdelser och t.ex. hävda att de har dubbla konton.
Vi kan inte bara ta bort folks konton bara för att vi får ett RP som påstår att det är någons troll.

Jag håller med om att seriösa debattörer bör komma fram mer på revforumet, därmed bör vi kanske bli hårdare mot folk som uppenbarligen inte kan/vill diskutera på en "acceptabel" nivå.
Därför bör jag och Oddball diskutera på vilken nivå vi vill lägga diskussionsnivån. Men som sagt, vi har egna liv utanför FB, det verkar några användare ha svårt att förstå..
2007-05-04, 17:09
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
---
Du kan ju faktiskt som debattör försöka jobba mot trams och för en saklig debattör genom att aldrig besvara glåpord och angrepp utan antingen besvara sakligt eller helt enkelt inte besvara inläggen alls, det fungerar mycket bra enligt min erfarenhet.. Provokation vinner aldrig i längden.
Men det är du som väljer hur du vill bemöta dina motdebattörer.

Lika lite som jag på min egen gård, på ett offentligt torg eller på en krog stillatigande saktmodigt accepterar att någon vid snart sagt varje tillfälle personen yttrar något till mig kallar mig nazist, judehatare, sinnessjuk eller skithög, lika lite accepterar jag det på ett debattforum. Jag inleder aldrig en ny omgång av hårda ord eller skällsord, eftersom jag helst vill diskutera sakligt och vet att mina argument och min kunskap är överlägsna. Men börjar någon tjafsa går det inte att låta denne hållas, då tar han sig bara större och större friheter. Låt mig få se att du går in i en debatt och håller på med den några månader och låter någon kalla dig vadhelst den vill, påstå att du ägnar dig åt allehanda svinerier osv., och du ändå förmår hålla dig mild som ett lamm och förlåtande som en kväkare, och låt mig dessutom få se att du vinner debatten...Det fungerar inte så, varken IRL eller på ett diskussionsforum.
Den som börjar tjafsa ska avskräckas från det genom disciplinåtgärder, så enkelt är det om man vill hålla diskussionsfältet fritt. Folk ska kunna publicera inlägg som är skeptiska till gaskammarmyten utan att dåliga skämt som Dr Tinnitus obligatoriskt säger att de och deras åsikter ska slängas ner i "septitanken", eller utan att kallas nassesvin och vidriga typer.
Håller du inte med om den grundläggande utgångspunkten?
Svårigheten om man låter en karusell av ömsesidigt smädande gå igång är att den tenderar att accelerera - och så jävla mycket har inte behövts för att jag på sistone ska få tillsägelser av Oddball, det har räckt med att jag givit idioter mothugg och kallat dem "dumma svin", "PMS-lipkäringar" och "arslen" för det. För mig är det okej om diskussionen förs med sådana tillmälen, det rör mig inte i ryggen - men inte fan accepterar jag att ensidigt straffas för att idioter ostraffat tillåts ösa skit över oss tvivlare.

Citat:
Du borde väl veta att detta är något vi moderatorer jobbar på.. Men vi vill inte ta bort konton som inte tydligt kan kopplas till en bannad användare.
Du vet ju själv hur fort efter du skickat ditt RP om Dr Mabuse som hans trollkonto blev avstängt.

Jag har redan nämnt att jag tycker agerandet mot Mabuses senaste klon var föredömligt, snabbt och resolut. Jag tackade i PM och tror även jag nämnt det i denna tråd. Om inte du varit mod skulle nog Oddball helst ha negligerat den RP:n och myndigt förbjudit mig att kalla tick-tack ett troll (eller ens insinuera att det var ett troll). Min RP av Mabusetriollet baserades på att jag efter att trollet skrivit fyra inlägg kände mig säker på dess identitet. Och eftersom IP-nummer inte längre fungerar som identifikationsmedel av troll återstår rimligen i första hand just språkanalyser, vilket innebär att en mod som inte läst all skit bolt och George W Bush och Dr Mabuse skrivit i Revtrådarna får ta ett antal (några dussin) av det utpekade trollets inlägg och noggrant jämföra idiosynkrasier och terminologi med någon av de bannade sabotörerna (den som utpekas i RP:n).
Vad är alternativet? Kan du förklara på vilket annat sätt troll nu ska kunna identifieras? Åkte Husmongot verkligen ut från forumet p.g.a. IP-koll?

Citat:
Att få respons direkt tycker jag är för mycket att begära av mods.

Oddball valde att inte på flera dygn besvara ett PM och flera RP:s, fast han var inne på forumet och postade mer än en gång. Först när jag skällde lite på honom i denna tråd blev det fart på den gamle militären.

Ingen vill ödsla tid med dumheter, varken användare eller mods har lust eller ork till det. Med oväldig, lugn och systematisk moderering bör det inte vara omöjligt att komma tillrätta med problemet. TB-303 lyckades bra med det, men skulle ha behövt någon backup. Jag struntar fullkomligt i vad modsen har för uppfattningar om olika historierevisionistiska teser och teorier, bara ett bra debattklimat kan skapas och upprätthållas. Ju lugnare och sakligare diskussionen är, desto mer överväldigande blir nämligen revisionisternas triumf
vad gäller avgörande sakfrågor.
2007-05-04, 20:02
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Citat:
jag skulle gissa att det kommit ca 60 RP under 2-3 maj (från rev-forumet) + att Oddball moderarar flera forum och får därmed RP därifrån också.

Oj, 60 RP på två dagar på en enda forumdel! Det om något torde visa att det behövs fler moderatorer i revforumet.
Och visst, jag förstår att ni inte gör detta på heltid, men visst vore det önskvärt om ni hade mer tid till detta forum som väl tillhör ert speciella intresseområde? Lösningen kunde ju då vara att försöka fixa fler moderatorer som kan dela på arbetsbördan.

Sedan tycker jag som sagt att ni bör begrunda reglerna om hur ni får moderera.

Exempel:
Jag skickade RP om följande OT-inlägg
http://www.flashback.org/showpost.php?p=7017959&postcount=41

Herr Lindholms svar till Biskopsfinger är också fullständigt OT, men han svarar flera debattörer i samma inlägg varför det blir omöjligt för moderatorerna att radera Biskopsfingers inlägg och Lindholms svar pga gällande regler.
http://www.flashback.org/showpost.php?p=7021645&postcount=45

Det minsta man kan göra här är väl då att som moderator skicka PM till de berörda användarna och ställa den enkla frågan "Har ditt inlägg något med topic att göra?" eller bara uppmärksamma dem på att de är OT som satan.
Är det tillåtet?
2007-05-04, 20:43
Moderator
tobess avatar
Topic i denna tråd är inte modereringen i Revisionism, och absolut inte varför vissa inlägg raderas eller inte raderas.

Frågan i övrigt torde vara utagerad (dvs idén angående en tråd där moderatorer skulle tacka för PM) så därför stänger jag tråden. Frågor om moderering och raderingar (osv.) ska alltid i första hand tas med berörd moderator via PM.

*låst*

/Moderator
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in