Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Diskussionsnivån kunde vara mycket hög på FB:s Revforum, om bara sabotörer sattes åt effektivare. Här finns flera mycket kunniga revisionister, som dessutom är goda debattörer och har presenterat en enorm mängd tankeväckande material som sedan analyserats - att de inte har något värdigt motstånd nuförtiden kan inte skyllas på dem.
Problemet är att de som regelbundet skriver på rev-forumet inte visar att de kan diskutera på ett sakligt sätt. Det känns lite som folk triggar varandra och vill ge igen, och det känns väldigt "barnsligt". Blir jag kallad "judesvin" inte slänger jag ur mig "nazzejävel" tillbaka, utan jag struntar i tillmälen och försöker debattera med sakliga argument.
Men alla är vi olika och har olika sätt att debattera. Jag tycker att mitt sätt att bemöta motdebattörer är rätt, men jag antar att du tycker annorlunda?
Problemet är att sådana här tillmälen blandas med riktigt vettiga för/emot-argument, och eftersom vi som moderatorer inte får ändra i postade inlägg så säller det till problem. Antingen låter vi inläggen med tillmälen ligga kvar och då diskuteras det, eller så tar vi bort alla inlägg som innehåller tillmälen och vi får en sämre diskussion.. Det är väl något vi moderatorer får diskutera i fortsättningen. Men jag gissar att det blir en hel del gnäll med borttagna inlägg som innehåller vettiga argument.
Citat:
Ingen har tid för trams och tjafsande, det är därför man måste stävja konsekventa debattsabotörer som inte önskar att en diskussion och dokumentation av Shoahmytens alla intrikata förvecklingar överhuvud ska äga rum.
Du kan ju faktiskt som debattör försöka jobba mot trams och för en saklig debattör genom att aldrig besvara glåpord och angrepp utan antingen besvara sakligt eller helt enkelt inte besvara inläggen alls, det fungerar mycket bra enligt min erfarenhet.. Provokation vinner aldrig i längden.
Men det är du som väljer hur du vill bemöta dina motdebattörer..
Citat:
När jag började skriva på FB:s Revforum skälldes alla som ville ställa frågor och veta mer ut av en liten grupp "tankepoliser", varav flera nick visade sig vara en och samma person som diskuterade i samma trådar (Dr Mabuse). Jag bestämde mig för att inte låta det tillståndet råda, och tvingades därför käfta en hel del med idioter som nu mestadels bannat och i vissa fall återkommit med nya nick.
Du borde väl veta att detta är något vi moderatorer jobbar på.. Men vi vill inte ta bort konton som inte tydligt kan kopplas till en bannad användare.
Du vet ju själv hur fort efter du skickat ditt RP om Dr Mabuse som hans trollkonto blev avstängt.
Citat:
Med klara riktlinjer och tydliga kvalitetskrav behöver inte modsen arbeta särskilt mycket. Ruskigbuss kallades en gång i tiden in som mod i Revforumet, därför att ingen annan ville. Han tvingades under en tid införa nolltolerans mot skitsnack, och det fungerade faktiskt rätt bra (debattsabotörer som bolt kom att hata och smäda RB för hans effektiva moddande).Vi kanske inte behöver upprepa det experimentet, men idioter som börjar tjafsa om att historierevisionister med avseende på "Holocausten" är sinnessjuka, nazister, monster osv. ska direkt få någon form av respons från modsen: dvs. få inlägget raderat, PM med uppmaning att ge fan i sådant, därefter offentlig tillsägelse och, hjälper inte det heller, varning.
Detta är något jag och Oddball bör diskutera, var någonstans vi bör stätta nivån.. Problemet är att FB är ett väldigt frispråkigt och enligt den praxis som vi moderatorer jobbar efter ska de mesta släppas igenom. Att kalla någon jävla idiot är förbjudet på vissa andra forum, däremot fullständigt tillåtet på FB, möjligtvis får användaren en argt PM, men detta genererar mycket sällan i tillsägelser och varningar.
Men visst, trams ska tas bort.. Men om halva inlägget anses som mycket sakligt och bidrar till debatten och halva inlägget är tramsigt, vad gör vi då? Som jag skriver har vi inte rätt att editera andra användares inlägg.
Att få respons direkt tycker jag är för mycket att begära av mods. Jag har ofta inte möjliget att sitta vid datorn på dagarna, skickar du ett RP vid 9 på morgonen så kan du få vänta ett tag på svar.. Men du vet väl att jag brukar svara? Som sagt är FB något vi gör på fritiden, därför går vissa andra saker före FB (jobb exempelvis).
Citat:
Jakten på destruktiva och icke önskvärda troll måste också fungera, IP-koll räcker uppenbarligen inte när man kan surfa helt anonymt. Uppriktigt kunskapssökande debattörer ska inte behöva gång på gång käfta med idioter som bara är ute för att omintetgöra revisionismdiskussionerna.
Jag vet att på andra forum där jag modererat är det en hel del användare som systematiskt försöker få bort sina värsta motdebattörer genom att anmäla dessa för små överträdelser och t.ex. hävda att de har dubbla konton.
Vi kan inte bara ta bort folks konton bara för att vi får ett RP som påstår att det är någons troll.
Jag håller med om att seriösa debattörer bör komma fram mer på revforumet, därmed bör vi kanske bli hårdare mot folk som uppenbarligen inte kan/vill diskutera på en "acceptabel" nivå.
Därför bör jag och Oddball diskutera på vilken nivå vi vill lägga diskussionsnivån. Men som sagt, vi har egna liv utanför FB, det verkar några användare ha svårt att förstå..