2007-05-02, 10:08
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Precis som rubriken lyder är jag nyfiken på alla flashbackares åsikter om recept namn.
Såg nyss dagens maträtt på 4:an där han gjorde en "couscus sallad" Innehållande couscous, gurka, avocado, chili och lite hackad koriander och oljor/pressad citron. Är det rent tekniskt en sallad om den är utan någon sorts sallads blad?
Jag vet inte, kan iof tänka mig att lägga det i någon sorts lunch-sallads kategori.

En annan vinkel är ett recept jag såg för någon månad sedan i tidningen "allt om mat" där de hade ett recept på Micro-risotto. Spontant känns det som att folk tycker bara man har ris + buljong och möjligen avorio ris är det en risotto. Personligen tycker jag namnet risotto innefattar metoden lika mycket som ingredienserna och att kasta in ris, buljong och frysta ärtor i micron är inte en risotto och bör heller inte kallas för det utan bättre isf med "snabbt, gott micro ris" eller liknande.

Möjligen lite analt ämne men sådant här kan störa mig fruktansvärt mycket då det fördummar folk mer än att lära dom rätt. Metoder och betydande namn suddas helt ut så man vet inte vad folk menar när dom säger ex "risotto".
Finns tusentals andra exempel men ni fattar nog vad jag menar. Bara jag som tycker det börjar gå lite väl långt eller någon som delar åsikt? vad säger ni om ämnet?
Citera
2007-05-02, 10:23
Moderator
Kyrpators avatar
Jag skulle då inte vilja smaka din sillsallad. Skämt åsido så kommer väl ordet sallad från italienskans "insalata", med reservation för stavningen, och syftar på någonting saltat. Traditionellt är sallad en kall, blandad rätt, som kan bestå av lite vad som helst. Lite mera on topic så får man väl kalla saker vad man vill som privatperson. Att sälja dem under falskt namn är däremot en helt annan fiskgryta.
Citera
2007-05-02, 10:31
Bannlyst
I engelskan så heter ju sallad, som i bladsallad, lettuce
medans sallad, som i matsallad heter salad

vi sa säkert sallad åt bladsallad innan vi fick in matsallad i landet och det helt enkelt blev så att vi anammade det namnet på den rätten också?
Citera
2007-05-02, 11:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Traditionellt är sallad en kall, blandad rätt, som kan bestå av lite vad som helst.
Korrekt. Saken är den att folk (liksom trådskaparen) inte vet skillnaden mellan två viktiga ord, nämligen sallad och sallat.

Sallad är som Kyrpator skriver i stort sett vilken blandning som helst. Sallat, däremot syftar däremot på själva växten såsom Isbergssallat, Frisersallat, Romansallat osv.

Hela problematiken har m a o att göra med språkförbistring.

~Paul~
Citera
2007-05-02, 11:46
Medlem
spaderezzs avatar
du får nog kalla dina rätter var du vill det är bar typ råvarona som jag vet har viss skydd mot såsnt som tex parmaskinka och falukorv och liknande. det enda som kan ske är ju att det kanske sticker i ögonen på andra om du gör en tex "walevska" på torsk och liknande mvh //
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in