2007-05-02, 09:55
Medlem
koljas avatar
jag försökte fortsätta på denna tråden, men den var ju arkiverad, så det får bli en ny.
http://flashback.info/showthread.php?t=429636

Jag satte upp en lapp i trappuppgången om att dela uppkoppling, men ingen verkade intresserad. Jag har däremot upptäckt att det finns ett nätverk som är oskyddat. Jag funderar lite lätt på att fulsurfa på det gratis över sommaren. Jag har en del frågor gällande detta, jag förstår att eftersom personen i fråga inte skydat sitt nätverk är det antagligen superlungt, men jag vill ändå veta vad som kan hända.

1) Om personen i fråga kollar antar jag att han/hon kan se att det finns en "extra" dator uppkopplad i nätverket?

2) Väl medveten om att dom har en parasit, vilken information kan han/hon få från min dator? Syns t.ex datornamnet? Kan dom tom se vilka sidor jag besöker eller luska ut min mailadress? Kan han7hon komma in på datorn på nogot sätt (utan en trojan)

3) finns det sätt at "skydda sig" så man anonymiserar sig när man surfar på någon annans nätverk?

övrig relaterad information är självklart intressant
Citera
2007-05-02, 11:07
Medlem
EN FULLSTÄNDIGT FÖRVIRRANDE INDIVID!
…ELLER EN SKITGUBBE?

Signaturen kolja här ovan. -Som söker efter någon eller några att dela bredbandsanslutning till Internet med och ...inte minst! att dela kostnaden för anslutningen med; med att sätta upp en lapp om sökandet i trapphuset. Jaja, alla har ju inte en sådan förmån som jag och många andra har, med tillgång till en bredbandsanslutning –om 10 Mbs- för runt 200 spänn i månaden.

..men så hittar kolja:n någon sådan, wifi-anslutning. –Och då funderar hon på att "fulsurfa" per dennes internetanslutning. Alltså …väl? bara att liksom sno åt sig anslutningen. Bli, som kolja uttrycker sig, parasit.

-Jag kan tipsa om att, som vi svenska folk har överenskommit det, är det helt grönt att ansluta sig till ett inte-spärrat wifi-nät. Sådant är alltså svensk kultur idag. ..dock kan man ju faktiskt ta kontakt med nätägaren och, fråga om man kan få dela på hennes anslutningskostnader.

Koljas övriga frågor kan jag dessvärre inget svar på, som det ju är jädrans svårt att komma åt kunskap om wifi ordningen. Mer än att förstås köpa grejen och pröva ut.
Citera
2007-05-02, 12:59
Medlem
Killuskys avatar
1) Ja, men det finns en del saker du kan göra för att minska risken för upptäckt. Du bör använda fast IP, och helst en IP-adress som inte används av routern för DHCP. Detta gör att du inte kommer att synas i routerns klientlista för DHCP. Är du paranoid, så byter du mac-adress på ditt trådlösa kort också. E.v kan det behövas programvara för detta typ SMAC. En del routrar (D-link bl.a) har en lista över vilka mac-adresser som för tillfället är anslutna trådlöst, och i en sån lista kommer du alltid att synas.

2) Allt du använder det trådlösa nätet till kommer att gå att sniffa fram med rätt program, så länge som du inte använder någon tjänst som krypterar anslutningen från din dator, typ relax eller dold.se eller liknande. Meiladressen (och innehållet i dina mejl) är inget undantag. Datornamnet kommer att synas. Se till att inte dela ut diskar och skrivare. Man kan bocka ur "klient för MS Nätverk" och "fil-och skrivardelning" under egenskaper för anslutningen för att vara på den säkra sidan. En bra mjukvarubrandvägg är också att rekommendera.

3) Tjänsterna för anonymisering brukar kosta pengar, och det var ju sådana du ville spara genom att "fulsurfa". Det finns några gratisalternativ dock, TOR ( http://tor.eff.org/overview.html.se ) kostar inga pengar men är ruggigt långsamt. JAP ( http://anon.inf.tu-dresden.de/index_en.html ) är ett annat gratisalternativ.
Citera
2007-05-02, 16:21
Medlem
koljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killusky
1) Ja, men det finns en del saker du kan göra för att minska risken för upptäckt. Du bör använda fast IP, och helst en IP-adress som inte används av routern för DHCP. Detta gör att du inte kommer att synas i routerns klientlista för DHCP. Är du paranoid, så byter du mac-adress på ditt trådlösa kort också. E.v kan det behövas programvara för detta typ SMAC. En del routrar (D-link bl.a) har en lista över vilka mac-adresser som för tillfället är anslutna trådlöst, och i en sån lista kommer du alltid att synas.

2) Allt du använder det trådlösa nätet till kommer att gå att sniffa fram med rätt program, så länge som du inte använder någon tjänst som krypterar anslutningen från din dator, typ relax eller dold.se eller liknande. Meiladressen (och innehållet i dina mejl) är inget undantag. Datornamnet kommer att synas. Se till att inte dela ut diskar och skrivare. Man kan bocka ur "klient för MS Nätverk" och "fil-och skrivardelning" under egenskaper för anslutningen för att vara på den säkra sidan. En bra mjukvarubrandvägg är också att rekommendera.

3) Tjänsterna för anonymisering brukar kosta pengar, och det var ju sådana du ville spara genom att "fulsurfa". Det finns några gratisalternativ dock, TOR ( http://tor.eff.org/overview.html.se ) kostar inga pengar men är ruggigt långsamt. JAP ( http://anon.inf.tu-dresden.de/index_en.html ) är ett annat gratisalternativ.
Ok, stort tack för svaret.

nästa fråga gäller om någon granne skulle ändra sig och släppa in mig på deras nätverk mot att jag pröjsar.

1)Hur lätt/svårt skulle det i sådana fall vara för denna att logga min trafik? jag fördstår att det vore möjligt, men är det fråga om att ladda ner ett ekelt program och sedan köra det eller måste man ha tid, intresse och datorkunskaper för att lösa det? Jag spelar ju t.ex en del poker och det vore tråkigt om mina l/p till olka sidor kom i andras händer. Dessutom fildelar jag ju och logg av trafiken vore djväldigt bra bevis för pontén och co. (jag vet att cansen är obefintlig, men det är ändå bra att hålla sig informerad om ad som är möjligt) Dessutom känns det ju ganska olustigt att en granne enkelt sulle kunna läsa all ens mail, alla ens msn koversationer etc.

2) skulle jag koppla in mig och betala för det, vilket är förstalternativet för mig, skulle ett krav vara att få tillgång till adminlösenordet på modemet/routern. Detta främst för att öppna portar osv. Med tillgång till adminkontot på routern, kan jag kolla om det körs loggar eller körs dom externt i den andras dator?

jag inser att jag låter paranoid, men som jag skrev tidiare så vill jag bara veta vilka eventuella nackdlar de är med att koppla upp sig pånågon annans nätverk så man kan avgöra om det är värt pengarna. Det skulle faktiskt kännas ganska integritetskränkande om någon hade full insyn i ens datortrafik.
Citera
2007-05-02, 17:26
Medlem
ikr1sses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolja
1)Hur lätt/svårt skulle det i sådana fall vara för denna att logga min trafik? jag fördstår att det vore möjligt, men är det fråga om att ladda ner ett ekelt program och sedan köra det eller måste man ha tid, intresse och datorkunskaper för att lösa det? Jag spelar ju t.ex en del poker och det vore tråkigt om mina l/p till olka sidor kom i andras händer. Dessutom fildelar jag ju och logg av trafiken vore djväldigt bra bevis för pontén och co. (jag vet att cansen är obefintlig, men det är ändå bra att hålla sig informerad om ad som är möjligt) Dessutom känns det ju ganska olustigt att en granne enkelt sulle kunna läsa all ens mail, alla ens msn koversationer etc.

2) skulle jag koppla in mig och betala för det, vilket är förstalternativet för mig, skulle ett krav vara att få tillgång till adminlösenordet på modemet/routern. Detta främst för att öppna portar osv. Med tillgång till adminkontot på routern, kan jag kolla om det körs loggar eller körs dom externt i den andras dator?
1. Det är jättelätt att logga vilka IP:s du kopplat upp dig mot. Att sen spara MSN-konversationer, lösenord och så kräver lite mer, och jag förstår inte varför din granne skulle vilja ha sånt.

2. Min router loggar trafik till viss grad, så om du har lösen till den skulle du väl kunna kolla.
Sen kan säkert din granne skaffa tredjepartsprogram till sin dator som loggar vidare än så, men som sagt så förstår jag inte vara hän skulle göra det.
Citera
2007-05-02, 18:17
Medlem
zixls avatar
För de som vill så finns det programvaror som kan logga en massa, så visst kan grannen kolla vad du sysslar till en viss grad.

Varför skulle grannen gå med på att du kan administrera något som du inte har med att göra, jag skulle då aldrig låta någon utomstående granne vara admin i mina prylar, det räcker med en admin och så kan du ju skicka req på det du vill ha öppet.

Ponera på att grannen säljer bredband till alla, ska då alla vara admin? Sicken soppa det skulle bli
Citera
2007-05-02, 18:28
Medlem
Killuskys avatar
Om du skulle få koppla upp dig mot betalning så är det troligen ett krypterat trådlöst nät det handlar om, och då är ju bara de som har tillgång till nätverksnyckeln som kan se din trafik.
Se i så fall till att det är wpa, eller wpa2 kryptering på nätet. wep har varit osäkert i flera år.
De flesta användaravtal brukar dock innehålla en paragraf där sådan internetdelning inte är tillåten, dvs endast ett hushåll per anslutning. Din granne skulle alltså riskera att bli av med sin internetanslutning.

Det är inte speciellt avancerat se vart du ansluter, men tid, intresse, och en viss datorkunskap krävs i alla fall.

Jag kan inget om hur pokersiterna sköter sin kommunikation, men i rimlighetens namn borde den väl vara krypterad i sig, dvs samma system som banker och dom flesta webshoppar har? I så fall behöver du inte vara orolig för att någon sniffar lösen/password.

Routerloggarna är säkert inget att vara orolig för, de flesta routrar loggar inte vart du anslutit, utan bara att du gjort det. dessutom går ju loggfunktionen att stänga av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in